הוט | בלעדי

עקב מצוקת מזומנים והצורך הדחוף בשדרוג תשתיות: הוט מוכרת עד 75% מהוט טלקום

חברת התקשורת מעריכה את שווי חברת התשתיות שלה ב-5-7 מיליארד שקל • החברה מציבה בפני המשקיע הפוטנציאלי דרישה להשקעת ענק של 3 מיליארד שקל בשדרוג התשתיות לטכנולוגיה חדשה ובתמורה מתחייבת לרכוש מהמשקיע העתידי שימוש בתשתיות

פטריק דרהי / צילום: רמי זרנגר
פטריק דרהי / צילום: רמי זרנגר

חברת הוט מעלה את החברה-הבת הוט טלקום על המדף ודורשת עבורה סכום שיא לפי שווי חברה של 7-5 מיליארד שקל - כך נודע ל"גלובס". הוט מוכנה למכור עד 75% ממניות החברה, מכירה שמשמעותה איבוד השליטה בחברה. במקביל, החברה דורשת התחייבות של 3 מיליארד שקל עבור השקעה בפריסת סיבים אופטיים ומתחייבת לשלם למשקיע מחיר קבוע פר לקוח עבור השימוש ברשת החדשה. 

כפי שנחשף ב"גלובס", בעלת השליטה בהוט, חברת אלטיס, שקועה בחובות ולכן אין לה ברירה אלא להכניס שותף לליבת הפעילות של הוט טלקום. הוט מבקשת להכניס משקיע לחברת התשתיות הוט טלקום לא רק חלק מניסיונותיה להחזיר חלק מהחובות של בעלי השליטה, אלא במקביל להתמודד עם הבעיה הקשה ביותר מבחינתה: הצורך בבניית רשת תקשורת חדשה מבוססת סיבים אופטיים לבתי הלקוחות. הרשת של הוט פרוסה בקרב 92% מבתי האב בישראל, אבל הטכנולוגיה שלה מיושנת יחסית; אמנם החברה יכולה לספק מהירויות גלישה של עד 500 מגה בייט בשנייה, ואולם בסופו של דבר החברה חייבת השקעה משמעותית מאוד בהחלפת הרשת לכזו המבוססת על טכנולוגיה של סיבים אופטיים.

לדברי משקיעים שנפגשו עם הוט, עולה כי החברה מציעה מעין מודל של הפרדת תחום השירותים מתחום התשתיות: כלומר התשתית שעל גביה פועלת החברה מופרדת משירותי הטלוויזיה והאינטרנט, ובכך יכולה חברת התשתית למכור שירותים לכל אחד מהשחקנים בשוק. במידה מסוימת מדובר במודל זהה לזה של אנלימיטיד - מיזם הסיבים האופטיים של חברת החשמל, אנלימיטד. הגוף שיבחר להשקיע בהוט טלקום, יקבל ודאות לגבי המחיר שיקבל מהוט עבור כל לקוח שישודרג לרשת החדשה שתוקם. 

המחירים שדורשים בהוט, כאמור - מופרזים. קשה לראות חברות תקשורת שנכנסות לעסקה כזו ונראה כי המשקיע שאליו מכוונת החברה הוא למעשה משקיע פיננסי, שיעניק לחברה הלוואה לצורך ההשקעה שהיא כל כך זקוקה לה. גם בהנחה שהחברה תמכור 50% בלבד ממניותיה, בסופו של יום מדובר ברשת שזקוקה לשדרוג משמעותי באמצעות השקעה בהיקף אדיר.

בעיה נוספת היא באופי ההשקעה, שלא ברור אם תהיה משתלמת, שכן לא בטוח איזה מחיר יסכימו המתחרים של הוט לשלם עבור השימוש בתשתית הוט. סלקום ופרטנר פורסות סיבים אופטיים באופן עצמאי, כך שהן יודעות בדיוק מהי עלות הפריסה, ומכירות את עלויות השימוש בבזק ואת עלויות השימוש ברשת האנלימיטד. עקב היכרות זו, ולכן לא בטוח שיהיו מעוניינת לקנות שירותים מהרשת החדשה שתוקם. 

כפי שזה נראה עכשיו, פרויקט השקעה בסיבים אינו כלכלי עבור אף חברה כל עוד רמות המחירים כה נמוכות: פרטנר מוכרת טריפל במחיר של 139 שקל לחודש, אינה גובה תשלום עבור דמי חיבור ואינה דורשת כל התחייבות מהלקוחות. סלקום ופרטנר משתדלות שלא לפרוס תשתיות באותם אזורים של בניינים גבוהים, אבל סביר להניח שכניסה של מתחרים נוספים יביאו להורדת המחירים, כך שקשה מאוד לדעת מה יהיו המחירים העתידיים.