שיכון ובינוי צופה רווח של 480 מיליון שקל ממכירת 30% ממניות קבוצת ADO

נחתמו הסכמים למכירת מניותיה של שו"ב בחברת הנדל"ן הפועלת בגרמניה לידי קרן אפולו משפחת דיין ו-GO • בתגובה להודעה עלתה מניית שו"ב ב-2% • שווי שיכון ובינוי עומד על כ-2.5 מיליארד שקל, לאחר ירידה של 24% בשנה האחרונה

משה לחמני, מנכ"ל שיכון ובינוי / צילום: איל יצהר
משה לחמני, מנכ"ל שיכון ובינוי / צילום: איל יצהר

נחתמו ההסכמים להיפרדות של חברת הנדל"ן והתשתיות שיכון ובינוי (שו"ב) מגרעין השליטה בחברת הנדל"ן איי.די.או גרופ, הפועלת בשוק הנדל"ן של ברלין. שו"ב הודיעה היום כי היא צפויה לרשום רווח הון של כ-480 מיליון שקל ממכירת 30% ממניות ADO  לשותפיה לשליטה, משפחת דיין וקרן אפולו וכן לגוף זר - GO.

שיכון ובינוי , הנמצאת בשליטת איש העסקים נתי סיידוף, מחזיקה כיום ב-37.5% ממניות ADO. היום הודיעה החברה כי חתמה על הסכם לפיו תמכור ל-GO - גוף המנהל את כספי בני משפחתו של המנוח סר ג'יימס גולדסמית' - 10% ממניות ADO במחיר של 86 שקל למניה, פרמיה של 15% על מחיר הבורסה.

העסקה מול GO מותנית במספר תנאים מתלים, וביניהם מכירת 20% נוספים ממניות ADO בזמן הקרוב ובמחיר שלא יפחת מ-87 שקל למניה לידי קרן אפולו קפיטל (המחזיקה כיום ב-22% ממניות ADO) ומשפחת דיין (19.7%). אם אפולו או דיין לא ירכשו את המניות, כולן או חלקן, עשוי GO לרכוש אותן משו"ב. במקביל, שיכון ובינוי העניקה למשפחת דיין אופציית רכישה ליתרת 7.5% ממניות ADO שיוותרו בידה למשך שנה, במחיר של 88 שקל למניה.

בסך הכל צפויה שו"ב לקבל עבור 30% מ-ADO כ-720 מיליון שקל ולרשום, כאמור, רווח לפני מס של כ-480 מיליון שקל. אם שו"ב תמכור רק 20% ממניות ADO (תמורת 480 מיליון שקל) תניב לה המכירה רווח לפני מס של כ-320 מיליון שקל. בתגובה להודעה רשמה היום מניית שו"ב עלייה של 2%. שוויה של החברה בבורסה עומד על כ-2.5 מיליארד שקל לאחר ירידה של 24% בשנה האחרונה.

מנכ"ל שיכון ובינוי, משה לחמני, ציין היום כי "החלטנו שהגיעה העת לממש את ההחזקה בחברה מתוך הבנה כי ההשקעה הגיעה למיצוי, ושיכון ובינוי יכולה לנצל את התמורה הגבוהה מהעסקה לטובת הורדת החוב הפיננסי ובמקביל לבצע השקעות נוספות להמשך צמיחה עסקית".

ADO נסחרת בבורסה בת"א בשווי שוק של 2.1 מיליארד שקל. החברה פועלת בשוק הנדל"ן למגורים בברלין באמצעות החברה המוחזקת ADO פרופרטיז (ADOP), שנהנתה בשנים האחרונות מהשגשוג בתחום הנדל"ן המניב לדיור בברלין. בידי החברה פורטפוליו של כ-23,700 דירות בעיר לצד שטחי מסחר. שווי תיק הנכסים של החברה מוערך בכ-4.1 מיליארד אירו.

בשלהי שנת 2017 הפתיעו קרן אפולו ומשפחת דיין את שו"ב כשרכשו 34% ממניות ADO מידי גופים מוסדיים ואיימו על המשך שליטתה של שו"ב בחברה. לאחר מספר חודשים של מאבק, נחתם הסכם שיתוף פעולה בין הצדדים בניהול ADO. המהלך הנוכחי של שו"ב מגיע על רקע חוסר היכולת של מרכיבי גרעין השליטה ב-ADO להגיע להבנות בסוגיית ההובלה המשותפת של חברת הנדל"ן, במקביל לקשיים המאפיינים בשנים האחרונות את עסקיה האחרים של שו"ב בארץ ובעולם והעלייה בהיקף החובות שלה.