הכשרה ביטוח תובעת מהמשביר פיצוי של 10 מיליון שקל: "מפרה ברגל גסה את הוראות הסכם ההשקעה"

מאז השקעת הכשרה בקבוצת הקמעונאות של רמי שביט לפני כ-5 שנים, קרסה מניית המשביר בכ-80% • בהכשרה טוענים כי סכום הפיצוי אינו שנוי במחלוקת, אבל משהגיע מועד מתן הפיצוי, המשביר התכחשה "לחובתה החוזית" והציעה להכשרה "לקבל פיצוי חלקי בלבד"

אלי אלעזרא, בעל השליטה בהכשרה ביטוח / צילום: תמר מצפי
אלי אלעזרא, בעל השליטה בהכשרה ביטוח / צילום: תמר מצפי

אחרי שמחקה חלק ניכר מההשקעה שביצעה במניות רשת המשביר לצרכן, וכחודשיים לאחר שהוקצה לה נתח של כ-9% נוספות ממניות המשביר בעקבות כך, פונה חברת הכשרה ביטוח לבית המשפט בטענות לזכאות לפיצוי כספי בגין הנזקים שגרמה לה מההשקעה בקבוצת הקמעונאות של רמי שביט ובבקשה לדיון בנושא בדרך של המרצת פתיחה.

הכשרה ביטוח, שבשליטת אלי אלעזרא, טוענת כי סכום הפיצוי הכלכלי המגיע לה, לפי ההסכמות בינה לבין המשביר  שבשליטת רמי שביט, עומד על כ-23 מיליון שקל. לטענתה, הפיצוי שקיבלה מהמשביר עד כה בדמות הקצאת המניות הנוספות שבוצעה לה בתחילת דצמבר האחרון, נמוך בכ-10 מיליון שקל מהסכום המגיע לה.

למרות פתיחה מוצלחת ל-2019, בשנה האחרונה איבדה מניית המשביר יותר מ-30%
 למרות פתיחה מוצלחת ל-2019, בשנה האחרונה איבדה מניית המשביר יותר מ-30%

"הוצע פיצוי חלקי בלבד"

בהכשרה טוענים כי סכום הפיצוי אינו שנוי במחלוקת, אבל משהגיע מועד מתן הפיצוי, המשביר התכחשה "לחובתה החוזית" והציעה להכשרה "לקבל פיצוי חלקי בלבד", באמצעות הקצאת מניות חדשות, אשר שווי השוק שלהן נמוך מסכום הפיצוי, וזאת, לפי הכשרה, בשל חישוב שגוי שמבצעים במשביר.

מקור התביעה הוא השקעה שביצעה הכשרה ביטוח במניות המשביר לפני כ-5 שנים, בהיקף של כ-50 מיליון שקל, נוסף לכ-10 מיליון שקל שניתנו למשביר כהלוואה. ההשקעה, מחודש מאי 2014, נעשתה לפי שווי מניה של 2.8 שקל - גבוה כמעט פי 3 משווי המניה הנוכחי. מאז הקצאת המניות להכשרה ביטוח, קרסה מניית המשביר בכ-80%, מה שמשקף לקבוצת המשביר שווי נוכחי של כ-170 מיליון שקל בלבד. כמו מניות רבות אחרות בבורסה, גם זו של המשביר סובלת מסחירות נמוכה, ומחזור המסחר היומי בה עומד בשנה האחרונה על ממוצע של כ-20 אלף שקל.

בהסכם בין הכשרה ביטוח למשביר נקבע מנגנון פיצוי, בעקבותיו ביצעה המשביר את הקצאת המניות להכשרה בחודש דצמבר האחרון, שהגדילה את חלקה של הכשרה במשביר לכ-20%. בהכשרה טוענים בפנייתם לבית המשפט כי המשביר ביצעה פרשנות שגויה למנגנון הפיצוי, הנגזר משער מניה מינימלי של 1.4 שקל; וכי קבלת הפרשנות השגויה תסב לה "נזק כספי כבד", תוך שהם מדגישים כי "אחד המרכיבים המסחריים המהותיים שהונחו ביסודו של הסכם ההשקעה היה שמירה על שווי ההשקעה".

עוד טוענים בהכשרה ביטוח כי המשביר "מפרה ברגל גסה את הוראות הסכם ההשקעה", וכי אופן התנהלותה "מהווה התנהגות פסולה הנגועה בחוסר תום-לב קיצוני", וכן כי לפרשנות שלה אודות ההסכם בין הצדדים "אין כל שחר, והיא נטענת בחוסר תום-לב מוחלט".

עוד חושפת פנייתה של הכשרה ביטוח לבית המשפט כי בשנים קודמות (2016-2017) שילמה המשביר להכשרה ביטוח קרוב ל-2 מיליון שקל כפיצוי בגין ירידת שווי ההשקעה. שווי השוק הנוכחי של החזקות הכשרה ביטוח במשביר עומד על כ-30 מיליון שקל ומשקף לה הפסד של עשרות אחוזים "על הנייר".

"המשביר חזרה בה מההסכמות"

בפניה למחלקה הכלכלית של בית המשפט המחוזי תל-אביב, מציינת הכשרה ביטוח כי טרם הגשת המרצת הפתיחה "הוחלפו תכתובות, והתקיימו מגעים בין הצדדים על-מנת לסיים את המחלוקות ביניהם מחוץ לכותלי בית המשפט, במסגרתם אף גובשה טיוטת הסכם המסדירה את כל המחלוקות שנתגלעו... אולם בסופו של יום... חזרה בה החברה מכל ההסכמות וההבנות שהתגבשו". בהודעה שפרסמה המשביר בנושא הבוקר היא ציינה כי "החברה בוחנת את המרצת הפתיחה בסיוע יועציה המשפטיים ותגיב לה בהתאם", וכן כי הקצאת המניות שביצעה להכשרה בדצמבר "אינה שנויה במחלוקת".

הכשרה ביטוח איננה חברת הביטוח היחידה שספגה הפסד ניכר מהשקעתה במניות המשביר. לפני מספר חודשים נאלצה המשביר להקצות נתח ממניותיה גם לחברת הפניקס, שהשקיעה במשביר לפני כ-3.5 שנים סכום של כ-30 מילון שקל, וכללה בהסכם ההשקעה מנגנון פיצוי דומה לזה של הכשרה ביטוח. כיום מחזיקה הפניקס בכ-11% ממניות המשביר, בשווי של כ-17 מיליון שקל.

אחרי לא מעט שינויים בשנים האחרונות, כיום יש למשביר שני תחומי פעילות עיקריים - בתי כלבו הנושאים את שמה ואחראים על עיקר ההכנסות; ותחום החזקות ומועדוני לקוחות עם כרטיס אשראי חוץ-בנקאי. דוחותיה הכספיים של המשביר לרבעונים האחרונים מצביעים על מגמת הקטנת ההפסדים, שבתשעת החודשים הראשונים של 2018 הצטמצמו ב-60% ל-12 מיליון שקל, תוך שמירה על יציבות בהכנסות, שהסתכמו בין ינואר לספטמבר 2018 ב-724 מיליון שקל.