אחרי "האפודים הזוהרים": "הצעיפים האדומים" הפגינו בפריז נגד אלימות ובעד מקרון

עשרת אלפים איש צעדו במחאה נגד ההפגנות שמטלטלות את צרפת כבר ארבעה חודשים

הפגנת הצעיפים האדומים בפריז / צילום: רויטרס, Tessier Benoit
הפגנת הצעיפים האדומים בפריז / צילום: רויטרס, Tessier Benoit

עשרת אלפים בני-אדם צעדו אתמול (א') ברחובות פריז במחאה נגד הפגנות "האפודים הזוהרים", שמטלטלות את צרפת כבר קרוב לארבעה חודשים, במה שהתקשורת מיהרה לכנות "צעדת הצעיפים האדומים". ההפגנה השלווה, שבמהלכה נשאו הצועדים כרזות "עצרו את האלימות" ו"אני אוהב את הרפובליקה שלי" ועטו פריטי לבוש אדומים, התקיימה יממה לאחר גל נוסף של הפגנות אלימות ברחבי צרפת נגד הנשיא עמנואל מקרון.

בתקרית שאירעה ביום שבת צילם את עצמו בשידור חי אחד ממנהיגי המחאה, ז'רום רודריג'ה, כשהוא נפגע בפניו ממה שלפי החשד היה כדור גומי שירתה המשטרה על המפגינים. הפעיל החברתי פרסם דקות לאחר מכן צילום שלו לאחר הפציעה, שבו נראית עינו התפורה, וכתב כי "נתן את עינו למשפחה (המחאה העממית, א"א)". הוא ככל הנראה איבד את הראייה בעין לצמיתות. התקרית עוררה עניין רב בתקשורת הצרפתית, בשל הטענות לאלימות משטרתית שמופעלת נגד המפגינים מאז פרוץ המחאה.

את צעדת "הצעיפים האדומים" יזם פוליטיקאי הנחשב למקורב למקרון ולתנועת "אן מארש" שייסד, שפרסם בפייסבוק קריאה לקיים הפגנה נגד האי-סדר, האלימות והשיבוש שגרמו ההפגנות השבועיות של "האפודים הזוהרים" לחיים בצרפת. למרות זאת, הנשיא הצרפתי אסר על חברי ממשלה להשתתף בהפגנה, מחשש לעימותי רחוב שיתפתחו בין תומכיו למתנגדיו.

הדרך של הנשיא הצרפתי לנסות ולהתמודד עם המחאה נגדו היא להופיע בפני אסיפות עממיות, שכונסו במסגרת "הדיון הלאומי" שיזם, בניסיון לדבר ישירות אל הציבור ולהפגין את מעורבותו ואת הדאגה שלו לאזרח הקטן. הוא עשה זאת שלוש פעמים בעשרת הימים האחרונים, כשהוא מדבר במשך שעות לקהל. "אני גם התחלתי במחאה נגד המערכת", אמר מקרון לנוכחים בפגישה האחרונה שקיים, ביום חמישי האחרון, וניסה לשכנע את הקהל כי הרפורמות שיזם טובות לתושבי צרפת.

למרות המאמץ הזה, המשטרה מסרה כי בשבת יצאו כ-69 אלף מפגינים לרחובות, בשבוע ה-11 של מחאת האפודים הזוהרים. כעת מתגבשת תנועה פוליטית על ידי חלק מהמנהיגים הבולטים יותר של המחאה העממית, וסקרים כבר מבטיחים להם כ-13%-15% מקולות הבוחרים.