דרמה בבריטניה: הפרלמנט שיגר את מיי להשיג הסכם "ברקזיט" מתוקן

לאחר שבועות של דיונים ותבוסה היסטורית על אישור הסכם הברקזיט לפני שבועיים , הפרלמנט הבריטי שיגר את ראשת הממשלה לבריסל כדי לשאת ולתת מחדש על ההסכם • בית הנבחרים אישר הערב תיקון לחוק שקובע כי יש להחליף את הפתרון שנכלל נכון לעכשיו בהסכם בנוגע למצב באי האירי אחרי פרישת בריטניה

תרזה מיי / צילום: רויטרס Dylan Martinez
תרזה מיי / צילום: רויטרס Dylan Martinez

לאחר שבועות של דיונים, ולאחר תבוסה היסטורית על אישור הסכם ה"ברקזיט" לפני כשבועיים, שיגר הערב (ג') הפרלמנט הבריטי את ראש הממשלה תרזה מיי לבריסל, כדי לשאת ולתת מחדש על ההסכם, ובמיוחד על המצב באי האירי אחרי פרישת בריטניה מהאיחוד.

בית הנבחרים אישר הערב (ג') ברוב של 317 תומכים מול 301 מתנגדים, תיקון לחוק שקובע כי יש להחליף את הפתרון שנכלל נכון לעכשיו בהסכם בנוגע למצב באי האירי אחרי פרישת בריטניה. האיחוד האירופי ונציגיו הודיעו במהלך היום כי לא יהיו מוכנים "לפתוח מחדש" את ההסכם, אך ייתכן שייאלצו לעשות זאת כדי למנוע פרישה לא מסודרת של בריטניה מהגוש.

מוקדם יותר הערב דחה הפרלמנט תיקון של חברת פרלמנט מהאופוזיציה איווט קופר, שקבע כי אם מיי לא תצליח לגבש הסכם לפרישה מהאיחוד עד סוף פברואר, יידחה תאריך הפרישה מהאיחוד האירופי מה-29 במארס 2019 ל-31 בדצמבר. בתגובה לדחיית התיקון, וליתר הצבעות הפרלמנט, צנחה הליש"ט  הערב ב-0.5%.

הסעיף הבעייתי הקיים לגבי המצב באי האירי קובע כי בשל הצורך למנוע גבול בין אירלנד (השייכת לאיחוד האירופי) לבין צפון אירלנד (השייכת לממלכה הבריטית), עשויה צפון אירלנד להישאר כפופה לחוקי המכס והסחר של האיחוד האירופי. סעיף זה אינו קצוב בזמן, ולדברי המתנגדים לו, היה מציב את בריטניה כולה (בשם לכידות הממלכה המאוחדת) בעמדת נחיתות במשא ומתן עתידי בינה לבין האיחוד על הסכם סחר, מאחר שהיה מאיים להכפיף את בריטניה לחוקי האיחוד באופן בלתי-מוגבל ללא אפשרות אפילו לעצב את החוקים, כפי שעשתה עד כה כחברה באיחוד.

סעיף "בקסטופ" זה היה הסיבה שהשר הממונה על ה"ברקזיט" התפטר בנובמבר, לצד שרים אחרים, ברגע שמיי הודיעה על ההסכם הסופי שגובש לאחר שנה של משא ומתן עם האיחוד. ראש הממשלה מיי הגנה בשבועות האחרונים על ה"בקסטופ", הבהירה כי הוא "לא אמור להיות בשימוש", כי הוא "רק תעודת ביטוח", וכי הוא נועד למנוע שוב מצב של מלחמה בצפון אירלנד, אבל הסעיף היה הסיבה המרכזית להתנגדות של יותר ממאה חברים ממפלגתה להסכם, בהצבעה שהתקיימה לפני כשבועיים.

כעת, התיקון לחוק שקורא למצוא "חלופות אחרות לבקסטופ" זכה לתמיכת הממשלה, וצפוי להעניק למיי "רוח גבית" בניסיונה להשיג הבנות חדשות מול האיחוד האירופי. הבעיה עם התיקון, כמובן, היא שהאיחוד האירופי הקפיד להבהיר עד כה כי לא יהיה מוכן לדון מחדש בהסכם, וספציפית כי הוא אינו רואה פתרון אחר למצב באי האירי מאשר ה"בקסטופ". השאלה אם ההצבעה הערב תיצור התנגשות בין בריטניה לאיחוד, או שדווקא תוביל לפתרון שיאפשר לפרלמנט הבריטי להצביע בעד ההסכם - ובעד יציאה מסודרת מהאיחוד בעוד חודשיים בדיוק - עדיין פתוחה, ותלויה במשא ומתן שיתנהל בימים הקרובים.

באופן מעשי, התיקון לחוק שעבר היום מציע "להשתמש באמצעים טכנולוגיים חדשניים" כדי לוודא הטלת מכסים, אבל ללא צורך ב"גבול קשיח" עם עמדות מכס ובקרי גבול. עדיין לא ברור מהם אותם פתרונות טכנולוגיים, שעשויים לכלול מצלמות וידיאו, רשימות סוחרים מורשים ועוד, אם הם ישימים, ומה תהיה עמדת בריסל בנוגע אליהם.

חברי הפרלמנט גם הצביעו הערב בעד תיקון שמצהיר כי בריטניה לא תעזוב את האיחוד האירופי ללא הסכם, אך אין לו תוקף מחייב. 318 חברי פרלמנט הצביעו בעד התיקון, ביניהם חברי פרלמנט שמרנים שערקו, בעוד 310 הצביעו נגדו. כאמור, התיקון לחוק, שיזמה חברת הפרלמנט השמרנית קרולין ספלמן, הוא רק בגדר הצהרה, ואינו מחייב.