יש ביטחון בביטוח: 10 סיבות להשקעה בחברות ביטוח עכשיו

הסקטור נחשב לדפנסיבי ויציב, והוא עלה מתחילת השנה ב-7% • 10 סיבות למה להשקיע בחברות ביטוח דווקא עכשיו

ההשקעות / צילום:Shutterstock :א.ס.א.פ קרייטיב
ההשקעות / צילום:Shutterstock :א.ס.א.פ קרייטיב

מתחילת השנה סקטור הביטוח בארה"ב הוסיף לערכו כ-7%, בדומה למדד ה-S&P 500, ונראה שאחרי הראלי בשווקים והציפיות להמשך שנה תנודתית, שצפויה להיות מלווה בחששות מפני התמתנות כלכלית, המשקיעים יגדילו את החשיפה לסקטור שנחשב לדפנסיבי ויציב יותר. אז הנה 10 סיבות טובות למה כדאי להשקיע דווקא עכשיו במניות של חברות הביטוח:

1.

כלכלה צומחת היא טריגר חשוב לעסקי הביטוח. בסופו של דבר ככל שיותר אנשים מצטרפים למעגל העבודה וככל שההכנסה עולה, גם הביקוש למוצרי ביטוח גדל וכך גם ההכנסות מפרמיות על ביטוחי רכב, בריאות, דירה, תכולה נסיעות וכו'. אמנם ההתמתנות בצמיחה הצפויה במשק האמריקאי, עשויה בעיני חלק מהמשקעים להיות פחות מעודדת, אבל השורה התחתונה היא מצב התעסוקה ורמת השכר המשגשגים.

2.

גם לעליית תשואות האג"ח בארה"ב ישנו פן מעודד עבור חברות הביטוח, כאשר בעבר נרשם קשר חיובי בין עליית הריבית לעלייה בשווי חברות הביטוח. חלק ניכר מהפרמיות שאנחנו משלמים להן מידי שנה, חברות הביטוח משקיעות בזהירות מירבית. כדי לקבל תשואה ראויה, שתוכל להגדיל את המרווח שלהן ולהפחית את הסיכון, הן מאוד תלויות בגובה הריבית. ככל שהתשואות הממשלתיות גבוהות יותר, כך התשואה הנדרשת על השקעות גבוהה יותר.

3.

ניהול סיכונים כפול ומכופל - 2019 צפויה להתאפיין בתנודתיות מוגברת, מה שמחייב ניהול סיכונים מוגבר. חברות הביטוח הן גם שמרניות וגם מנוסות בביצוע ניהול סיכונים, הן על ההכנסות נטו שלהן מפרמיות בתקופות מאתגרות (הכנסות נטו, הכוונה הכנסות מפרמיות בניכוי תביעות לתשלום מצד המבוטחים), והן על התשואות מההשקעות שלהם. כך יוצא שחברות הביטוח מנהלות את ההשקעות בעתודות הרזרבות שלהן בזהירות ובתנודתיות מופחתת ביחס לשוק. ואם כבר בתנודתיות עסקינן, אז כאשר ה-S&P 500 צנח לכיוון שוק דובי בדצמבר האחרון, סקטור הביטוח היה רחוק מטריטוריה זו בכמעט 4%.

4.

תמחור נוח יחסית - למרות פתיחת שנה חזקה, סקטור הביטוח עדיין נסחר במכפיל הון נמוך יחסית שנע סביב 0.8 ומנגד מתאפיין בתשואה דיבידנד נדיבה של 2.2% ומכפיל רווח נוח יחסית של 11.2.

5.

אחרי ששנת 2017 התאפיינה באסונות טבע משמעותיים שפגעו ברווחיות של חברות הביטוח, 2018 היתה נוחה יותר. להסיק על 2019 יהיה הימור. עם זאת, ההסתברות לשנה דומה ל-2017, נמוכה יותר. בנוסף, ככל שהאסונות גדלים, כך גם הביקוש לביטוחים גדל ולכן גם גובה הפרמיות גדל בשנים שלאחר מכן.

איפה מתחבאת האלפא לשנים הקרובות?

חברות הביטוח עוסקות בניהול סיכונים, כאשר ליבת הפעילות שלהן מבוססת על גביית פרמיות מהלקוחות בתקווה לשלם פחות כסף בתביעות. זה עשוי להזכיר בנק (שחי במרווח שבין ריבית הפיקדונות לריבית ההלוואות), אבל מורכב פי עשרות אלפי מונים יותר. להבדיל מהבנקים, המרווח של חברות הביטוח אינו ידוע והוא מבוסס על הסתברות וסטטיסטיקה. לכן ישנה חשיבות גבוהה מאוד לניהול הסיכונים, לחיתום איכותי לקצב מכירות גבוה. בנוסף, אין מאחוריהן את הבנק המרכזי שיחלץ אותן בשעת צרה.

הבעיה המרכזית בביטוח היא השקיפות, הן של החברות והן של הלקוחות. לעיתים חוסר השקיפות הזה אינו מכוון, אלא הוא פשוט עניין מורכב, שכן המודל העסקי מבוסס על הסתברות ומכיוון שהסתברות משתפרת ככל שמסד הנתונים גדל, החברות נאלצות לאסוף מיליוני נתונים ולעבד אותם במקביל לכדי הסתברות למקרים שונים. עבודה זו הינה סופר מורכבת, הן עבור חברות הביטוח והן עבור הלקוחות, ומצד שני שניהם תלויים בה מאוד - שכן היא התוצר שקובע את גובה הפרמיות, את המרווח ואת היקף הכיסוי הביטוחי.

תור הזהב של חברות הביטוח בפתח - על המהפכה שיצרה שקיפות וזמינות המידע והדיגיטציה בעולם הבנקאות וצפויה לשנות אותו ללא היכר, כתבנו לפני מספר חודשים, אבל די בהיכרות מינימלית עם סקטור הביטוח והמורכבות העסקית שלו כדי להבין כמה דיגיטציה, בינה מלכותית ו"ביג דאטה" חיוניים לניהול תקין ויעיל של עסקי הביטוח.

6.

חיתום פרטני ומדויק יותר שמוריד את האי ודאות ומגדיל רווחיות - כדי להסביר את המהפכה הצפויה בתחום, צריך מאות אם לא אלפי עמודים, אבל כדי להצית את הדמיון שלכם, נסו לדמיין קופסה קטנה המותקנת ברכב שלכם שעוקבת ומתעדת אחרי הרגלי הנהיגה שלכם. היכן נוסעים, שעות, מהירות, שימוש בבלמים, עקיפות, שמירת מרחק וכו'. על סמך איסוף נתונים אלו, נקבעת פרמיית הביטוח החודשית שלכם באופן דינמי - כן שמעתם אותי נכון, באופן דינמי - שנו את הרגלי הנהיגה שלכם לטובה וגם הפרמיה תרד בהתאם, או להיפך.

7.

הגדלת הפוטנציאל העסקי - הדיגיטציה מאפשרת בעיקר גמישות, ואוי, כמה שהיא נדרשת בתחום הביטוח. אחת הדוגמאות היא הסטארט-אפ הישראלי Next Insurance שמייצר ביטוחים עם כיסויים ייעודיים ומותאמים למקצועות שונים, כמו צלמי שטח, מאמני כושר, מקצועות בניה שונים וכו'. הדיגיטציה וטכנולוגיות ביג דאטה מתקדמות מאפשרות להם לייצור חבילות אלו בתוך דקות. חברה ישראלית אחרת ואולי מוכרת יותר היא "למונייד" המבטחת תכולת דירה מפני גניבה, אשר עובדת על סמך אלגוריתמים המנבאים את ההסתברות לנזק והגובה שלו ומתגאה בתשלום תביעות ביטוח בתוך מספר שניות.

8.

חיסכון בעלויות וגיוון מוצרים - לפי דוח של מקנזי, רק בארה"ב ניתן לחסוך יותר ממיליון משירות בתחום הביטוח בעזרת אוטומציה. נסו לדמיין מערכת שתוכל לקלוט מאות נתונים מתוך הרשת וממקורות מידע שונים על המבוטח ולהתבסס על מיליוני נתונים אחרים, כדי לייצר הסתברות למקרה ביטוח - והכל בלחיצת כפתור. ההערכות הן שניתן לחסוך כ-40% בכוח האדם ועד 30% בהוצאות על שכירות. גישת החדשנות של חברות הסטארט-אפ בתחום הביטוח, שדובקת במהרה גם בחברות הגדולות, היא שבעזרת חיתום יעיל, מהיר איכותי ומדויק הרבה יותר, ניתן להפחית את האי ודאות, את שיעורי הפרמיה של צרכנים רבים ואף להגדיל עבורם את הכיסוי הביטוחי. הצרכנים מקבלים כיסויים פרטניים יותר ומשלמים בהתאם לצרכים האמיתיים שלהם, בעוד שחברות הביטוח נהנות מהתייעלות בכוח אדם, בעלויות תפעול, בעלויות שיווק ומכירה וממגוון רחב יותר של מוצרים שמגדיל את הוודאות העסקית שלהן.

האמת שקשה להבין בכלל כיצד התעשייה הזו פעלה במשך 100 שנה ללא בינה מלכותית ואלגוריתמיים מתוחכמים, מודלים כלכליים מחודשים כמו P2P ותקשורת אפליקטיבית זמינה. קשה לדמיין כיצד ניתן לטפל באלפי מקרים שונים ומכוונים, מנזילה בבית, שבירת אצבע, אי יכולת לעסוק במקצוע, שריפה, טעות אנוש, בריאות וכו', לבחון את אותם מקרים ולאמוד את ההסתברות לנזק. איך יש בכלל אפשרות לרכז מומחיות באלפי מקרים שונים תחת קורת גג אחת? ברור שאי אפשר ולכן עד כה התהליך מסורבל ויקר.

9.

חברות הביטוח המקומיות בונות על החיסכון - סקטור הביטוח הישראלי אמנם הרבה פחות מגוון מאשר בארה"ב, ובכל זאת הוא עשוי להיות אפילו שמרני יותר. אסונות אינם דבר שכיח בישראל. הביטוח הממלכתי מוריד הרבה מהסיכונים של חברות הביטוח הפרטיות ובנוסף בשנים האחרונות הן הגדילו משמעותית את ההכנסות שלהן מניהול השקעות וכספי החיסכון שלנו. אמנם סגמנט זה עשוי להיפגע משוק תנודתי, שכן הצרכנים פועלים להגדיל את החסכונות שלהם יותר בתקופות גאות בשוק ההון, אבל הסקטור נהנה מרגולציה שמעודדת חיסכון. התמחור של הסקטור המקומי הוגן, עם מכפילי הון סביב ה-1, יחד עם זאת ייתכן כי התשואות הגבוהות יחסית באג"ח הממשלתי הארוך, יעלו את שיעורי ההיוון על ההתחייבויות, יורידו אותן וינפקו להן רווח הון נוסף. עוד יש לציין כי חלק מחברות הביטוח המקומיות מצויות על המדף. בתקופת הרגולטור הקודמת, רכישות של חברות ביטוח על ידי משקיעים זרים נבלמו, אבל ייתכן והפעם הטון יהיה שונה ומעודד יותר.

10.

כי זה הסקטור האהוב על וורן באפט. 

הכותב הוא האסטרטג הראשי של בית ההשקעות אלומות. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.