לאחר מחיקה של 25 מיליון ש': לודן מחסלת את הביוגז בהולנד

לודן דיווחה הבוקר כי החברה הכלולה בהולנד, שהגישה בדצמבר האחרון בקשה לפשיטת רגל, התקשרה בהסכם עקרונות מחייב למכירת החזקותיה בחברות הפרוייקט • תוצאות פעילות הביוגז לא עמדו בציפיות וביעדים של החברה עצמה, ואף החלו להסב הפסדים שהשפיעו באופן מהותי על התוצאות של החברה הכלולה

בהמשך לגירעונות הכבדים שנוצרו בפעילות הביוגז בהולנד, ובהמשך להליך הארגון מחדש של התחום באירופה, לודן  הנדסה דיווחה הבוקר על היקשרות למכירת פעילות הביוגז בהולנד. ההשקעה שהחלה משנת 2015, והביאה למחיקת מיליוני דולרים, בעיקר בשנת 2018, באה לסיום לא לפני שהחברה הכלולה בהולנד הגישה בקשה לפשיטת רגל. לודן נמצאת בבחינה מתקדמת של חלופת המכירה או המשך תפעול בחברה הייעודית Groen Gas Almere, ולאחריה הפעילות בהולנד תחוסל לחלוטין.

לודן דיווחה הבוקר כי החברה הכלולה בהולנד התקשרה בהסכם עקרונות מחייב למכירת החזקותיה וזכויותיה בשתי חברות פרויקט יעודיות המפעילות מתקני ביוגז בהולנד לשותפה שלה במתקנים אלו. נזכיר כי החברה הבת בהולנד Agro Hensbroek יזמה בדצמבר האחרון הליך של חדלות פירעון מרצון והגישה בקשה לפשיטת רגל, לאחר שהתברר כי לא ניתן יהיה להפוך את המתקן לרווחי בעתיד נוכח קשיים רגולטוריים.

מדובר בחברת פרויקט שהוקמה לפני כ-5 שנים יחד עם שותפים מקומיים בהולנד לצורך ייזום מתקן ביוגז להפקת גז מפסולת חקלאית ומכירתו לרשת הולכת הגז הטבעי הארצית של הולנד. בשל הגשת הבקשה לפשיטת רגל ביצעה החברה מחיקה של 3.6 מיליון שקל בדוחותיה הכספיים, ובסך הכל מחקרה לודן כ-25 מיליון שקל על הפעילות שלא צלחה.

תוצאות פעילות הביוגז לא עמדו בציפיות וביעדים של החברה עצמה, ואף החלו להסב הפסדים שהשפיעו באופן מהותי על התוצאות של החברה הכלולה Agro Giethoorn, עד לכדי פשיטת רגל כאמור ושינוי ארגוני בפעילות הביוגז באירופה. לודן מכרה את כלל האחזקות בחברה הייעודית (Agro Giethoorn (40% לשותף התפעולי במיזם. 

את 9 החודשים הראשונים של 2018 סיימה לודן הפסד של 2.8 מיליון שקל לעומת רווח של 7.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. ברבעון השלישי החברה רשמה ירידה בהכנסות לעומת הרבעון השני ל-130 מיליון דולר בלבד.

לודן נסחרת בבורסה בתל אביב לפי שווי של 53.9 מיליון שקל, וזאת לאחר שנחתכה בכ-50% מאז חודש אוגוסט 2017.

ארנון אהרון, מנכ"ל משותף בלודן חברה להנדסה, ציין כי "הרבעונים השלישי והרביעי של 2018 עמדו בסימן של מימוש תהליך רה-ארגון והתייעלות במגזר הביוגז במערב אירופה. עם השלמת התהליך בתחילת 2019, תוכל החברה להתפנות ולהתרכז בקידום יתר המגזרים של הקבוצה, ולהמשיך להצמיח את הקבוצה ולהשיא ערך לבעלי מניותיה".