מסתמן: הרבעון האחרון של 2018 בדרך לשבור שיא ברכישת דירות ע"י זוגות צעירים

אנשי השיווק מספרים שהם נתקלים באנשים שמגיעים למשרדים ומתעניינים, וזה יותר ממה שקרה בשנה וחצי האחרונה • הכלכלן הראשי מדווח כי במקביל לגידול ברכישות מצד זוגות צעירים, נרשם גם גידול מסוים בהיקף רכישת הדירות מצד משפרי הדיור • האם זה מסמל מהפך חוזר בשוק? • מגורים משותפים - האם זה פתרון למצוקת הדיור?

הזוג דניאל ומוטי מאור-יהודה במשרד מכירות של פרויקט מחיר למשתכן בבאר-שבע / צילום: חן גלילי
הזוג דניאל ומוטי מאור-יהודה במשרד מכירות של פרויקט מחיר למשתכן בבאר-שבע / צילום: חן גלילי

נא להכיר: דניאל (30) ומוטי (34) מאור-יהודה, הורים לבן בן 3.5 ובת בת חצי שנה. שניהם שניהם שכירים שעובדים במרכז הארץ ועד היום לא הצליחו לרכוש לעצמם דירות, עקב מחירן הגבוה. כשנודע להם על זכייה בדירה בבאר-שבע במסגרת "מחיר למשתכן", לא היססו לרגע והחליטו לממש. ביום שני האחרון הם הגיעו למלון ליאונרדו בעיר, וחתמו עם הקבלן על הסכם לרכישת דירת 5 חדרים ב-1.049 מיליון שקל. מי שקפצו לאירוע החתימה - ולא במקרה - היו שר האוצר משה כחלון ושרת השיכון יפעת שאשא-ביטון. שהצטלמו עם הזוג המאושר. כחלון לא שכח להתבטא נגד העיתונאים והאינטרסנטים שמנסים לטרפד את מבצע הדגל שלו.

אל הדירה תוכל המשפחה להיכנס בעוד כשנתיים וחצי. ביום החתימה על החוזה, החלה החברה הקבלנית לקדוח בקרקע להנחת כלונסאות. עד אז יוכלו בני הזוג להתחבט בשאלה איך להגיע למקומות העבודה. "נסתדר. אולי ברכבת, אולי ברכב", אומרת דניאל ופוסקת: "זה עדיין שווה".

נכון או לא נכון - בזה ייווכח הזוג הצעיר כשייכנס לדירתו. דניאל ומוטי ייכללו בסטטיסטיקה של רוכשי הדירות בחודש ינואר, יחד עם עוד עשרות רוכשים שהגיעו לבחור דירות בפרויקט שיוקם בדרום-מזרח באר-שבע, מול מתחם איקאה בעיר, בעברו השני של כביש 25, במתחם שקרוי "שכונת הפארק". היזמים, קבוצת שובל, סלעית וטובולסקי, מספרים על הצלחה יפה גם במכירת דירות בפרויקט, במסגרת השוק החופשי. דירת פנטהאוז 5 חדרים בפרויקט הזה, נמכרה בשוק החופשי ב-1.8 מיליון שקל; דירות 3 חדרים נמכרות בכמיליון שקל.

זוג מאור יהודה במשרד מכירות של פרויקט מחיר למשתכן בבש / צילום: אריאל חרמוני/ צילום:  חן גלילי
 זוג מאור יהודה במשרד מכירות של פרויקט מחיר למשתכן בבש / צילום: אריאל חרמוני/ צילום: חן גלילי

הדברים הללו מתיישבים עם הנתונים הסטטיסטיים שפרסמו אתמול (ב') הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) והכלכלן הראשי באוצר, אודות חודש נובמבר 2018. השוק לא קרוב לממדיו מלפני 3 שנים, אבל בחודשים האחרונים הוא מגלה התאוששות מסוימת, שבאה לידי ביטוי בהגדלת מספר העסקאות. אמנם בכלכלן הראשי מציינים כי חלק ניכר מהגידול בעסקאות מיוחס לזוגות צעירים כמו דניאל ומוטי, שרוכשים דירות מוזלות ב"מחיר למשתכן", ואולם רכישת דירה היא רכישת דירה. כמו שרכשו דירה חדשה במחיר למשתכן - לא חסרות גם דירות יד שנייה במחירים דומים ואף נמוכים יותר.

כל זה סותר טענות שמושמעות פה ושם על היעדרן של אפשרויות אמיתיות לרכישת דירות על ידי צעירים, העובדה היא שנכון לעכשיו נראה, שהרבעון האחרון של 2018 ישבור את שיא רכישת הדירות הרבעוני שלהם, לפחות מאז 2010, כך שטענות לחוד ומציאות לחוד. קשה לרכוש דירות? כן. לא רוכשים דירות? - ממש לא.

האם היקפי הרכישות הללו מוסברות רק בגלל מחיר למשתכן? ממש לא. כמות הדירות שנמכרו במסגרת המבצע בנובמבר הגיעה לחמישית מכלל הדירות שרכשו הצעירים, כלומר הם לא מהססים מלרכוש דירות גם בשוק החופשי, בעיקר יד שנייה, ובדרך-כלל ברמות מחיר נמוכות יחסית, ואם נקח את דניאל ומוטי כדוגמה, חלקם מוכנים להתפשר על מיקום הדירה, לטובת מחירים זולים יותר, וברכישת דירות בפרויקטים שנמצאים בשלבים מאוד מוקדמים.

סיור במשרדי מכירות של יזמים העלה אופטימיות לעתיד הקרוב. אנשי השיווק מספרים כי הם נתקלים באנשים שמגיעים למשרדים ומתעניינים, וזה יותר ממה שקרה בשנה וחצי האחרונה. הכלכלן הראשי מדווח כי במקביל לגידול ברכישות מצד זוגות צעירים נרשם גם גידול מסוים בהיקף רכישת הדירות מצדם של משפרי הדיור. האם זה מסמל מהפך חוזר בשוק?

אי-אפשר לדעת. שוק הדירות פועל לא פעם בצורה בלתי צפויה, וייתכן מאוד שמבצע מחיר למשתכן שמאבד גובה במהירות, ישאב את השוק לסוג של ואקום. מה שמהווה כרגע את תעודת הביטוח הממשלתית להתפרצות של ביקושים ואולי אף של עליות מחירים, זה הדרת המשקיעים מהשוק. מבלי שפלח זה יחזור אל ממדיו הרגילים בשוק, קשה לראות אותו שב לממדי השיא של 2015.

מגורים משותפים - האם זה פתרון למצוקת הדיור?