הוועדה למאבק בהטרדות מיניות תגיש הבוקר את המלצותיה

הוועדה גיבשה 38 המלצות שייושמו ב-3 השנים הקרובות • בין ההמלצות: קמפיין להעלאת מודעות לנושא בתקציב של 3 מיליון שקל ופיילוט להטמעת כלי דיווח דיגיטלי על הטרדות מיניות בגוף ציבורי

השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל / צילום: דוברות המשרד לשוויון חברתי
השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל / צילום: דוברות המשרד לשוויון חברתי

הוועדה לגיבוש תוכנית לאומית למאבק בתופעת ההטרדות המיניות בחברה הישראלית - בראשות מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה, אוה מדז'יבוז' - תגיש הבוקר (ב') את המלצותיה לשרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל (ליכוד).

הוועדה גיבשה 38 המלצות, ביניהן גם המלצות שכבר הוחלט לגבי תקצובן השנתי ושייושמו ב-3 השנים הקרובות. בין ההמלצות: קמפיין להעלאת מודעות לנושא בתקציב של 3 מיליון שקל ופיילוט להטמעת כלי דיווח דיגיטלי על הטרדות מיניות בגוף ציבורי (300 אלף שקל בשנה) - שניהם ייצאו לדרך כבר השנה. עוד הומלץ על פעילות הסברה הנוגעת לזכויות עובדים וחובות מעסיקים, שתתבצע ב-2020 בתקצוב של 700 אלף שקל בשנה; וכן על הענקת תמיכות ממשלתיות למוסדות הפועלים לקידום המאבק בהטרדות מיניות בהיקף של 1.7 מיליון שקל בשנה, אשר תתבצע ב-2021.

ההמלצות סווגו תחת 5 מטרות עיקריות: הסברה והעלאת המודעות הציבורית לחינוך לשינוי נורמות חברתיות ולחיזוק הידע אודות החוק; חיזוק מחויבותם ויכולתם של מעסיקים וממונות למנוע ולטפל בהטרדות מיניות בצורה אפקטיבית; הגברת הפיקוח ואכיפת החוק למניעת הטרדה מינית במקומות עבודה; מניעת הטרדות מיניות בשירות המדינה; ופיתוח והעמקת תשתית הידע והמחקר בתחום לקידום מדיניות מבוססת מידע.

את הוועדה הקימה לפני כשנה השרה גמליאל, והיא תוקצבה ב-10 מיליון שקל במטרה לפעול לצמצום ומניעת הטרדות מיניות, תוך שהיא מבקשת להתמקד בנושא הטרדות מיניות בסביבת העבודה ובסביבה מקצועית אחרת. הוועדה פעלה במסגרת הרשות לקידום מעמד האישה. בעבודתה, בליווי חברת הייעוץ הבינלאומית דלויט, נשענה הוועדה על מקרי מבחן ופעולות דומות שנעשו בשנים האחרונות בקנדה, באוסטרליה ובארצות-הברית.

חברי הוועדה הם מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבוהב; מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד; מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי, אבי כהן; יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר, תא"ל שרון ניר; מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, אורית סוליציאנו; מנכ"לית כיאן, רפאה ענבתאוי; מנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור; ותנ"צ יפעת שקלר, יועצת המפכ"ל לענייני נשים. בנוסף השתתפו בישיבותיה עו"ד ליאנה מגד ממשרד המשפטים, יאיר ביטון ממשרד האוצר, אשרת וילנאי ממשרד החינוך ומזכירת הוועדה ענבר חן מאירי.

"הטרדות מיניות הן פשע אלים, אסור להקל בו ראש, אסור לעבור על סדר היום או לקבל אותן בקריצת עין. ראינו את המספרים בסקר שהובלנו, שהוכיח שכמעט כל אישה בישראל וגם לא מעט גברים חוו הטרדה מינית", אמרה הבוקר ח"כ גמליאל. "אפס סובלנות כלפי הטרדה מינית. רק ככה עושות ועושים שינוי".

יו"ר הוועדה, אוה מדז'יבוז', הוסיפה: "כאישה, כאמא, אני גאה בהמלצות הוועדה, כיוון שאני רואה בהן פוטנציאל לשינוי בעתיד הנראה לעין. מה שעבד באוסטרליה ובקנדה יעבוד גם בישראל. באנו לשנות את כללי המשחק, להודיע בקול גדול כי מה שהיה בעבר לא נכון יותר בהווה ובטח לא בעתיד. האחריות חלה על כולנו כחברה, וכשכל אחת וכל אחד יידע מה חלקו במניעת ההטרדות המיניות הבאות, נצליח לחולל שינוי ואפילו מהפכה".