כל מה שצריך לדעת על ההחלטה הדרמטית לדחות את הסכם הברקזיט

ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, נחלה תבוסה בממדים היסטוריים, כשהפרלמנט דחה את ההסכם שגיבשה על פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי • מה בדיוק קרה אתמול בפרלמנט הבריטי, האם תרזה מיי תשרוד הצבעת אי-אמון, אילו השלכות כלכליות יהיו לכך, ומהם התסריטים האפשריים כעת? • פרשנות

ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי / צילום: רויטרס, Dylan Martinez
ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי / צילום: רויטרס, Dylan Martinez

מה קרה אתמול בפרלמנט הבריטי?

ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, נחלה תבוסה בממדים היסטוריים (ההפסד הגדול ביותר של הצעת חוק ממשלתית בבריטניה הדמוקרטית), כשניסתה לקבל את אישור בית הנבחרים הבריטי להסכם שגיבשה עם האיחוד האירופי על פרישת בריטניה. הצעתה עוררה התנגדות גם מצד אלו המעדיפים להישאר באיחוד האירופי, אך גם מצד 118 חברי פרלמנט מתוך מפלגתה, שסברו כי ההסכם "אינו קשוח דיו" ואינו מבטיח את האינטרסים הבריטיים במקרה של פרישה. קואליציה יוצאת דופן זו, ביחד עם קולותיהם של נציגי צפון אירלנד שהתנגדו להסכם כי הוא רומז לחוקים אחרים התקפים בצפון אירלנד לבין יתר הממלכה ונציגי סקוטנלד, המתנגדים ל"ברקזיט" הובילו לתוצאה העגומה מבחינתה - 432 חברי פרלמנט נגד העסקה, בעוד רק 202 תומכים בה.

האם תרזה מיי תשרוד הצבעת אי-אמון?

מיד לאחר תוצאות ההצבעה הודיע ראש האופוזיציה ג'רמי קורבין כי מפלגת הלייבור בראשותו מהאופוזיציה תגיש הצעת אי-אמון בממשלה. בימים האחרונים היו ספקולציות ולחץ על קורבין להגיש הצעת אי-אמון שכזו. על מנת שההצעה תעבור, צריכים שוב לחבור נציגים רבים ממפלגתה של מיי ליריביהם כדי להפיל אותה, אולם ספק רק אם הם ייעשו זאת, ויישלחו את בריטניה לבחירות שלא בטוח כי ייסתיימו בנצחונם. המפלגה הצפון-אירית (DUP) כבר הודיעה כי תתמוך במיי בהצבעת האי-אמון, שצפויה להתקיים היום. בתוך המפלגה השמרנית לא ניתן להגיש הצבעת אי-אמון נגד מיי למשך חמישה חודשים נוספים, לאחר שניסיון להדיח אותה בתוך המפלגה נכשל בדצמבר.

מה התסריטים האפשריים כעת?

3 תסריטים עיקריים מסתמנים לאחר ההצבעה אתמול:

1. האיחוד האירופי מסכים להעניק "הארכה טכנית" לבריטניה כדי לגבש פתרון מוסכם. ראש הממשלה תרזה מיי, נאמנה להבטחתה להישאר בתפקיד ולקדם את הברקזיט, נוסעת לבריסל כדי לדון מחדש על עסקה עם האיחוד האירופי שמנטרלת "באמצעים יצירתיים" את הסעיף הבעייתי בנוגע לצפון אירלנד. אם תצליח, היא יכולה להביא עסקה מחודשת להצבעה חדשה בפרלמנט. את ההליך יכול להוביל גם מנהיג אחר מהמפלגה השמרנית, אם מיי תודיע על התפטרותה. ,

2. תרזה מיי קוראת לבחירות חדשות שיתקיימו על ההסכם שגיבשה, או שהאופוזיציה מדיחה אותה בהצבעת אי-אמון ושולחת את בריטניה לבחירות; במצב כזה, ייתכן כי אפשרות של משאל עם נוסף - בין אם על הפרישה מהאיחוד האירופי או על אופי הפרישה - תיהפך לאפשרית.

3. בריטניה פורשת מהאיחוד האירופי ללא הסכם ב-29 במארס 2019, בצעד שהממשלה הבריטית הזהירה מהשלכותיו על הכלכלה הבריטית, על אזרחי אירופה החיים בבריטניה, על בריטים החיים באירופה ועל הקשר עם היבשת.

כיצד הגיב האיחוד האירופי?

האיחוד האירופי הגיב באכזבה על דחיית ההסכם. "אני מפציר בבריטניה להבהיר את כוונותיה בהקדם האפשרי", אמר נשיא הנציבות האירופית, ז'אן קלוד יונקר, שהגיע הערב לבריסל כדי להיות זמין היום (ד') ל"דיוני חירום" בנוגע ל"ברקזיט". גם מגרמניה הביע שר האוצר אולף שולץ את אכזבתו מההחלטה וקרא לעשות הכל כדי למנוע יציאה ללא הסכם.

נשיא המועצה האירופית, דונלד טוסק, פירסם הצהרה שבה נכתב: "הסכנה לברקזיט ללא הסכם גברה בעקבות תוצאות ההצבעה. למרות שאנו לא מעוניינים שזה יתרחש, אנחנו נהיה מוכנים היטב לכך". הוא הוסיף כי האיחוד עדיין תומך בהסכם שהושג וכי מדובר ב"הסכם הטוב ביותר והיחיד האפשרי שיבטיח פרישה מסודרת של בריטניה מהאיחוד". מוקדם יותר אתמול צייץ טוסק: "אם בלתי אפשרי להגיע להסכם, ואף אחד לא מעוניין לפרוש ללא הסכם, למי סוף סוף יהיה את האומץ להסביר מהו הפתרון היחיד האפשרי?" כתב בטוויטר.

מה ההשלכות הכלכליות של התבוסה?

לפי כל ההערכות, הסיכון לכך שבריטניה תפרוש ב-29 במארס 2019 ללא עסקה גדל אתמול. הנשק העיקרי של מיי בניסיון להביא לתמיכה בהצעה שלה היה לדחות את ההצבעה עד לרגע האחרון ולאיים כי יש להצביע לעסקה שלה, מאשר להסתכן ביציאה חד-צדדית. כעת, אחרי שההסכם נדחה, זמן יקר הלך לאיבוד. ראש העיר לונדון הזהיר מאובדן עשרות אלפי עבודות באופן מיידי בשל חוקי הגירה שלא יהיו תקפים אם בריטניה תפרוש באופן חד-צדדי, הממשלה הבריטית עצמה הזהירה ממחסור במצרכים בסיסיים, בפקקים ענקיים של משאיות שיצטרכו לעבור מכס ובעוד תסריטי יום דין, שאולי ייפתרו בזריזות בזמן שנותר עד לתאריך היעד, או שלא ייאלצו להיפתר אם יוארך הדדליין או תובא עסקה חדשה לאישור. הליש"ט הבריטי דווקא עלה מול הדולר לאחר ההפסד בהצבעה, ייתכן שעל רקע הערכות כי משמעות הדחייה תהיה ביטול ה"ברקזיט" בסופו של דבר.

כיצד הגיבה התקשורת הבריטית למפלה?

כמה מכותרות העיתונים הבריטיים הבוקר: "אין הסכם, אין תקווה, אין מושג, אין אמון", כתב ה"מירור"; "מיי סופגת מפלה היסטורית כאשר חברי מפלגתה פנו נגדה", כתב ה"גרדיאן"; "השפלה מוחלטת", כתב ה"טלגרף"; "הסכם הברקזיט של מיי סופג תבוסה בבית הנבחרים", כתב ה"פייננשייל טיימס". "מיי נלחמת על חייה הפוליטיים", איבחן ה"דיילי מייל" וה"סאן" הבריטי, במשחק מלים אופייני, כינה את ה"ברקזיט" - " Brextinct ", וכתב כי "הסכם הפרישה של מיי מהאיחוד מת כמו הדודו", על רקע איור שלה בדמות הציפור שהוכחדה.