צניחת המניה והחשש שלא תוכל לחלק דיבידנדים מאיימים על מכירת בזק

היום אמורות שתי הקבוצות המתמודדות על רכישת בזק להגיש הצעות מחייבות לרכישת מניות בי קומיוניקיישנס, שבאמצעותן שולטת אינטרנט זהב בבזק • מכירת ביקום תלויה בגובה ההצעות שיוגשו • מניית בזק יורדת היום לשפל של יותר מ-5 שנים, אחרי שנפלה יותר מ-35% בשנה האחרונה • למדריך השקעה במניות

שלמה רודב, יו"ר בזק / צילום: תמר מצפי
שלמה רודב, יו"ר בזק / צילום: תמר מצפי

בעקבות הירידות בשווי מניית בזק , יוכרע בימים הקרובים גורל הליך מכירת גרעין השליטה בחברה. השאלה המכרעת היא האם ובאילו מחירים יתקבלו הצעות במסגרת המכרז למכירת מניות ביקום המוחזקות על ידי אינטרנט זהב  ואשר מחזיקה בשליטה בבזק.

כדי שלא יהיה הסדר צריכה אינטרנט זהב למכור את ביקום ביותר מ-31 שקלים כשכרגע מחיר המניה בבורסה רק 18.8 שקלים, וזה אומר שייתכן ובמקרה כזה תבוטל המכירה.

הליך הגשת הצעות אמור להיסגר הלילה כאשר מדובר בהצעות מחייבות שיצטרכו המתמודדים להגיש. כרגע מדובר על הקרנות יורק וסרצ'לייט. במידה והמחירים שיתקבלו בהצעות יהיה נמוך מדי יש סיכוי סביר שאינטרנט זהב תיאלץ לעבור הליך של הסדר חוב ותעבור לידי נושיה.

בזק הזהירה בשבוע שעבר מפני אפשרות של ירידת ערך מהותית (בהיקף שלא נמסר) בחברות-הבנות, ובפרט חברת הלוויין yes. בתגובה, הפחיתה חברת הדירוג מידרוג את דירוג החוב של ביקום, בעלת השליטה בבזק, והעריכה כי הדיבידנד ב-2019 יתאפס, על רקע הפחתות והפרשות שבזק תרשום ושיאפסו למעשה את הרווח הנקי של בזק ב-2018 (הדיבידנד מחולק כל חצי שנה על בסיס רווחי המחצית).

עם זאת, מידרוג העריכה כי בזק תוכל לחזור לחלוקת דיבידנד משמעותית יותר ב-2020. בלידר שוקי הון, לעומת זאת, העריכו אתמול כי לא רק שגובר הסיכוי לאי חלוקת דיבידנד בבזק ב-2019, אלא שגם ב-2020 יימנע מבזק לחלק דיבידנדים. 

אין ספק שנוהל פה מכרז בתנאים בלתי אפשריים. מניית בזק שרק יורדת ויורדת כל השבועות האחרונים, הפחתות ופרישות עובדים שמשפיעות על הדיבידנד העתידי, ראיון אגרסיבי של בכיר במשרד התקשורת נגד בזק בימים הקריטיים של בדיקות הנאותות, הורדת דירוג החוב של ביקום יומיים לפני השבוע האחרון של קבלת ההצעות, ולחץ תמידי של מחזיקי החוב באינטרנט זהב ובעלי מניות השליטה באינטרנט זהב שהם המנהלים המיוחדים של יורוקום על החברה בזמן המכרז. כל אלו מעידים על כך שהסיכוי למכירת ביקום נמוך מאד בתנאים אלה.

מניית בזק  יורדת היום לשפל של יותר מ-5 שנים, אחרי נפילה של יותר מ-35% בשנה האחרונה. נזכיר כי אינטרנט זהב היא החברה השולטת (כ-65%) בבי קומיניקיישנס , השולטת (כ-26%) בחברת התקשורת בזק. בזק שולטת בחברות פלאפון, בזק בינלאומי ו-yes שירותי לוויין.