הסנקציות האמריקאיות על ונצואלה: הצעד החריף ביותר נגד ממשל מדורו

הצעד נועד לחזק את האופוזיציה בראשות הנשיא הזמני חואן גואיידו, שטוען כי הסנצקיות מאפשרות לממשלה הזמנית גישה מיידית לכ-500 מיליון דולר • הממשלה הזמנית תקבל גישה לכספים שיממנו בין היתר יבוא של סיוע הומניטרי למדינה, שסובלת ממחסור כרוני במזון ובתרופות, והאינפלציה בה נאמדת במיליון אחוז בשנה

בניין של חברת PdVSA, שבשליטת ממשלת ונצואלה / צילום: Carlos Garcia Rawlins, רויטרס
בניין של חברת PdVSA, שבשליטת ממשלת ונצואלה / צילום: Carlos Garcia Rawlins, רויטרס

ארה"ב הטילה עיצומים על חברת הנפט הלאומית של ונצואלה, במהלך דרמטי שמיועד לחזק את האופוזיציה למשטרו של הנשיא ניקולס מדורו ולשתק אותו, על ידי מניעת העברת תקבולי הנפט חזרה לקרקאס.

העיצומים על פטרולאוס דה ונצואלה (PdVSA), היצואנית העיקרית של המדינה, הם שיאו של מסע לחצים שנמשך שנתיים, וניסיון להטות את הרוב המכריע של הכנסות ונצואלה במט"ח אל ידיו של מנהיג האופוזיציה, חואן גואיידו.

העיצומים באים אחרי החלטת הנשיא טראמפ בשבוע שעבר להכיר בגואיידו כראש המדינה הלגיטימי, והם הצעד החריף ביותר עד כה נגד ממשל מדורו, במטרה לאלצו לוותר על השלטון ולקרוא לבחירות חדשות.

המהלך האחרון של ממשל טראמפ, כולל ההכרה הרשמית בגואיידו כנשיא הזמני, יאפשרו לממשלה הזמנית במדינה גישה מיידית לכ-500 מיליון דולר, אמר גואיידו ל"וול סטריט ג'ורנל".

הכספים הללו יממנו את הממשל המקביל שלו, שפועל כדי לארגן בחירות חדשות, וכן למימון יבוא של סיוע הומניטרי למדינה שסובלת ממחסור כרוני במזון ובתרופות, והאינפלציה בה נאמדת במיליון אחוז בשנה.

מדורו אמר בתגובה שמהלכיה של וושינגטון מיועדים לפגוע בוונצואלה. "המטרה של ארה"ב היא לגזול את הנכסים שלנו", הוא אמר בטלוויזיה הממלכתית. "הנכסים הללו שייכים לוונצואלה".

הכנסות הנפט של PdVSA קריטיות למדינה שמצויה בעיצומו של משבר כלכלי שכולל מהומות רחוב, רעב נרחב ועלייה בתמותה.

מדורו ובכירי ממשלו מעבירים זה זמן רב מיליארדי דולרים מתקבולי הנפט לחשבונות אישיים שלהם, כדי להבטיח את נאמנות צמרת הצבא ובכירים נוספים בשירות מדינה, ולחזק את אחיזתם הפוליטית במדינה, לפי הממשל האמריקאי ובכירים לשעבר בוונצואלה.

אם המבוי הסתום הפוליטי הנוכחי יימשך, המהלך האמריקאי עלול להיות הרסני לכלכלת המדינה, שיצוא הנפט מהווה 95% מהכנסותיה במט"ח. הכלכלה כבר התכווצה ב-50% בשש השנים האחרונות, והירידה בתקבולי הנפט תגרום ירידה נוספת השנה.

אנרגיה עוצמתית - ונצואלה
 אנרגיה עוצמתית - ונצואלה

ארה"ב שקלה עיצומים זמן רב

ממשל טראמפ שקל זמן רב עיצומים על מגזר הנפט של ונצואלה, אבל נמנע מהשימוש בנשק הכלכלי החזק ביותר שלו, מחשש שהרעה במצב הכלכלי בוונצואלה תעניק למדורו את היכולת להאשים את ארה"ב בבעיות הכלכליות של המדינה.

אבל גל התמיכה בגואיידו והגיבוי שהוא קיבל מארה"ב, מאירופה, מבעלות ברית של המערב (בהן ישראל) ומרוב מדינות אמריקה הלטינית, אחרי שהבחירות בשנה שעברה התבררו כמזויפות, יצרו הזדמנות לחזק את מנהיג האופוזיציה על ידי העברת נכסי מדינה לידיו. מומחים לוונצואלה אומרים שקציני צבא שחששו עד כה לערוק מהמחנה של מדורו יקבלו תמריץ לתמוך בממשלתו של גואיידו.

גואיידו אמר שהממשל שלו יקבל לידיו את חשבונות החוץ של ונצואלה כדי למנוע בזיזה שלהם על ידי מדורו וחברי ממשלתו. "אנחנו רוצים למנוע מן השליט הלא חוקי ומכנופייתו לגרד את תחתית החבית ולהמשיך לגנוב את הכסף של ונצואלה", הוא מסר בהודעה שפרסם אתמול.

הממשל המקביל שלו ימנה גם מועצות מנהלים חדשות ל-PdVSA. עובדי החברה ימשיכו להחזיק בעבודתם.

גואיידו אמר שהאמצעים של ארה"ב יעזרו לעצור את מכירת נכסי המדינה במחירי סוף העונה על ידי ממשל מדורו, בניסיון נואש לגייס כספים.

אחת החברות הגדולות בעולם

PdVSA, החברה שנלכדה בעימות הפוליטי, הייתה בזמנה אחת מחברות הנפט הגדולות בעולם, שקופתה התרוקנה על ידי שחיתות כרונית. מעט מדי הון נשאר להשקעות בשדות נפט, וטכנאים של החברה עזבו כדי להימלט מהפשיעה, מהרעב ומההיפר-אינפלציה.

תפוקת הנפט הגולמי במדינה צנחה בימי שלטונם של מדורו וקודמו הוגו צ'אבז, לכ-1.2 מיליון חביות ביום מ-3.5 מיליון לפני עלייתו לשלטון של צ'אבז ב-1998.

כמה בתי זיקוק בארה"ב תלויים בנפט המיובא מוונצואלה, אבל ארה"ב הפחיתה את התלות הזו בכמחצית בעשור האחרון, לפי מנהל המידע במשרד האנרגיה האמריקאי. ארה"ב מייבאת עדיין כחצי מיליון חביות נפט ביום מוונצואלה, גם כאשר תפוקת הנפט בארה"ב היא בשיא - עם ממוצע של יותר מ-11.8 מיליון חביות ביום בינואר.

המחירים בתחנות הדלק בארה"ב לא יושפעו מהמהלך, מסר שר האוצר האמריקאי סטיב מנוצ'ין. "רבים מידידינו במזרח התיכון ישמחו לספק את מה שיהיה חסר", הוא הסביר.

נפט שכבר עושה את דרכו לארה"ב יכול להמשיך בדרכו, אמר מנוצ'ין. האוצר האמריקאי ינפיק רישיונות לחברות זיקוק לקבל את הנפט הזה. ההכנסות ממנו יועברו לחשבון חסום.

האוצר איפשר גם לחברות שירותי נפט תקופת מעבר של שלושה חודשים להתנתק מעסקיהן עם PdVSA או חברות בנות שלה על אדמת ארה"ב. רישיונות מיוחדים חולקו לשברון, הליברטון, שלומברגר, בייקר יוז ו-וותרפורד אינטרנשיונל להמשיך בפעילות בוונצואלה, שתאפשר לה להמשיך להפיק נפט.

"אם העם בוונצואלה מעוניין להמשיך למכור לנו נפט, כל עוד התקבולים יועברו לחשבונות חסומים, אנחנו נקבל את הנפט", אמר מנוצ'ין. "אם לא, לא נקנה את הנפט". 

גלגולו של משבר פוליטי

כך התפתח המשבר הפוליטי בוונצואלה בעקבות מותו של המנהיג הסוציאליסט הוגו צ'אבס, על רקע הקריסה הכלכלית ההיפר-אינפלציונית של המדינה החברה באופ"ק.

מארס 2013: נשיא ונצואלה הוגו צ'אבס, שנהנה מתמיכת העניים במדינה ב-14 שנות שלטונו הודות ל"סוציאליזם של המאה ה-21", נפטר מסרטן בגיל 58. סגן הנשיא ניקולס מאדורו, שאותו העדיף צ'אבס כיורשו, מחליף אותו בתפקיד.

אפריל 2013: בבחירות לנשיאות, לתקופת כהונה של שש שנים, מאדורו מנצח ביתרון זעום את מועמד האופוזיציה אנריקה קפרילס, שאותו הביס צ'אבס ביתרון גדול יותר בשנה הקודמת. קפרילס ובני בריתו טוענים שההצבעה הייתה נגועה בשחיתות, וקוראים לתומכיהם לצאת לרחובות.

פברואר 2014: כוחות הביטחון של ונצואלה עוצרים את מנהיג האופוזיציה הידוע לאופולדו לופז בגין התססה לכאורה, לאחר גל של פעולות מחאה שזכה לכינוי "היציאה", ושמטרתו הייתה להדיח את מאדורו.

דצמבר 2015: קואליציית "האיחוד הדמוקרטי" האופוזיציונית זוכה בשליטה על בית המחוקקים של ונצואלה, האסיפה הלאומית, לראשונה בתקופה של 16 שנים, הודות לגל הנרחב של חוסר שביעות הרצון של הציבור מהמיתון הממושך ומהאינפלציה המאמירה עקב קריסת מחירי הנפט.

מארס 2017: בית המשפט העליון של ונצואלה, שתמך בעקביות במפלגה הסוציאליסטית השלטת, מכריז שהוא נוטל לידיו את תפקידי האסיפה הלאומית, אך נסוג במהירות מהחלטה זו לנוכח הגינוי הבינלאומי. עם זאת, אירוע זה מצית גל מחאה אנטי-ממשלתית שנמשכה חודשים ושבמהלכה מוצאים את מותם יותר מ-100 אנשים.

יולי 2017: הממשלה עורכת משאל עם, שאותו מחרימה האופוזיציה, כדי לאשר את כינונו של גוף מחוקק כל-יכול בשם "האסיפה המכוננת". מטרתו הרשמית של גוף זה היא לנסח מחדש את החוקה, אך הוא נוטל לידיו במהירות תפקידים חקיקתיים קריטיים, והדבר מעורר האשמות שמאדורו חותר תחת אושיות הדמוקרטיה.

פברואר 2018: שיחות הפיוס בין הממשלה לאופוזיציה קורסות בשל חילוקי דעות על עיתוי הבחירות הבאות לנשיאות. הממשלה מכריזה שהבחירות ייערכו במחצית הראשונה של השנה, ומפלגות האופוזיציה הגדולות מבטיחות להחרימן.

מאי 2018: מאדורו מנצח בקלות את מועמד האופוזיציה עלום השם שהתמודד עמו בבחירות, שהתאפיינו ברמת הצבעה נמוכה ובטענות שהממשלה קנתה קולות של בוחרים. ארה"ב ו"קבוצת לימה", שכוללת בעיקר מדינות בעלות נטיות ימניות באמריקה הלטינית, טוענות כי אינן מכירות בתוצאות הבחירות

ינואר 2019: מאדורו עורך את טקס השבעתו לתקופת כהונה שנייה בת שש שנים, ומתעלם מעצתן של כמה מדינות באמריקה הלטינית. חואן גואיידו, מחוקק אופוזיציוני עלום שם, שהתייצב בראש האסיפה הלאומית המסורסת כמה ימים לפני כן, טוען שמאדורו "השתלט על השלטון שלא כדין".

ינואר 2019: גואיידו משביע את עצמו לנשיא זמני בעצרת האופוזיציה הגדולה ביותר מאז 2017. הוא זוכה להכרה כנשיאה הלגיטימי של ונצואלה מצד ארה"ב ורבות משכנותיה של ונצואלה.

ינואר 2019: ארה"ב מטילה סנקציות שמונעות מחברת הנפט הלאומית של ונצואלה, PDVSA, לזכות בתקבולי יצוא נפט גולמי לבתי זיקוק אמריקאים. מהלך זה מייבש את מקור ההכנסה העיקרי של ממשלת ונצואלה, ונועד להפעיל על מאדורו לחץ שיאלץ אותו לפרוש לטובת גואיידו.