מעדיפים לטוס בביזנס: הביקוש למחלקות פרימיום עולה בכל העולם

דודח חדש של ארגון IATA מראה כי בשנתיים האחרונות צומחת מגמה חדשה בענף התעופה: יותר נוסעים בוחרים במחלקות יוקרה, ולא רק אנשי עסקים • גם בישראל נרשמת עליה בתפוסת המחלקות, אך מסיבות אחרות

מחלקה ראשונה במטוס חברת אמרייטס איירליינס / צילום: Shutterstock
מחלקה ראשונה במטוס חברת אמרייטס איירליינס / צילום: Shutterstock

לאורך שנים, הרווחיות של חברות התעופה נשענה בעיקר על נוסעי עסקים, לרוב עובדים שמגיעים דרך הסכמים מוסדיים עם החברות. ואז הגיעה מגפת הקורונה והכללים השתנו. עבודה מרחוק, זום והפסקת הנסיעות הארגוניות הפכו את מחלקת העסקים לפחות רלוונטית, ואיימו על הרווחיות של חברות התעופה המסורתיות.

בלעדי | וויז אייר תקים בסיס בנתב"ג? התנגדות במשרד התחבורה מאיימת על התוכנית
התיירות ביפן שוברת את שיא כל הזמנים, וגם הישראלים נוהרים

אולם כעת נראה כי תחום התעופה מתאושש. מצד אחד נסיעות העסקים מתחילות לחזור, אך בעיקר, מתגלה מגמה חדשה: בחירת מחלקות פרימיום בטיסות פנאי.

יותר ויותר מטיילים בעולם, במיוחד בטיסות ליעדים רחוקים, בוחרים לשלם על חוויית טיסה משודרגת, והיא נפוצה במיוחד באירופה ובאמריקה, שם נרשמה עלייה ניכרת בתופעת ה"פנאי הפרימיום".

הביקוש לטיסות פרימיום גובר

הטרנד החדש מאפשר לחברות התעופה לשוב ולבסס את המודל העסקי שלהן על מחלקות הפרימיום.

לפי דוח איגוד חברות התעופה הבינלאומי (IATA) לשנת 2024, במחלקות אלו טסו 116.9 מיליון נוסעים, כ־6% מכלל תנועת הנוסעים הבינלאומית. ולמרות השיעור המצומצם יחסית מכלל הטיסות, זהו הפלח שמניב את עיקר הרווח לחברות התעופה.

הדוח מתבסס על נתונים של יותר מ־240 חברות תעופה ברחבי העולם, ומשקף תמונת מצב עדכנית של תנועת הנוסעים, הביצועים הכלכליים והביקושים בשוק.

עוד לפי הדוח, לראשונה זה שנים, קצב הצמיחה של נוסעים בינלאומיים במחלקות הפרימיום, שעמד על 11.8%, עבר את זה של מחלקת תיירים (11.5%).

קטגוריית ה"פרימיום" לפי הדוח כוללת את מחלקות העסקים (Business) ומחלקה ראשונה (First Class) בטיסות בינלאומיות.

שתי המחלקות מציעות חוויית טיסה משודרגת משמעותית ממחלקת תיירים, שכוללת לעתים תאים פרטיים, שירות אישי ברמה גבוהה ובחלק מחברות התעופה גם מושב שוכב.

חברות התעופה המסורתיות הן הנהנות העיקריות מהתחזקות מגמת הפרימיום. כך לדוגמה, חברת אמירייטס, שהכריזה בתחילת 2025 כי היא החברה הרווחית ביותר בעולם, ממשיכה ליהנות מהמותג שבנתה עם צי מטוסי A380 מאובזרים, הכוללים מקלחות ובר יוקרתי במחלקה הראשונה.

אזור אסיה־פסיפיק: העלייה הגבוהה ביותר

חלוקת הצמיחה לפי אזורים חושפת מגמות שונות:

אירופה רשמה את המספר הגבוה ביותר של נוסעים בינלאומיים בפרימיום - 39.3 מיליון. המזרח התיכון הוביל מבחינת שיעור נוסעי הפרימיום מתוך כלל הנוסעים הבינלאומיים באזור - 14.7%.

אמריקה הלטינית והקריביים בלטו בשיעור הצמיחה הגבוה ביותר בפרימיום - 21.8%.

אזור אסיה־פסיפיק רשם את העלייה הגבוהה ביותר בכמות נוסעי הפרימיום: מספרם הגיע ל־21 מיליון, עלייה של 22.8% לעומת השנה הקודמת. עם זאת, מספר הנוסעים במחלקת התיירים באזור זה עלה אפילו יותר - ב־28.6%. בסך הכול, אסיה־פסיפיק הייתה האזור שצמח הכי מהר בעולם בשנת 2024, עם גידול כולל של 28.3% בתנועת הנוסעים. במקביל, אפריקה רשמה צמיחה של 5.6% במספר נוסעי הפרימיום לעומת 2023.

גם בישראל נרשמה עלייה בביקוש למחלקות הפרימיום, אך בעיקר על רקע מחסור בהיצע. היצע החברות שטסות לישראל הצטמצם, אך הביקוש לטיסות לחו"ל נותר גבוה. כך, המושבים במחלקות התיירים התמלאו במהרה ומי שרכש כרטיס טיסה ברגע האחרון, נאלץ פעמים רבות לרכוש כרטיס פרימיום בלית ברירה.

עם זאת, ניכר כי חברות התעופה הישראליות מבצעות מאמצים לשפר את חווית נוסעי הפרימיום. ארקיע הוסיפה מחלקת עסקים בטיסות לארה"ב, צעד משמעותי כדי להתחרות בחברות שמפעילות טיסות לניו יורק. באל על שדרגו במהלך השנה האחרונה את טרקלין המלך דוד במטרה להתאים את חווית נוסעי היוקרה של אל על לסטנדרט בינלאומי, לאחר שנים של ביקורות מצד נוסעי פרימיום רבים על הסטנדרט בחברה.

"מתפתחת קהילה סביב מחלקות הפרימיום"

גם על פי חברת התיירות אופקים, מחלקות הפרימיום בישראל חוות זינוק משמעותי בביקושים. לפי נתוני החברה נרשמה עלייה של 58% אחוז בין 2023 ל־2024. "יותר אנשים מגלים בשנים האחרונות את מחלקות הפרימיום בחברות הישראליות והבינלאומיות", מציינת רויטל בן נתן, מנכ"לית חברת התיירות אופקים. "מדובר בשני סוגים של לקוחות - כאלו שבאופן תמידי נסעו בביזנס, וכאלו שנסעו במחלקת התיירים והחליטו לשדרג את חוויית הנסיעה לפרימיום, משום שלא היה מקום במחלקת התיירים או שהפער המחירים בין מחלקת התיירים לפרימיום לא היה גבוה במיוחד".

"אנחנו רואים צמיחה בנסיעות הפרטיות, ובעיקר בקרב אנשים מבוגרים ומבוססים יחסית, שבוחרים בפרימיום הן בשל המחירים הגבוהים של מחלקת התיירים והן בשל הנוחות שמלווה במושבים יותר מרווחים, טרקלין עסקי וכדומה. אנחנו רואים שמתפתחת גם קהילה סביב נוסעי הפרימיום. הקפיצה המשמעותית הייתה בין 2023 ל־2024, ואנחנו מאמינים שהביקוש רק ימשיך לגדול".