משפחה חרדית הורדה מטיסה בארה"ב: "יש לכם ריח גוף"

יוסי אדלר, יהודי חרדי, אשתו ג'ני ובתם התינוקות הורדו מטיסה של אמריקן איירליינס • אדלר: "אחד העובדים אמר, 'אתם, האורתודוכסים, אף פעם לא מתקלחים'"

מטוס אמריקן איירליינס / צילום: Shutterstock
מטוס אמריקן איירליינס / צילום: Shutterstock

יוסי אדלר, יהודי חרדי, אשתו ג'ני ובתם בת ה-19 חודשים עלו ביום רביעי האחרון אחרונים למטוס של אמריקן איירליינס בנמל התעופה של מיאמי בדרכם הביתה, לעיר ליד דטרויט, מישיגן. הם בקושי הספיקו להתרווח על מושביהם, כאשר ניגשו אליהם אנשי צוות הקרקע של החברה וביקשו מהם לרדת. "מצטערים, יש לכם ריח גוף", נאמר להם. "כמה נוסעים התלוננו".

בני משפחת אדלר, ששבו מחופשהב פלורידה, הסבירו כי הם חייבים לחזור הביתה, מפני ששמונת ילדיהם ממתינים להם; אבל ההסברים וההפצרות לא הועילו, והם הורדו מהמטוס.

בראיונות לכתבי תחנות טלוויזיה מקומיות באזור דטרויט אמר יוסי אדלר, יועץ עסקי, כי מדובר פחות בהיגיינה אישית ויותר בעובדה שהוא יהודי. אדלר חובש כיפה שחורה.

"מורידים אותנו מהמטוס ואומרים לנו שיש תלונות שנודף מאיתנו ריח רע", אמר אדלר. "ברצינות? ריח גוף? מה זאת אומרת? אנו עושים מקלחות כל יום, דבר ראשון בבוקר".

"אמרתי להם, 'אתם רוצים שאחזור למטוס ואשים על עצמי דיאודורנט'?", המשיך אדלר. "'לא, זה מאוחר מדי', אמרו לי אנשי צוות הקרקע. 'הקפטן קיבל את ההחלטה. הם כבר סגרו את דלת המטוס'".

הטיסה יצאה לדרך בלי משפחת אדלר, אך הבעיות בנמל התעופה לא הסתיימו. "עובדי הקרקע של אמריקן סתמו את האף בהפגנתיות כשהתקרבו אלינו, כאילו כדי לשדר לכולם שאנחנו מסריחים". סיפר אדלר. "אחד העובדים אמר, 'אתם, האורתודוכסים, אף פעם לא מתקלחים'. זה מה שהוא אמר לי. הוא חשב שאנחנו לא מתרחצים. אני עונה לו: 'זה אבסורד'".

"הביכו את אשתי לפני מאות אנשים, מפני שמישהו אמר שיש לנו ריח גוף", הוסיף אדלר. "אני רק רוצה שמישהו יגיד לנו את האמת מה קרה".

המזוודות של משפחת אדלר יצאו לדרך בלעדיה. חברת התעופה הזמינה לבני המשפחה חדר במלון, נתנה להם שוברים לארוחות והודיעה להם כי יוכלו לטוס למחרת.

זה לא השביע את רצונו של יוסי אדלר: "אין לנו מזוודות. לקחו את העגלה לתינוקת. נותרנו באותם בגדים, ועד יש להם חוצפה לומר, 'תדאגו לכך שזה לא יקרה שוב מחר'".

בטיסה למחרת איש לא התלונן, ובני משפחת אדלר שבו הביתה בשלום.

תגובת אמריקן איירליינס: "משפחת אדלר התבקשה לרדת מהטיסה לאחר שכמה נוסעים, וכן כמה מאנשי צוות האוויר, התלוננו שנודף מהם ריח רע. סיפקנו למשפחה מלון וארוחות, והיא שבה למחרת לדיטרויט".

אדלר הקליט את שיחתו עם אנשי צוות הקרקע, אולי כדי שיוכל לתבוע את חברת התעופה. הוא אמר, על-פי ההקלטה: "יש סיבה דתית לכך שאתם מורידים אותי מהטיסה. אין לנו ריח גוף, אוקיי? לאף אחד אין ריח גוף".

בהמשך נשמע איש צוות קרקע שאמר: "עכשיו אמרת לי שמסיבות דתיות אינך מתקלח. זה לא מה שאמרת?"

אדלר השיב: "לא אמרתי זאת. אני מתקלח כל בוקר. הורדתם אותי מהטיסה בגלל סיבות דתיות".

אחר-כך, בבית, בראיון ל-NBC, הוא הוסיף בזעם: "והם עדיין לא אמרו לנו למי היה ריח גוף. לי? לאשתי? לתינוקת?".