הצמיחה בסין היא הנמוכה ביותר זה שלושה עשורים - ולא בטוח שגם זה הנתון האמיתי

סין רשמה צמיחה של 6.6% בלבד ב-2018, וחלק מהכלכלנים והמשקיעים אומרים שהנתון האמיתי נמוך בהרבה מזה שעליו דיווחה הממשלה בבייגי'ן • האבטלה העמיקה והגיעה לשיעור של 4.9% • מלחמת הסחר עם ארה"ב גרעה 8.6% מהגידול במוצרים ובשירותים הסיניים

נשיאי ארה"ב וסין טראמפ ושי/ צילום: רויטרס Damir Sagolj
נשיאי ארה"ב וסין טראמפ ושי/ צילום: רויטרס Damir Sagolj

בשנה שעברה רשמה סין את הצמיחה הכלכלית האיטית ביותר בתקופה של קרוב לשלושים שנה, זאת כיוון שסכסוך הסחר ההרסני עם ארה"ב החריף את חולשתה של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם. הבוקר דווח כי סין רשמה צמיחה של 6.6% בלבד ב-2018 - הצמיחה השנתית הקטנה ביותר מאז שנת 1990. היחלשות הכלכלה, שהייתה חמורה יותר מציפיותיה של בייג'ין, העמיקה ברבעון האחרון של 2018, שבו נרשמה צמיחה של 6.4% לעומת הרבעון המקביל ב-2017.

משבר הסחר עם וושינגטון הקדיר עוד יותר את התמונה. בשל חוסר הוודאות, דחו היצואניות הסיניות ביצוע השקעות ושכירת עובדים, ובכמה מקרים אף פיטרו עובדים - אף על פי שמדובר בהתנהלות שמעוררת בדרך כלל התנגדות מצדם של מנהיגי המפלגה הקומוניסטית, שהאובססיה שלהם היא לשמור על היציבות במדינה. שיעור האבטלה הרשמי טיפס בחודש דצמבר ל-4.9% לעומת 4.8% בנובמבר.

לדברי בעלי חברות ופקידים מקומיים, מספר רב של יצרניות פרטיות של מוצרי אלקטרוניקה, טקסטיל וחלקי רכב בשנזן, מרכז הטכנולוגיה וייצור מוצרי הייצוא בדרום סין, הוציאו עובדים לחופשה יותר מחודשיים לפני חג שנת הירח החדשה, שמתחילה בפברואר. זו דוגמה אחת מני רבות. בעיר הסמוכה גואנגז'ו, נפלה אשתקד הצמיחה ל-6.5% - נתון נמוך משמעותית מיעד הצמיחה השנתי של 7.5% שקבעה ממשלת העיר - מכיוון שהמתח ביחסי הסחר עם ארה"ב פגע קשות במגזר הייצור של העיר.

חלק מהכלכלנים והמשקיעים אומרים שקצב צמיחתה של כלכלת סין ב-2018 היה נמוך בהרבה מ-6.6% שעליהם דיווחה הממשלה. הם מציינים את החלטת הממשלה ביום שישי האחרון, זמן קצר לפני פרסום נתון הצמיחה היום, לקצץ את נתון הצמיחה של 2017 מ-6.9% ל-6.8% - מהלך שלדבריהם מספק בסיס ייחוס קצת יותר נמוך, שמשפר את נתון הצמיחה של 2018.

 סיבות להאטה בכלכלת סין
  סיבות להאטה בכלכלת סין

"2018 הייתה שנה נוראית"

"הכלכלה נתונה בלחץ כלפי מטה", אמר במסיבת עיתונאים נינג ג'יז'ה, מנהל לשכת הסטטיסטיקה הלאומית בסין. הוא הדגיש את "הסביבה החיצונית המורכבת והחמורה", והודה בלחץ שנוצר כתוצאה מסכסוך הסחר בין וושינגטון ובייג'ין. נינג עשה מאמצים להרגיע את החששות, ואמר כי "הכלכלה שלנו בכללותה מונעת מביקוש מקומי".

הנתונים שהתפרסמו היום מראים שהצריכה, כולל רכישות שביצעו יחידים, משקי בית וגופים ממשלתיים, היוותה יותר מ-75% מהצמיחה אשתקד.

עם זאת, שורת נתונים שפרסמה לשכת הסטטיסטיקה בראשות נינג מעידה על כלכלה מאותגרת. נתון ההשקעות הגדולות מצד הממשלה והמגזר העסקי לא היה מרשים. מכירות הנדל"ן, שתפקדו זמן רב כמקור צמיחה אמין, הולכות ונחלשות, ואינדיקטורים שונים, החל מהתפוקה התעשייתית וכלה במכירות הקמעונאיות, ירדו ברבעונים האחרונים.

בשל האטת קצב צמיחת השכר והגידול בחובות משקי הבית, מצמצמים הצרכנים הסינים את הוצאותיהם. לו בינג, מנהל בחנות בגדים שנתפרים בהזמנה אישית בעיר התעשייתית ינגצ'נג במזרח סין, אמר שאשתקד צנחו המכירות ב-30%. "זאת הייתה שנה נוראית, ולא נראה שהמצב משתפר השנה", אמר לו, שציין שהוא מקטין את הוצאותיו האישיות ולווה יותר כסף כדי לסגור את החודש.

אחת הסיבות להאטה בצמיחתה של כלכלת סין היא היוזמה של נשיא סין, שי ג'ינפינג, בשלוש השנים האחרונות לצמצם את החוב והסיכונים הפיננסיים. המהלך הזה בלם את ההלוואות שנוטלות ממשלות מקומיות וחברות, וגרם לירידה חדה בהוצאות על קווי רכבת תחתית ומפעלים. בחודשים האחרונים החלה בייג'ין לבצע היפוך במדיניות זו, על אף שהגמשת התקנות לא הובילה עד כה לחידוש ההשקעות בנכסים קבועים, שצמחו אשתקד ב-5.9% - ירידה תלולה לעומת 7.2% בשנת 2017.

רוב הרשויות קיצצו ביעדי הצמיחה

סכסוך הסחר בין סין וארה"ב, בשילוב עם הירידה בביקוש העולמי, תרם גם הוא להאטת הצמיחה הסינית באמצעות הקטנת המכירות בחו"ל. היחלשות הסחר בכללותה 'גילחה' 8.6% מהגידול במוצרים ובשירותים הסיניים אשתקד, על פי חישובים המבוססים על נתונים רשמיים. לשם השוואה - ב-2017 היווה הסחר 9% מהתרחבות כלכלת סין.

מנהיגי סין הבהירו כי בלימת ההאטה תהפוך השנה לעדיפות. בפגישה רמת דרג בדצמבר האחרון, שבה הותוותה האג'נדה הכלכלית הרחבה ל-2019, אמר הנשיא שי כי חובה לשמור על הצמיחה "בטווח סביר". יועצים של קובעי המדיניות בסין אומרים שטווח זה - שיוכרז במושב החקיקה השנתי בתחילת מארס - עומד על 6%-6.5%. זהו כיול מתון בהשוואה ליעד של "כ-6.5%" אשתקד, ופירושו של דבר שבייג'ין רוצה מרחב תמרון גדול יותר לניווט הכלכלה, השרויה בהאטה בשנה האחרונה לאחר שמודל הצמיחה הישן, מבוסס האשראי, חדל לתפקד. 13 מ-20 המחוזות והרשויות המוניציפליות שחשפו עד כה את יעדי הצמיחה שלהם ל-2019 קיצצו יעדים אלה, ו-6 הותירו את היעד ללא שינוי.

בעוד נציגי ארה"ב וסין מנסים לגבש הסכם בסוגיית הסחר, עושה הבית הלבן מאמצים לשים קץ למה שהוא מכנה "העברות טכנולוגיה בכפייה".

בייג'ין עדיין נמנעת ממתן תמריצים

אף על פי שטווח הצמיחה החזוי לשנה הנוכחית עדיין גבוה יחסית בהשוואה למדינות אחרות בעולם, הוא עדיין רחוק מאוד מקצב הצמיחה שעמד על קרוב ל-10% בממוצע במשך יותר משלושים שנה, עד להאטה שנרשמה בעשר השנים האחרונות. הצמיחה בסך 6.4% ברבעון האחרון של 2018 היא האיטית ביותר מאז החודשים הראשונים של המשבר הפיננסי העולמי, שבו נאבקה סין באמצעות כמויות עצומות של תמריצים, ושהותיר נטל חוב שעמו הממשלה עדיין מתמודדת.

למרות התקדרות התמונה הכלכלית, נראה שבייג'ין עדיין נחושה להמשיך להימנע מהשקת חבילת תמריצים מסיבית לעידוד הצמיחה. במקום זאת מבקשת הממשלה לבצע הגמשה הדרגתית של מדיניותה. הבנק המרכזי מזרים כמות גדולה יותר של כספים זולים, בשער ריבית נמוך מהרגיל, למערכת הבנקאות כדי לעודד הענקת הלוואות. הממשלה המרכזית הסירה את המגבלות החמורות על נטילת הלוואות מקומיות. בייג'ין גם מתכננת לבצע יותר קיצוצי מסים לעסקים וליחידים, בייחוד למעורבים במגזר הטכנולוגיה.

אך יועצי הממשלה טוענים כי ייתכן שבייג'ין תצטרך להגביר את המהלכים להמרצת הצמיחה אם יחריף המתח ביחסי הסחר עם וושינגטון בחודשים הבאים. סין וארה"ב מתכוננות לסבב חדש של מו"מ רם-דרג בסוגיית הסחר בסוף החודש הנוכחי, בניסיון ליישב סוגיה זו עד ה-1 במארס, המועד שבו תפוג הפסקת האש בת שלושת החודשים שעליה הסכימו הנשיאים שי וטראמפ.