עסקה דביקה: סילנטיס מקבוצת תעוזה נמכרת לחברת המכשור הרפואי AMS ב-25 מיליון דולר

חברת סילנטיס, שפיתחה מוצרי דבק לשוק הרפואי, נמכרת ב-25 מיליון דולר לחברת המכשור הרפואי הבינלאומית AMS, המתמחה בטיפול בפצעים • החברה מוחזקת ב-19.2% ע"י קבוצת תעוזה • מייסדת סילנטיס היא פרופ' חבצלת ביאנקו-פלד מהטכניון, חוקרת בעלת שם עולמי בפולימרים ביו-רפואיים

ד"ר שוקי גלייטמן, יו"ר תעוזה / צילום: תמר מצפי
ד"ר שוקי גלייטמן, יו"ר תעוזה / צילום: תמר מצפי

חברת סילנטיס, שפיתחה מוצרי דבק לשוק הרפואי, נמכרת ב-25 מיליון דולר לחברת המכשור הרפואי הבינלאומית AMS, המתמחה בטיפול בפצעים. סילנטיס מוחזקת ב-19.2% על ידי קבוצת תעוזה  הבורסאית. בשעה זו נסחרת תעוזה לפי שווי של 57 מיליון שקל והמניה עולה 5% בעקבות ההודעה.

סילנטיס פיתחה סדרה של מוצרי איטום לניתוחים, המיועדים לעצירת דימומים, מניעת דליפות תוכן מערכת העיכול לחלל הבטן, מניעת דליפת נוזל חוט שידרה ומגוון יישומים נוספים. כמה מן המוצרים שפיתחה החברה מאושרים לשיווק באירופה, אם כי עדיין לא החלו במכירות משמעותיות.

החברה הוקמה על בסיס טכנולוגיה מהטכניון, תוך חיקוי של המנגנון הביולוגי המשמש בטבע את האצות להידבק לסלעים מתחת למים. גם הסביבה בגוף בה צריך להדביק רקמות אחרי ניתוחים היא סביבה רטובה אשר דבקים קלאסיים אינם מצליחים להידבק בה. היום שיטות האיטום המקובלות מבוססות על שימוש בנוגדי קרישה המופקים ממנות דם, או חיקויים סינטטיים של חומרים אלה, או חומרים פלסטיים. המוצר של סילנטיס אינו חומר פלסטי אך אין צורך להפיקו ממנת דם. המוצר רגיש פחות לזיהומים ואינו מעורר אלרגיות ביחס למוצרים מן החי.

בישראל פועלות בתחום זה החברות אומריקס (שנמכרה לג'ונסון אנד ג'ונסון ב-2008 והפכה לחברה בת שלה) ולייפבונד. המטרה של התחום כולו היא להחליף כמה שיותר ניתוחים בהדבקות. לכך יש יתרונות של חיסכון בכוח אדם וזמן על שולחן הניתוחים וכן אטימה טובה יותר וייתכן גם הפחתת צלקות.

סילנטיס הוקמה בתוך מכון אמי"ת של הטכניון, מכון שהוקם בתרומה של המיליארדר אלפרד מאן ז"ל לשם קידום פיתוח של מחקרים רפואיים יישומיים של הטכניון והפיכתם לחברות. מייסדת החברה היא פרופ' חבצלת ביאנקו-פלד מהפקולטה להנדסה כימית, חוקרת בעלת שם עולמי בפולימרים ביו-רפואיים. מאן היה גם משקיע בתעוזה והקרן הבורסאית השקיעה בסינטיס בתחילת דרכה.

AMS התחייבה להשקיע 10 מיליון דולר בפעיות של סילנטיס בשלוש השנים אחרי המכירה. תומר פוקס, מנכ"ל החברה, אמר היום כי AMS מתכננת להרחיב את הפעילות של סילנטיס בישראל. "המסע של סילנטיס בעיצומו. המיזוג לתוך AMS הוא אבן דרך חשובה במסלול להגשמת החזון שלנו". הוא הוסיף כי הצוות של סילנטיס מורכב ממספר קטן של עובדים, עם רוב נשי בהן מהנדסות כימיה, מהנדסות ביוטכנולוגיה, בוגרות טכניון ואוניברסיטאות אחרות.

פרופ' חבצלת ביאנקו-פלד מסרה: "לאחר שפיצחנו את מנגנון ההדבקה של האצה הבנו שניתן ליישם אותו להדבקת משטחים רטובים בגוף האדם ורשמנו פטנט מתוך ההבנה שייתכן פוטנציאל מסחרי. הייתה לי הזכות להיות מעורבת בפיתוח מוצר המיועד להגיע לבתי חולים ולסייע לחולים. אין ספק כי מסחור פטנט זו התנסות מעניינת. נחשפתי לתחומים שלא הייתי מכירה אילו נשארתי רק במעבדה. זו חוויה שלא הייתי מוותרת עליה למרות שמחקר הוא המיקוד העיקרי שלי". כיום ממשיכה פרופ' ביאנקו-פלד לחקור את תחום הפולימרים לשימושים רפואיים.

פרופ' וויין קפלן, המשנה לנשיא למחקר בטכניון, אמר: "זהו מקרה מעורר השראה, המראה כיצד מחקר בסיסי הפך ליישומי והוביל להקמת חברה. בסופו של תהליך ארוך זה, היא נרכשת על ידי חברה בינלאומית מובילה בתחום".

תעוזה היא חברת החזקות בורסאית, שבין החזקותיה נמצאת חברת טייטו, המפתחת מכשירים רפואיים לביצוע בדיקת רופא משפחה מלאה באופן מקוון, ושגייסה באחרונה 27 מיליון דולר; חברת ננו סל (8%), שחתמה לאחרונה על הסכם לאספקת דיו ננומטרי מול חטיבת החומרים של חברת מרק הגרמנית; חברת הפרסום מדיה בוסט ועוד. השווי ההוגן של נכסיה מוערך על ידה ב-25 מיליון דולר.