מרכז מפלגת הבית היהודי אישר הערב ברוב גדול ביטול הפריימריז

מרכז מפלגת הבית היהודי אישר הערב ברוב גדול את העברת בחירת יו"ר המפלגה למועצה שתמונה ע"י מזכירות המפלגה • המטרה: הבאה של אישיות אטרקטיבית שתצליח להרים את הבית היהודי לאחר עזיבתם של השרים נפתלי בנט ואיילת שקד

יסן סלומינסקי, הבית היהודי  / צילום: כדיה לוי
יסן סלומינסקי, הבית היהודי / צילום: כדיה לוי

מרכז מפלגת הבית היהודי אישר הערב ברוב גדול את הצעת מזכירות המפלגה להעביר את בחירת יו"ר המפלגה למועצה שתמונה על ידי המזכירות, במקום בפריימריז של מתפקדי הבית היהודי. בעד ההצעה הצביעו 359 מחברי המרכז, נגדה 144. היא התקבלה לאחר שקודם לכן אושר ביטול הסעיף הדורש רוב מיוחס לשינוי חוקה שכזה. בהצעה שאושרה נאמר במפורש כי היו"ר המוצע יכול לבוא גם מחוץ לשורות המפלגה, וזו מטרתה האמיתית, קרי הבאה של אישיות אטרקטיבית שתצליח להרים את הבית היהודי לאחר עזיבתם של השרים נפתלי בנט ואיילת שקד. בהצעה שאושרה נקבע עוד כי שאר חברי הרשימה יבחרו לפי ההצעה בפריימריז במרכז, שיתקיימו בארבעה בפברואר. לנשים אגב הבטחת ייצוג באחד משלושת המקומות הראשונים ברשימה.

סגן שר הביטחון אלי בן דהן, המועמד לראשות המפלגה אומר כי חברי המרכז אמרו את דברם ברוב מוחץ. לדבריו ההחלטה התקבלה לטובת המפלגה ולטובת הציונות הדתית. הוא הוסיף כי כעת יש לבחור רשימה חזקה ולפעול למה שהגדיר חיבורים טבעיים כדי לאחד את השורות, ולהחזיר לציונות הדתית את כוחה בהנהגת המדינה

הנימוק הרשמי להצעה שאושרה הערב הוא היעדר היכולת התקציבית לממן פריימריז מלאים של כל חברי המפלגה, וקוצר הזמן עד למועד הגשת הרשימות האחרון. הנימוק המעשי יותר, מתן אפשרות למציאת אישיות בולטת ואטרקטיבית מחוץ למפלגה כדי שתעמוד בראשה ותסייע לצלוח את המשבר הנוכחי ולמנוע קריסה. בין השמות שהוזכרו כמועמדים, עודד רביבי ראש מועצת אפרת וחבר הליכוד, אלון דוידי ראש עיריית שדרות, הרב רפי פרץ ואלי אסקוזידו ראש המועצה האזורית נחל שורק.

לאחר מינוי המועצה עוד השבוע היא אמורה להביא שם אחד או יותר לאישור המרכז. אם יצלח המהלך ואכן תימצא האישיות שתוביל את המפלגה לצד רשימה נבחרת, עמדת המיקוח של הבית היהודי מול בצלאל סמוטריץ' האיחוד הלאומי תהיה חזקה יותר, ותשפיע על זהותו של מי שיעמוד בראש הרשימה המשותפת. סמוטריץ' לא מתכוון לוותר במאבק זה והיום (א) פרסם סרטון תעמולה תחת הכותרת "משתמשים וזורקים" ובו בנט ושקד לצד נתניהו ולפיד כמי שמשתמשים בציבור הדתי אבל זורקים אותו כשנוח להם.

ואין מדובר רק בסרטונים, ההכרעה הערב התקבלה בצל מה שנראה כניסיונות השתלטות של האיחוד הלאומי על הבית היהודי. היום פרסמנו כי אחד מהרבנים המובילים של האיחוד הלאומי פנה אל חבר הכנסת מוטי יוגב, הח"כ הבולט כיום בבית היהודי והציע לו לעבור לאיחוד הלאומי ולהיות מספר 2 של בצלאל סמוטריץ'. ההצעה כללה גם מקום נוסף בחמישיה הראשונה של האיחוד, לאישיות מהבית היהודי שתעבור עם יוגב, לפי בחירתו. יוגב סירב, ולנו הוא אמר כי "מאז ומעולם הבית הפוליטי היחידי שלי היה המפד"ל וכיום הבית היהודי, ולא שום מסגרת אחרת." באיחוד הלאומי לא הכחישו אך ציינו שרשימת האיחוד הלאומי נבחרה לפני כשבועיים במוסדות המפלגה. וכי הם מקווים שמפלגת הבית היהודי תסיים את ההתארגנות ויחד תצא עימם לדרך חדשה לחיזוק מפלגת הציונות הדתית.