שוק רשתות המזון: בזמן שהמתחרות צמחו, טיב טעם התכווצה

טיב טעם מציגה ביצועי חסר ביחס למתחרות בשנה החולפת • גם 3 שנים אחורה מניית טיב טעם בולטת בחולשתה: ערכה נשחק בכ-30%, לעומת זינוק של 130% שמציגה בתקופה זו מובילת השוק שופרסל, קפיצה של כ-70% שרשמה מניית ויקטורי וטיפוס של כ-20% במניית רמי לוי

סניף טיב טעם / צילום: לם וליץ סטודיו
סניף טיב טעם / צילום: לם וליץ סטודיו

רשת טיב טעם, המעסיקה כ-1,700 עובדים, כוללת יותר מ-40 חנויות וסופרמרקטים, שבהם גם כמה חנויות של רשת עדן טבע ורשת דומו. כן עוסקת החברה בייצור, יבוא ושיווק מוצרי מזון.

מניית טיב טעם , המשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-215 מיליון שקל, מציגה ביצועי חסר ביחס למתחרות בשנה החולפת, בה נחלשה כמעט ב-20%, לעומת עליות של כ-10%-12% שמציגות מניות שופרסל  ו-ויקטורי , ויציבות שרשמה בשנה זו מניית רמי לוי .

גם 3 שנים אחורה מניית טיב טעם בולטת בחולשתה, עם שחיקה של כ-30% בערכה, לעומת זינוק של 130% שמציגה בתקופה זו מובילת השוק שופרסל, קפיצה של כ-70% שרשמה מניית ויקטורי וטיפוס של כ-20% במניית רמי לוי.

מניית טיב טעם נחלשה בשנה האחרונה
 מניית טיב טעם נחלשה בשנה האחרונה

בסיכום המחצית הראשונה של 2018 הכנסותיה של טיב טעם נחלשו בכ-3% ל-697 מיליון שקל. הרווח הנקי שלה נשחק ב-12% ל-4.5 מיליון שקל.

למרות השחיקה במכירות, טיב טעם הצליחה לשפר את הרווח הגולמי שלה לתקופה זו, אולם הוצאותיה גדלו והשפיעו לשלילה על השורה התפעולית, זאת נוסף להוצאה חד-פעמית של כ-1.5 מיליון שקל שנרשמה בגין סגירת סניפים ועלייה בהוצאות המימון שהושפעו בעיקר משינויי מט"ח.

כמגמה, 2018 החולפת הייתה שנה חיובית לרשתות קמעונאות המזון בישראל, שנהנו משוק שחזר לצמוח ומעליית מחירים רוחבית, שאף הוגדרה על-ידי חלק מהפעילים בשוק כשנה של שינוי כיוון. ואולם בדוחות הכספיים האחרונים של טיב טעם הרשת דיווחה על צמצום של כ-20% משטחי המסחר שלה (כ-9,500 מ"ר), וזאת בשל סגירת 5 סניפי רשת עדן טבע ו-2 סניפי טיב טעם.

בפילוח פעילותה של טיב טעם למגזרים נרשמה ירידה במכירות פעילות הקמעונאות שלה, שהיא פעילותה המרכזית, וזאת בשל צמצום סניפי עדן טבע. כן נרשמה ירידה במכירות מגזר ייצור, יבוא ושיווק מוצרי מזון, בעיקר בשל צמצום מכירות בתוך הקבוצה.

סגירת סניפי עדן טבע הובילו גם לירידה ברווח הגולמי של מגזר הקמעונאות, אולם הרווח הגולמי בפעילות הייצור, יבוא ושיווק מוצרי מזון עלה תוך שיפור שיעורו מהמכירות, וזאת לפי טיב טעם בעיקר בזכות "יישום התוכנית העסקית לשיפור תוצאות המגזר ושינוי בתמהיל המוצרים".

עדי כהן (47) מכהן כמנכ"ל טיב טעם מחודש מאי שנת 2012, והוא מעניק לחברה שירותי מנכ"ל דרך חברת הארגז הפרטית, באמצעותה מחזיק חגי שלום במניות השליטה בטיב טעם. תמורת שירותי הניהול משלמת טיב טעם לחברת הארגז 120 אלף שקל לחודש עבור שירותי מנכ"ל ו-80 אלף שקל לחודש עבור יתר שירותי הניהול, וב-2017 סך עלות התגמולים ששילמה לארגז הצטברה ל-4.5 מיליון שקל.