פיטורים בסלקום? ניר שטרן מאיים לשלוח הביתה 250 עובדים

מדובר בעד 5% ממצבת העובדים • המנכ"ל ניר שטרן: "במהלך החודשיים האחרונים קיימנו דיאלוג עם יו"ר הוועד בניסיון כן למציאת פתרונות כדי להימנע מפיטורי עובדים; לא הגענו להסכמות לגבי תוכנית התייעלות שלא תכלול פיטורים" • סלקום לא דיווחה למשקיעים על הפיטורים, מה שמעלה את הסברה כי מדובר במנוף לחץ על הוועד לקצץ ברווחה • יו"ר ההסתדרות ניסנקורן הודיע כי בכוונתו להודיע על סכסוך עבודה • יו"ר הוועד: "250 עובדים לא ישלמו על פאשלות של הנהלה"

מנכ"ל סלקום, ניר שטרן / צילום: תמר מצפי
מנכ"ל סלקום, ניר שטרן / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל סלקום, ניר שטרן, הודיע היום (ב') על כוונת החברה לפטר 250 עובדים, כ-5% מכוח-האדם. ההודעה של סלקום  באה לאחר שבחודשים האחרונים לא הצליחו ההנהלה והעובדים להגיע להבנות על הצמצומים הדרושים. החברה לא הוציאה דיווח למשקיעים, ונראה כי ההחלטה לא סופית אל תלויה בהסכמות של הוועד לצמצם ברווחת העובדים על מנת לחסוך בעלויות. יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, הודיע כי בכוונתו להודיע על סכסוך עבודה בסלקום.

במכתב ששלח לעובדים, הוא מודיע להם כך: "כידוע לכם, אנו פועלים בשוק הסלולר בסביבת תחרות מוגברת. ברבעון השני לשנת 2018 דיווחנו על הפסד של 37 מיליון שקל. גם תוצאות הרבעון השלישי של 2018, משקפות מגמה של המשך השחיקה ורווחיות אפסית. לאור המשך התחרות הגבוהה הצפויה בשנת 2019, והרגולציה המכבידה צמצמנו בחודשים האחרונים, כמעט לחלוטין, הוצאות בחברה שאינן מוגדרות כהכרחיות. לצערי למרות המאמצים שכולנו משקיעים וכל המהלכים שאנו מבצעים, עלינו לבצע מהלכי התייעלות נוספים".

"במהלך החודשיים האחרונים קיימנו דיאלוג עם יו"ר הוועד בניסיון כן ואמיתי למציאת פתרונות כדי להימנע מפיטורי עובדים, וזאת כחלק מצעדים בלתי נמנעים להתמודדות טובה יותר עם הסביבה העסקית המשתנה. לצערי, לא הגענו להסכמות לגבי תוכנית התייעלות שלא תכלול פיטורי עובדים. משלא הגענו להסכמות עם יו"ר הוועד, לא נותרה בידי ברירה אלא לפעול בהתאם למנגנון הקבוע בהסכם הקיבוצי ולהודיע על תוכנית התייעלות לקיצוץ כ-5% ממצבת כוח-האדם בחברה".

"כמנכ"ל החברה שרואה את התמונה כולה, לנגד עיני עומדת בראש ובראשונה טובת החברה. עליי מוטלת החובה וגם האחריות לדאוג לפרנסתם של אלפי העובדים המועסקים בחברה. אני עדיין חושב כי עלינו לעשות הכל על מנת להימנע מפיטורי עובדים. עלינו להרים כל אבן ולבחון כל דרך לצמצם הוצאות, לפני שאנו נוקטים במהלך חריג כזה. צמצום כוח-אדם צריך להיות המוצא האחרון בלבד. בארבע השנים האחרונות ועל אף סביבת התחרות המוגברת בכל תחומי הפעילות של קבוצת סלקום, נהנו עובדי הקבוצה מתקציבי שכר ורווחה גדולים בהתאם להסכם הקיבוצי".

"כך, בין השנים 2015-2018, שולמו לעובדים, בין היתר: מעל 80 מיליון שקל במצטבר עבור עדכון שכר ב-3% מדי שנה בממוצע (כ-13% בפרק זמן של 4 שנים, אל מול סביבת אינפלציה הקרובה ל-0), כ-60 מיליון שקל לתקציב הרווחה המשותף לפעילויות רווחה (מתוכם מעל 23 מיליון שקל לתקציב נופשי חברה, מעל 6 מיליון שקל למסיבות פורים, ומעל 4 מיליון שקל לאירועי ספורט). כ-60 מיליון שקל לתקציבים מהפרק הכלכלי בהסכם הקיבוצי (זכאות והגדלת הפרשות לקרן השתלמות, הגדלת הכיסוי הפנסיוני, בדיקות רפואיות, השתתפות בגני ילדים וקייטנות, ביגוד)".

"חשוב לי להדגיש כי כל עוד מצב החברה איפשר זאת, יכולנו לצאת לנופשים וליהנות מתקציבי רווחה מוגדלים, אבל כולנו מבינים שהזמנים השתנו, ולצערי מה שיכולנו להרשות לעצמנו בעבר, איננו יכולים עוד לאפשר היום. אני מאמין וכולכם וודאי תסכימו איתי, שבעת הנוכחית אפשר וצריך לנהוג אחרת. אני מודיע לכם כאן כי החלטתי ששכרי ושכר חברי ההנהלה יופחת בצורה משמעותית".

"לפני שאפילו עובד אחד מאבד את מקום עבודתו, אפשר וצריך לצמצם חלק מתקציבי הרווחה הגדולים. לפני שאפילו עובד אחד מאבד את מקום עבודתו, אפשר וצריך לוותר על עדכוני השכר בתקופה הקרובה. זה הדבר המתבקש והראוי לפני שמפטרים עובדים וכך הייתי מעדיף שננהג. ההנהלה והוועד שותפים לרצון להימנע מפיטורי עובדים, אך לצערי אנו חלוקים בנוגע לשאלה איזה תקציבים יש לעצור השנה. אני מבהיר כי בכוונתי להמשיך לקיים דיאלוג פתוח עם יו"ר הוועד במטרה להגיע לפתרון מוסכם שגם ידאג לרווחת עובדי החברה, גם ייתן מענה לצורך לבצע התייעלות בחברה ומעל הכל ימנע פיטורי עובדים".

"יו"ר הוועד משקיעה מאמצים רבים בניסיון למציאת פתרונות, הן בשיחות מולי והן באפיקים אחרים ועל כך הערכתי הרבה. אני משוכנע שבאחריות משותפת נצליח למצוא את הדרך הנכונה ולהגיע להבנות לטובת החברה. ועד העובדים כגוף אחראי וכמייצגם של העובדים, מבין יחד איתנו את החשיבות שבשמירה על קבוצת סלקום כחברה מצליחה. אני יכול להבטיחכם כי אני פועל כל העת וללא לאות לשמר את מעמדה של סלקום כקבוצת תקשורת מובילה אך לא פחות חשוב מכך, לכך שסלקום תהיה מקום עבודה מתגמל וראוי לאמון ולמאמץ של כולכם. זו לא עת קלה לכולנו, אך אני בטוח שנצא ממנה חזקים ומחוזקים. אמשיך לעדכן אתכם בהתפתחויות בעניין זה בימים הקרובים".

בהמשך לפרסומים על כוונת הנהלת סלקום לפטר עובדים, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הודיע לפני זמן קצר כי בכוונתו להודיע על סכסוך עבודה בחברה והוסיף כי הוא מצר על התנהגות המנכ"ל, ניר שטרן. "התנהלות זו, והאופן החד-צדדי שבו נוקטת ההנהלה, מערערים את יחסי האמון שנבנו בין הצדדים בשנים האחרונות וגוררים את החברה למשבר עמוק. על אף ניסיונותיהם הרבים של יו"ר ועד העובדים מיה יניב ושל יו"ר איגוד הסלולר, האינטרנט וההיי-טק יקי חלוצי, לחתור למציאת פתרון הולם ומוסכם למען העובדים ועתיד החברה, ההנהלה ממשיכה לפעול בהיעדר תום לב קיצוני, תוך פגיעה חמורה במרקם יחסי העבודה בסלקום".

ניסנקורן הוסיף כי "ההסתדרות מגבה באופן מלא את הוועד ותפעל בכל האמצעים שעומדים לרשותה על מנת להגן על מעמדם ועל ביטחונם התעסוקתי של העובדים". 

"250 עובדים לא ישלמו על פאשלות של הנהלה"

יו"ר ועד עובדי סלקום, מיה יניב, מסרה: "מנכ"ל סלקום הצטרף היום למקהלת הפייק ניוז והחליט להפיץ לעובדים מכתב שקרי ורווי בספינים.

"בחודשיים האחרונים מתנהלים דיונים קדחתניים מול מנכ"ל החברה, במהלכם הצעתי חלופות רבות, איכותיות ורלוונטיות, בהן אנחנו העובדים נסייע לחברה ברגעים הקשים. חלופות קשות ואמיצות שבאו מתוך אחריות גדולה לבית שלנו. מנכ"ל החברה דחה את כל החלופות שהנחתי על על הסף. 

"אף אחת מהחלופות של הועד לא כוללת התייעלות באנשים. כל אחת מהחלופות שהצענו שומרות עלינו תוך מתן סיוע קריטי ונדיב לתזרים החברה, כולל הצעה להמרת תוספת השכר לשנת 2019 באופציות עבור העובדים ובמקביל מינוי משקיף מטעם העובדים בדריקטוריון, קיצוץ ברווחת העובדים וקיצוץ בשכר הבכירים והדירקטורים".

עוד אומרת יניב כי "זה מדהים שמנכ"ל החברה רוצה לפגוע ולפטר מאות עובדים, אבל חלילה לא חושב לקצץ באופן משמעותי בשכר ההנהלה בכירה. אני לא אתן להנהלה חסרת אחריות לנסות ולנגוס בזכויות שלנו שוב, במיוחד כאשר נחתם הסכם קיבוצי חדש בחברה רק לפני מספר חודשים. לא נאפשר לאף מנכ"ל לאיים במהלכי התייעלות ופיטורים של עובדים מקצועיים ומנוסים על-מנת לכסות על המחדלים והכשלים שלו בניהול החברה. 250 עובדים לא ישלמו על פאשלות של הנהלה!"