בפדרל ריזרב חוששים לתת לחברות הפינטק גישה למערכות שלהם

חלק מהבכירים בפד חוששים שחברות הפינטק מעדיפות צמיחה על פני ניהול סיכונים, ולפיכך גישה ישירה למערכת הפד תביא לכך שבזמן פריצת סייבר, למשל, הסיכון יוכל להתפשט במערכת ולפגוע בצרכנים

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאואל / צילום: רויטר, סMary Calvert
יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאואל / צילום: רויטר, סMary Calvert

הפדרל ריזרב חושש מלתת לחברות הפינטק גישה לתשתית הפיננסית של ארה"ב, כך לפי דיווח ברויטרס. חלק מהבכירים בפד חוששים שחברות הפינטק מעדיפות צמיחה על פני ניהול סיכונים - החברות צומחות במהירות, וכרגע חצי מהצרכנים האמריקאים משתמשים בשירותיהן כדי להעביר כספים, לפי חברת הייעוץ EY. חלק מהבכירים אף חוששים שגישה ישירה למערכת הפד תביא לכך שבזמן פריצת סייבר, למשל, הסיכון יוכל להתפשט במערכת ולפגוע בצרכנים.

לאחרונה, במסגרת מהלך רחב של ממשל טראמפ לתמרץ עסקים קטנים ולעודד צמיחה במספר העבודות, החלו גופים רגולטורים פיננסיים אחרים בארה"ב, כמו התאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות, לחקור אפשרות לתת לחברות הפינטק רישיונות הדומים לרישיונות של בנקים. המהלך יאפשר לחברות לפעול בקנה-מידה ארצי תחת רישיון פדרלי אחד, ובכך להפחית את העלויות הרגולטוריות שהן משלמות ולהתרחב למוצרים ולאזורים חדשים. אלא שחברות הפינטק לא מעוניינות להשקיע רבות בהתרחבות לכל ארה"ב ללא גישה למערכות תשלום וכלים נוספים של הפד, שטרם החליט כאמור אם לאפשר להן גישה אליהם. בפד חוששים שאין לחברות הפינטק את ההגנות על צרכנים או את האיזונים והבלמים הנוגעים לניהול סיכונים שיש לבנקים מסורתיים.

גם בבנקים טוענים כי חברות פינטק צריכות לקבל גישה למערכות של הפד רק אם יעמדו באותם כללים שעל הבנקים לעמוד בהם. "אנחנו לא רוצים להעניק זכויות למי שמתחמק מהחוקים והרגולציות הקיימות וקורא לזה חדשנות", אמר לרויטרס פול מרסקי, סגן נשיא בכיר בקבוצת בנקאי הקהילה העצמאיים של אמריקה, שמייצגת חמשת אלפים מוסדות פיננסיים קטנים ובינוניים.

נכון להיום, רגולטורים של מדינות בארה"ב שמפקחים על חברות פינטק מתמקדים בהגנות על צרכנים, כמו בסוגיות של פרטיות, ובמניעת פרקטיקות שמרמות את הצרכנים. מדינות מסוימות עשויות לבקש מהחברות גם להגיש תוכניות עסקיות או לאפשר בחינות במקום העבודה. לעומת זאת, בנקים מסורתיים נתונים לבחינה מדוקדקת כמעט בכל אספקט של הפעילות ונדרשים לעמוד בחוקים פדרליים ומדינתיים רבים.

בפדרל ריזרב סירבו להגיב לידיעה.