טראמפ מזהיר: "הדחתי תביא לקריסת שוק המניות"

בסוף השבוע האחרון דווח כי טראמפ הורה לעורך דינו לשעבר לשקר לקונגרס - דיווח שהופרך לאחר מכן • ובכל זאת, שער המגזין האמריקאי "אטלנטיק" קרא להדיח את טראמפ וברקע השבתת הממשל מגיעה לשיאה • אמש נכשל הניסיון לפשרה והתקדמות השיחות מול סין, המבוססות על "מקורבים" תדלקו את השווקים • כפי שעשה עוד קודם, טראמפ צפוי לנסות לעודד את השווקים להעפיל לשיא נוסף

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ הזהיר אמש בציוץ בטוויטר כי במידה והוא יודח מתפקידו, שוק המניות יקרוס. נזכיר כי בסוף השבוע האחרון דווח כי טראמפ הורה לעורך דינו לשעבר לשקר לקונגרס, עם זאת, הדיווח שהוצת בבאזזפיד הופרך - מה שלא הפריע לאלו שרוצים להדיח את טראמפ מהבית הלבן להדק את החבל סביב צווארו.

כך למשל, בשער המגזין האמריקאי "אטלנטיק" בגיליון מארס של 2019 נקרא להדיח את טראמפ, ובהמשך לכך, הנשיא האמריקאי לא נשאר חיייב. בציוץ בטוויטר הלין טראמפ כי "הכלכלה נמצאת באחד מהמצבים הטובים בהיסטוריה, עם שיעור אבטלה בשפל של 50 שנה, ושוק המניות מוכן להעפיל לשיא נוסף - וכל מה ששמעתם אתמול, שמבוסס על סיפור מזויף, היה הדחה. אתם רוצים לראות את שוק המניות מתרסק, הדיחו את טראמפ!", צייץ הנשיא האמריקאי.

בזמן שהצדדים מתפלפלים על הדחה אפשרית, השבתת הממשל הארוכה בהיסטוריה חוגגת היום חודש לקיומה, על רקע ההתעקשות של טראמפ לבנות חומה בגבול מקסיקו. בניסיון לשים קץ להשבתה, טראמפ הציע אמש הקלות לשתי קבוצות מהגרים בתמורה להסכמה מהדמוקרטים לתקצב 5.7 מיליארד דולר להקמת החומה. עם זאת, הדמוקרטים דחו את ההצעה והשבתת הממשל הארוכה ביותר בהיסטוריה צפויה להימשך. עד מתי? כרגע האוצר האמריקאי רחוק מתקרת החוב כך שאין לחץ לסיים עם ההשבתה בטווח הקצר.

ומה לגבי התגובה בשוק המניות? השוק אדיש להשבתת הממשל, שעשויה לגרוע כחצי אחוז בלבד מהתוצר בשלב זה, ולאחר הנפילות שהחלו באוקטובר האחרון ונמשכו עד דצמבר המר, השווקים הגיבו בסוף השבוע האחרון לדיווחים הקשורים להתקדמות בשיחות בין סין לארה"ב. יותר נכון, השווקים הגיבו לידיעות מ"מקורבים" ולא להודעות רשמיות של המדינות החזקות בעולם: בחמישי פורסם ב"וול סטריט ג'ורנל" כי בישיבות פנימיות, שר האוצר האמריקאי, השוטר הטוב סטיבן מנוצ'ין, הציע להקטין חלק מהמכסים על יבוא סיני על מנת לתמרץ את הסינים לבוא לקראת האמריקאים בשיחות. יום לאחר מכן פורסם ב"בלומברג", כי הסינים מוכנים להגדיל את היבוא מארה"ב בטריליון דולר עד 2024 מה שיביא לאיפוס הגירעון המסחרי מול ארה"ב.

בצהרי יום שבת טראמפ הכין את כולם לקראת הודעה "מהותית", אך זו התבררה כאחת שנוגעת למחלוקת סביב החומה במקסיקו ולא למלחמת הסחר. אם היה חדש בין סין לארה"ב בשיחות הסחר - מדוע טראמפ לא התפאר בהישג אמש? בכל אופן, הדיווחים של ה"מקורבים" לגבי התחממות היחסים מול סין לא הפריעו למדדים המובילים בוול סטריט להגיב בעליות חדות. מדד דאו ג'ונס קפץ 1.4%, הנאסד"ק טיפס בכ-1%, ומדד S&P 500 רשם עלייה של 6.5% והשלים זינוק של 14% מהשפל שנרשם ערב חג המולד בסוף דצמבר המר. למעשה, שוק המניות האמריקאי סיכם שבוע רביעי ברציפות של עליות. 

למרות פתיחת שנה חיובית, קשה לשכוח את הסיום המר של שנת 2018 בשווקים. בשנה זו הספיק טראמפ להכריז על פרישה מהסכם הגרעין עם איראן, על פתיחת מלחמת סחר מול סין, על פרישת ארה"ב מההסכם הוותיק עם רוסיה לפירוק הנשק הגרעיני לטווח בינוני, על הוצאה מידית של הכוחות האמריקאים מסוריה, ועל צמצום בחצי של מצבת הכוחות של ארה"ב בעיראק ובעיקר, לערער את הבנק הפדרלי והעומד בראשו ג'רום פאואל. אפשר להסביר כי טראמפ חותר למימוש המצע שהבטיח לבוחריו, אך סביר כי ההתערבות של טראמפ במדיניות הבנק הפדרלי לא היתה חלק מזה ונחשבת לצורמת ביותר מבין כל הפעולות בהן נקט טראמפ. 

כזכור, טראמפ הזהיר את הפד מפני העלאת הריבית, וכהרגלו ירד לפסים אישיים. ואכן, הפד רמז לאחר מכן כי יגלה "גמישות" לגבי המדיניות המוניטרית בהמשך אם יידרש בכך לפי הנתונים הכלכליים. נציין כי הנסיגה של הפד מקצב העלאות (צמצום ל-2 בלבד נכון להיום), הגיעה נוכח שוק האג"ח שתמחר הורדת ריבית דווקא בטווח הבינוני, ולאו דווקא בשל ההתנגדות של טראמפ, אך בכל אופן, נראה כי זה מה שבלם את גל הירידות האחרון שכרגע נחשב לתיקון אלים.

עם זאת, לא זכור נשיא שערער את הבנק הפדרלי כמו טראמפ, כך ששנת 2019 שנפתחה אמנם בעליות חדות, טומנת בחובה חוסר וודאות כמו שנת 2018. בשורה התחתונה, השווקים הגיבו בסוף השבוע האחרון לשמועות שמגיעות מ"מקורבים" מצד שתי המדינות מבלי שיצאה הודעה רשמית, כך עד שאלו לא יפרסמו אחת כזו, הנתונים לגבי הכלכלה האמריקאית ייקחו חלק נכבד לגבי כיוון השווקים ב-2019, וסביר להניח כי טראמפ יעשה הכל כדי למנוע משבר שצפוי להביא למיתון.

הבוקר טראמפ פרסם ציוץ נוסף בוא הוא מפאר את הישגי הכלכלה האמריקאית, ושוב מלין, כמי ששכח שתפקיד התקשורת הוא לבקר ולא להלל, כי על הנושאים הללו לא כותבים. בימים בהם מנהיגים מנפצים כל שארית של ממלכתיות, קשה לראות מי יספק וודאות לשווקים בהמשך.