הקרב על הכיסא של אפי נוה בוועדה למינוי שופטים; מה קבע בג"ץ?

בג"ץ דחה את שתי העתירות נגד כוונת המועצה הארצית של לשכת עוה"ד לבחור את נציגה החדש בוועדה למינוי שופטים במקום אפי נוה שפרש - והעבירן לדיון בביהמ"ש לעניינים מינהליים • השופטים הורו לדחות את ישיבת המועצה הארצית שהייתה אמורה להיערך הערב, כדי לאפשר לעותרים להגיש את עתירותיהם לערכאה הנכונה

עו"ד אפי נוה / צילום: רובי קסטרו, וואלה חדשות
עו"ד אפי נוה / צילום: רובי קסטרו, וואלה חדשות

הקרב הסוער על הכיסא שפינה עו"ד אפי נוה בוועדה למינוי שופטים, שהגיע הבוקר (ג') אל בית המשפט העליון, כבר בדרך לזירה חדשה - בית המשפט לעניינים מינהליים

בג"ץ דחה הבוקר את שתי העתירות שהוגשו השבוע נגד כוונת המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין לבחור נציג חדש של לשכת עורכי הדין בוועדה למינוי שופטים במקום עו"ד נוה, שפרש על רקע חקירתו הפלילית בפרשת "השוחד המיני" לכאורה. העתירות נדחו על-ידי שופטי העליון, לאחר שנקבע כי הסמכות לדון בהן נתונה לבית המשפט לעניינים מינהליים, ולשם הן היו אמורות להיות מוגשות. 

עם זאת, בתום הדיון, אשר במסגרתו התברר כי אין כל דחיפות במינוי מחליף לנוה בוועדה (בניגוד לטענות לשכת עורכי הדין בעניין), הורו שופטי העליון לדחות את ישיבת המועצה הארצית שאמורה הייתה להיערך הערב לבחירת המחליף בוועדה. זאת, על-מנת לאפשר לעותרים להגיש את עתירותיהם לערכאה הנכונה.

המאבק נגד מינוי מחליף לעו"ד אפי נוה התעורר על רקע התפטרותו של נוה מתפקידו כנציג הלשכה בוועדה למינוי שופטים, על רקע כתב האישום שהוגש נגדו בפרשת "ביקורת הגבולות" (במסגרתו הוא מואשם בהעברת בת זוגו בביקורת הגבולות מבלי שהיא תחתים את דרכונה), ובהמשך התפטרותו מתפקידו כראש לשכת עורכי הדין, על רקע חקירת פרשת המינוי תמורת שוחד מיני לכאורה, במסגרתה הוא נחקר בחשד כי קידם עורכת דין לשפיטה בתמורה לקיום יחסי מין וכן פעל לקידומו של שופט במערכת בתמורה לקיום יחסים עם רעיית השופט, שהנה עורכת דין.

כפי שנחשף ב"גלובס", עם התפטרותו של נוה מתפקידיו החל בלשכה מאבק פנימי בדרישה לפזר את מוסדות הלשכה ולהמתין עם מינויו של מחליף לנוה - גם כראש לשכת עורכי הדין וגם כחבר הוועדה למינוי שופטים. המאבק הגיע השבוע לבית המשפט העליון, על רקע התנגדות הלשכה לדחות את הדיון שנקבע למינוי מחליף לנוה בוועדה.

את העתירה הראשונה הגישו עו"ד רדא ענבוסי, שכיהן בעבר כחבר המועצה הארצית בלשכת עורכי הדין; עו"ד ערן גולן, שכיהן בעבר כממלא-מקום יו"ר ועדת האתיקה הארצית בלשכה; ועו"ד נעמי עיני-פלדמן, המשמשת כיום כחברת הוועד המרכזי והמועצה הארצית מטעם האופוזיציה למחנה נוה, המונה כ-4 מתוך 48 חברי המועצה הארצית.

בעתירתם הם ביקשו, בין היתר, לחייב את המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין להסביר מודע היא מתעקשת - באמצע החקירה הפלילית הנוגעת לטוהר המידות של נציג הלשכה בוועדה לבחירת שופטים - לערוך בחירות חפוזות לנציג הלשכה בוועדה - לכהונה של 3 שנים.

העתירה השנייה הוגשה על-ידי יונתן חורן ואלון ספיר, שני מתמחים שעברו לאחרונה את בחינות הלשכה להסמכה לעריכת דין וצפויים להתקבל כחברים בלשכה בטקס שיערך עוד יומיים, אשר לטענתם קביעת מסמרות ו"עובדות בשטח" מצד הקואליציה הנוכחית במועצה הארצית של לשכת עורכי הדין תגרום נזק בלתי הפיך באמון הציבור ובתפקודן התקין של הוועדה והלשכה.

לשכת עורכי הדין הגיבה לעתירות בדחייה מוחלטת של הטענות, וטענה כי אמנם הבחירות לראשות הלשכה ולמועצה הארצית של הלשכה צפויות להיערך בחודש יוני 2019, ואולם אין בכך כדי לשנות מחובתה של המועצה לבחור את הנציג שיחליף את עו"ד נוה. לטענת הלשכה, הגם שאין צפי לכינוסה של הוועדה למינוי שופטים בזמן הקרוב, פעילותן של ועדות המשנה נמשכת בימים אלה, שעה שהן בוחנות ומראיינות מועמדים לשיפוט.

ואולם במהלך הדיון היום בעליון התברר כי הטענה הזאת לא ממש מדויקת, כאשר נציג היועמ"ש, עו"ד יונתן ברמן, הודיע בעצמו כי "הוועדה לא צפויה להתכנס. מבחינת ועדות המשנה, לעותרת יש מפגש אחד של ועדת המשנה הצפוי להתקיים בשבועיים הקרובים וזהו. אין תכנון מעבר לזה. עשינו בירור מול מזכירת הוועדה אתמול. יש נציגה אחת של הלשכה עו"ד סקר, והיא תהיה".

עם "הנשק" הזה מתכוונים העותרים שמתנגדים למינוי ללכת אל בית המשפט לעניינים מינהליים, ולטעון שם כי אפילו לעמדת המדינה אין כל דחיפות במינוי מחליף לנוה.

בית המשפט העליון קיבל את טענת העותרים נגד עריכת הבחירות, כי אם תתקיים הערב הישיבה למינוי מחליף לנוה בוועדה למינוי שופטים, יתייתרו כל טענותיהם; ועל כן הוציא צו זמני האוסר על כינוסה של המועצה הארצית לדיון במינויים. עוד נקבע כי ככל שתוגשנה עתירות לבית המשפט לעניינים מינהליים תוך 72 שעות, יעמוד הצו הזמני בעינו עד להחלטה אחרת של בית המשפט לעניינים מינהליים. 

"ניסיון לעשות מחטף" 

עו"ד ערן גולן, אחד העותרים, ציין בתום הדיון כי "מה שעלה בדיון היום הוא הודאה בפועל שיש פה ניסיון לעשות מחטף. נציג היועמ"ש הודה כי לא אמורות להתקיים כלל ישיבות של הוועדה לבחירת שופטים לפני הבחירות לכנסת, וכן שאין דחיפות במינוי. אנחנו מקווים שבית המשפט לעניינים מינהליים יעצור את התהליך הזה, והמדינה תחזור לאיזה הליך שפוי יותר. אנחנו רוצים לדחות את המינוי עד לסיום החקירה הפלילית ולאחר הבחירות למוסדות לשכת עורכי הדין".

עו"ד נעמי עיני-פלדמן הוסיפה כי "בית המשפט העליון קיבל היום את עמדתנו וביטל, הלכה למעשה, את ישיבת המועצה הארצית שנקבעה להיום לצורך בחירת נציגיה לוועדות הסטטוטוריות. אני סבורה כי בתקופת 'ממשלת מעבר' במוסדות הלשכה ראוי שההנהגה החדשה שתיבחר ביוני 2019, היא זו שתבחר את נציגיה, ולא חבריו לקואליציה של אפי נוה, שמילאו פיהם מים ואיפשרו להתנהלותו הקלוקלת להתקיים. מלכתחילה, קביעת המועד החפוז היה תמוה ביותר, שעה שהוועדה לבחירת שופטים אינה עתידה להתכנס שוב עד לחודש אוגוסט-ספטמבר השנה". 

*** חזקת החפות: חקירת המשטרה בחשד לשוחד מיני סביב מינוי שופטים נמצאת בראשיתה; ובפרשת ביקורת הגבולות - כתב האישום רק הוגש, טרם נשמעה הגנתם של הנאשמים, ולא ידוע כיצד ההליכים הפליליים יסתיימו. יודגש כי כל המעורבים בשתי הפרשות, ובהם אפי נוה, הם בחזקת חשודים וזכאים ליהנות מחזקת החפות.