מתקרב היום שבו המחשב יגיד לך: "תבטל פגישה, המשפחה שלך חשובה יותר"

ריי (ריימונד) ווא, סגן נשיא בכיר בקבוצת מוצרי הצריכה של חברת Dell העולמית מספר בשיחה עם "גלובס" על האופן שבו החיים המודרניים משפיעים על שוק המחשבים, על האופן שבו הספורט האלקטרוני שינה את התחום וגם כמה תחזיות לעתיד ("אם קבעתי שיחת סקייפ בערב, למה שאחייג בעצמי? המחשב יתריע שהמועד מתקרב ויחייג עבורי")

ריי (ריימונד) ווא, סגן נשיא בכיר בקבוצת מוצרי הצריכה של חברת Dell העולמית, חושב שיש משהו מוזר בעידן בו אנחנו חיים, בשל ההשפעות הטכנולוגיות על התרבות שלנו. ובכל זאת, הוא צופה עתיד בו הטכנולוגיה תמשיך לשנות את דפוסי ההתנהגות שלנו ללא היכר - ממחשבים שמכירים אותנו טוב מספיק כדי לבטל עבורנו פגישות באופן עצמאי ועד חתונות בהן נוכל להשתתף מרחוק באמצעות טכנולוגיית מציאות וירטואלית (VR).

"לפעמים אנשים רוצים להגיע לאירועים האלה ולא יכולים, למשל אם הם גרים במדינה אחרת. ככה, תהיה להם הזדמנות להיות שם בכל זאת, לראות את הרמת ההינומה, את האנשים צוחקים, לחוות הכל מקרוב. מובן שעדיין אפשר לצפות בוידאו ובסרטונים אבל זה משנה את הדינמיקה ומאפשר ממש להיות שם.

"נכון להיום, אני עדיין מחכה לאפליקציה שתביא את ה-VR למיינסטרים. לדעתי, זה יקרה בסוף הודות לאירועי בידור חי כמו ספורט. יגיע היום בו לא נצטרך לטוס כדי לצפות בקבוצת הספורט האהובה עלינו: נצפה בה מהטלוויזיה ומשקפי ה-VR יתנו לנו חוויה כאילו אנחנו באצטדיון.

"דבר דומה יקרה בתחום הבידור. היום עובדים מאוד קשה לקראת חוויית קולנוע ב-VR - זה ייתן חוויות צפייה שונות לחלוטין מאותו סרט. למשל במלחמת הכוכבים, בקרב בין לוק סקייווקר לדארת' ויידר, צופים יוכלו לעמוד מאחורי כל אחד מהם, וכשיחליפו רשמים, ירצו לראות את הסרט שוב".

ההכנסות של חטיבת מוצרי הצריכה של דל עמדו בתשעת החודשים הראשונים של 2018 על 9 מיליארד דולר (צמיחה של 10% לעומת התקופה המקבילה) - אלו הכנסות שנחשבות נמוכות יחסית, ומהוות קצת פחות מ-15% מהכנסות חברת דל. מלבד מוצרי הצריכה (מחשבים אישיים, גיימינג וכו'), לדל יש גם פעילות בתחום השרתים, בתחום האחסון ואת פעילות חברת VMWare. לכן, בכל הנוגע למשתמשים הפרטיים ולשימושים בשוק, ווא הוא אחד המומחים בחברה, שאמור גם להיות חלק מגיבוש האסטרטגיה בנושא. ווא הגיע לדל ב-2013 מסמסונג, שם שימש בתפקיד דומה. לפני כן עבד במשך כ-14 שנה ב-HP.

השוק משתנה בעקבות הרצון למרחב אישי

ווא אמנם מתלהב כשהוא מדבר על VR, אבל גם הוא יודע שהטכנולוגיה עוד רחוקה. במציאות היומיומית, חטיבת הצריכה שלו צריכה להתמודד עם החולשה של שוק המחשבים האישיים, שסובל כבר במשך תקופה ארוכה מהאטה במכירות. החודש חברת המחקר IDC פרסמה תוצאות ראשוניות לרבעון האחרון של 2018, לפיהן נמכרו בעולם 68 מיליון מחשבים אישיים בתקופה זו - ירידה של 3.7% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. ווא מאמין כי חדשנות היא המפתח בעזרתו החברה תוכל להתגבר על המצב בשוק. השיחה עם "גלובס" נערכה בתערוכת הטכנולוגיה CES שהתקיימה בלאס וגאס בתחילת החודש. לדבריו של ווא, זו הייתה תערוכת CES הטובה ביותר של דל אי פעם, בשל קבוצת מוצרים חדשניים שהשיקה בה.

אתה לא מודאג מהנתונים אודות האטה במכירות המחשבים האישיים?

"זה נכון שהשוק נמצא בירידה, אבל זה לא מדאיג אותנו. האסטרטגיה של דל היא להתמקד באזורים שעדיין צומחים".

כדוגמה לתחומים צומחים ווא מזכיר גיימינג, Thin and light - מחשבי פרימיום דקים וקלים, ומכשירי 2 ב-1 - מחשבים אישיים היברידיים שהופכים בקלות לטאבלטים.

"בכל האיזורים האלו, אנחנו מוודאים שאנחנו חדשניים ומובילים את השוק. היינו הראשונים שהמציאו את ה-InfinityEdge - תצוגה בעלת שוליים דקים, וכל התעשייה עקבה אחרי הטרנד. אני מאמין שהשוליים הדקים מביאים לצמיחה כי אנשים אוהבים את מה שהם רואים ורוצים להחליף את המחשב הנייד שלהם בשביל הפיצ'ר הזה. לפני ארבע שנים אנשים אמרו שהמחשב האישי מת אבל אנחנו תמיד אמרנו שהוא חי ובועט, וכבר מעל 20 רבעונים אנחנו נמצאים בצמיחה על בסיס שנתי".

כפי שהזכרת, מחשבי הגיימינג חווים צמיחה מהירה - זהו תחום בו ייתכנו שינויים רבים בשנים הקרובות, וכבר היום קיים מגוון של מוצרי גיימינג ייעודיים אחרים. האם בעיניך מכשירים אחרים מאיימים על תחום המחשבים האישיים לגיימרים?

"אני חושב שבזכות ה-E-Sport (תחרויות וטורנירים של ספורט אלקטרוני בין שחקנים או קבוצות מקצועיות) הפופולריות של מחשבי הגיימינג תמשיך לגדול לעומת קונסולות למשל, בהן לא קיים ספורט אלקטרוני באותו אופן.

"היום שחקני הספורט האלקטרוני הגיעו לנקודה בה העולם מכיר בהם ורואה בהם אתלטים אמיתיים. יותר כסף מושקע בקבוצות, ויש מגמה שבעלים של קבוצות כדורסל, פוטבול וכו' הם היום בעלים גם של קבוצות ספורט אלקטרוני. אפילו בתי ספר נכנסים לתחום ומציעים מלגות לשחקנים. לדעתי יותר ויותר גיימרים וגם לא-גיימרים יימשכו לקטגוריה הזו, מה שימשיך לחזק את המחשבים כפלטפורמה של גיימינג".

האם הצרכים השונים שיש לנו כיום משפיעים על אופן השימוש במחשבים?

"יש מגמה ברורה בה זוגות עיניים עוברות ממסכים גדולים, כמו טלוויזיות, למסכים אישיים, עבור צריכת וידאו. זה קורה לדעתי לא רק אצל הצעירים אלא בכלל.

"הסיבות לכך הן זמינות גבוהה יותר של וידאו במסכים אישיים, שיפור בקישוריות ובאיכות. אך הדבר החשוב יותר הוא שהציפיות של אנשים השתנו. הרצון ליהנות ממרחב אישי הפך לחשוב יותר - והמחשב מהווה מסך אישי עבור מרחב אישי. הוא מאפשר לאנשים לא לדאוג מכך שיידעו במה הם צופים, או לצפות בתוכן בחלקים, עם הפסקות. זה נותן גמישות וחופש. רואים שזה חשוב בעיקר לצעירים: היום אם מסתכלים מאחורי הכתף של מישהו צעיר בזמן שהוא צופה במשהו, הוא מיד יגיב ב'מה אתה עושה? זה שלי. למה אתה מתפרץ?' לדעתי, זה לא עומד להשתנות".

"יש ציפייה לנוחות, שהמכונה תגיע למה שאנחנו צריכים, תתקשר איתנו, שתזהה את המשתמש גם בלי סיסמאות. לדעתי עם הזמן, המגמה שאנחנו כבר רואים בטלפונים תגיע גם למחשבים - המכונה תוכל לצפות אותנו יותר, לטוב ולרע. אנחנו חיים היום בעולם בו אנחנו תמיד מחוברים והרבה יישומים מופעלים דרך הענן, וזה מאפשר את איסוף המידע והלמידה הזו. למה היום אנחנו צריכים לבצע את פעולת החיוג כדי לקיים שיחת ועידה בסקייפ למשל? ברגע שקבענו פגישה ביומן לשמונה בערב, נוכל לקבל התראה כמה דקות לפני וכשתגיע השעה המחשב יוכל לחייג עבורנו, אם לא אמרנו לו שאין צורך.

"עוזרות חכמות כמו אלקסה יעשו את זה בבית, אבל המחשב ימלא את התפקיד הזה במצבים בהם אנחנו רוצים לגשת לאינטרנט, לקבוע פגישה. יכולות בינה מלאכותית, סנסורים, והדאטה שמחשבים אוספים עלינו יהפכו אותם לחכמים בהרבה מהיום. לדעתי, עוד 3-4 שנים זה כבר יקרה. אני יכול לדמיין שעם הזמן המחשב אפילו יידע את לוחות הזמנים שלנו ברמה שהמערכת תלמד אותנו ותהיה חכמה מספיק כדי לומר - 'קבעת שני דברים באותו זמן, ונחש מה? אשתך חשובה יותר. לבטל לך את הפגישה השנייה?'".

זה קצת קריפי.

"כן, אני יודע. ויהיו עוד דברים כאלה. אפשר לחשוב על זה כעל הפרעה, אבל כשאני מסתכל על הרשתות החברתיות, אני לא בטוח. אני יכול לדמיין כמה מהדברים האלה מתממשים כי זה העולם בו אנו חיים היום. כשהייתי ילד, אמא שלי אמרה לי שזה רע להתרברב. אבל היום אנשים מפרסמים במדיה החברתית כל הישג הכי קטן. באותו אופן, אמא שלי גם אמרה לי לא לדבר עם זרים. אבל היום במדיה החברתית הכל מקובל, אנחנו אומרים לזרים הכל! זה מוזר". 

מה Dell השיקה ב-CES?

ריי (ריימונד) ווא מונה כמה מהמוצרים שדל השיקה בתערוכה השנה ומבטאים את חדשנות החברה לדעתו, בהם Alienware 55 OLED Monitor, מסך תצוגת OLED בגודל 55 אינץ' עבור גיימרים. "אנחנו הראשונים שהבאנו תצוגת גיימינג גדולה ב-OLED. יש הרבה הגיון להביא תצוגה כזו לגיימינג מעבר לנראות המרשימה - זמן התגובה בה מהיר הרבה יותר".

ווא מציין גם את השקת מחשב הנוטבוק את Alienware Area 51m, אותו הוא מכנה "הנוטבוק החזק בעולם: יש בו CPU של מחשב אישי וגם GPU שניתנים לשדרוג והחלפה. אף חברה לא עשתה משהו כזה. זה נותן ביצוע מלא של מחשב אישי בנוטבוק של 17 אינץ'".

הוא מתגאה גם בדגם החדש של המחשב XPS 13, בו המצלמה זזה מתחתית המסך, מיקום שיצר זווית צילום לא מחמיאה לחלקו העליון. "בעבר מיקמנו את המצלמה בתחתית המסך כדי לשמור על השוליים הדקים" מסביר ווא, "אבל עכשיו המהנדסים שלנו המציאו מצלמה קטנה מספיק שלא תקריב את גודל השוליים - 2.2 מילימטר, קטנה אפילו מהרבה מצלמות של טלפונים. זה היה אחרי שאמרתי למהנדסים - 'אתם יכולים לתקוע מצלמות דרך האף והפה של אנשים כך שהרופא יבדוק את הגוף שלהם אז למה אתם לא יכולים למצוא מצלמה שאפשר לשים בנוטבוק בלי להקריב את גודל השוליים?' בנוסף, עכשיו אפשר לפתוח את המחשב עם יד אחת בלבד, וזה לא היה פשוט כי יש לנו מסך מגע, והדבר האחרון שאנחנו רוצים זה שהמסך יגיב בכל פעם שנוגעים בו".

דל השיקה גם שני מחשבי 2 ב-1 שהציגו חידושים: Latitude 7400 שמופעל וננעל ללא כל מגע מצד המשתמש, באמצעות חיישן שמזהה את נוכחותו ושימוש במצלמה של אינטל ותוכנה של מיקרוסופט, וה-Inspiron 7000 שמגיע עם עט שנצמד לציר בראש המקלדת. "כך פתרנו את העובדה שהרבה אנשים מפחדים שיאבדו את העט, והשימושים בו עולים. למשל בפאוור פוינט אפשר להקיף ולכתוב שיש טעות וכו'" מספר ווא. בנוסף, המחשב מגיע עם טכנולוגיית Adaptive Thermal שמתאימה את החום שנפלט ממנו לשימוש של הצרכן ברגע נתון, ומפיק פחות חום כשהוא מונח על הגוף למשל. ווא מסביר כי "יש לנו אלגוריתמים וטכנולוגיות שעוזרים להביא למיטב של הביצועים במערכת על בסיס למידת התנהגות המשתמש. למשל, המחשב לומד באילו שעות המשתמש מטעין את הסוללה לרוב. נוריד את רמת החום כשאנחנו יודעים שהשימוש הנוכחי לא מצריך ביצועים כבדים. אני מאמין שבעתיד המערכת תוכל גם למשל לייעץ למישהו שמשאיר יישום שמנצל הרבה סוללה כמו דפדפן כרום לסגור את האפליקציה כשהוא לא משתמש בו, אם המערכת למדה שאכפת למשתמש מאוד מחיי סוללה, למשל".

ווא מציין גם את הדור השני של חוויות "מובייל קונקט" שדל מציעה, שמאפשרת לסנכרן בין מסך הטלפון והמחשב, ולבצע באמצעות המחשב פעולות שונות שנוגעות לטלפון. "הרבה אנשים לא יכולים להיפרד מהטלפון גם כשהם משתמשים במחשב. אבל אפשר במאה אחוז לשקף את הטלפון במסך המחשב. מובייל קונקט מאפשרת גם לקבל שיחות והודעות דרך המחשב. והדור החדש מאפשר לגרור קבצים בקלות. כך למשל אפשר לצלם תמונה בטלפון ולראות אותה מיד על מסך המחשב באמצעות גרירה של הקובץ".

לאחר שש שנים כחברה פרטית: דל חזרה לבורסה

חברת Dell (דל), יצרנית מחשבים מוצרי אלקטרוניקה אמריקאית, השלימה בחודש שעבר מהלך לשיפור פעילותה של החברה - שש שנים לאחר שהפכה לחברה פרטית, היא חזרה בסוף דצמבר להיות חברה ציבורית. דל חזרה לבורסה במהלך מסובך שכלל מחיקת VMware מהמסחר (חברה שבה דל החזיקה ב-80%). מי שהחזיק במניית VMware קיבל במקומן מניות של דל.

המחיר ששילמה דל בעבור מניות VMware עורר ביקורת מצד המשקיע האקטיביסט קרל אייקן שטען כי המחיר נמוך מדי וכי ההצעה של דל מבוססת על "לוליינות חשבונאית". מחיר המניה לא השתנה מאז ההנפקה.

את מחיקת החברה מהבורסה, בשנת 2013, הוביל מייקל דל, שהקים את החברה בשנות ה-80, בשיתוף עם חברת ההשקעות סילבר לייק, בעלת מניות בחברה. הסיבה לכך היתה חולשה של החברה, שפיספסה את הטרנד בתעשייה למיקוד בטאבלטים, סמארטפונים, נגני מוזיקה ועוד. ברבעון הרביעי של 2012 הציגה דל ירידה של מעל 10% במכירות.

המהלך נועד כדי לתת לדל אורך רוח ולאפשר לה לחשוב לטווח ארוך, ולא על הדוחות הכספיים הרבעוניים. החברה החלה ברכישות שהפכו אותה מיצרנית מחשבים אישיים לחברה בעלת מיקוד רחב יותר שעוסקת גם בתחומים כמו אחסון, שרתים ואבטחת סייבר.

לפי חברת Canalys, דל מחזיקה נכון להיות בנתח שוק של 17% משוק המחשבים האישיים העולמי, נתח השוק הגדול ביותר אחרי HP ולנובו שמחזיקות ב-23% ו-21% בהתאמה. שווי השוק שלה נכון להיום הוא 32 מיליארד דולר.

בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה הפיסקלית 2019 (שהסתיימו בסוף 2019) החברה דיווחה על הכנסות של כ-67 מיליארד דולר, צמיחה של 17%. בשורה התחתונה, החברה הציגה רווח נקי מתואם (Non-GAAP) של 3.7 מיליארד דולר, גידול של 21% לעומת התקופה המקבילה בשנה שלפני כן. במונחי GAAP, החברה הפסידה 1.9 מיליארד דולר, לעומת 2.8 מיליארד דולר בתקופה המקבילה.