ה-FBI: עובד סיני באפל ניסה לגנוב סודות מסחריים מהחברה

העובד חשוד בכך שניסה לגנוב סודות הקשורים לפרויקט הרכב האוטונומי של החברה • זו הפעם השנייה מזה שבעה חודשים שבה ה-FBI האשימו עובד אפל סיני בנסיון גניבת סודות מסחריים מהפרויקט

אפל/ צילום: צילום: רויטרס - David Gray
אפל/ צילום: צילום: רויטרס - David Gray

ב-FBI מאשימים עובד אפל בעל אזרחות סינית בניסיון לגנוב סודות מסחריים הנוגעים לפרויקט הרכב האוטונומי של החברה. זו הפעם השנייה מזה שבעה חודשים שבה ה-FBI האשימו עובד אפל סיני בנסיון גניבת סודות מסחריים מהפרויקט.

ג'יז'ונג צ'ן, העובד שמואשם כעת, הועסק בפרויקט הסודי בקיץ כמפתח חומרה בצוות הנדסת החשמל, לפי המסמך של ה-FBI. בסוכנות פירטו כי קולגות של צ'ן ראו אותו מצלם תמונות של מקום העבודה, ולאחר מכן הוא אף אמר לצוות האבטחה של אפל שהוא גיבה את התכנים שעל המחשב שלו בעבודה בכונן אישי נייד ובמחשב נוסף. באפל מצאו אצל צ'ן מעל אלפיים קבצים שהכילו מידע חסוי וקניין רוחני של אפל, אשר כללו מדריכים, שרטוטים ודיאגרמות, וכן מאות תמונות שהציגו מידע רגיש, וצולמו החל מיוני, מספר שבועות אחרי העסקתו, ועד דצמבר. צ'ן היה בסכנת פיטורים בעקבות המקרה ואמר לאפל שהגיש מועמדות לשתי משרות מחוץ לחברה, כולל עבור חברת רכב אוטונומי סינית. הוא נעצר יום לפני שתכנן לטוס לסין, כאשר טען בפני אפל שמטרת הנסיעה היא ביקור של אביו החולה. הוא עלול להיכנס לכלא לעשר שנים ולשלם קנס של עד רבע מיליון דולר.

מאפל נמסר לאתר The Verge כי "אפל לוקחת את נושא החיסיון וההגנה על הקניין הרוחני שלנו מאוד ברצינות, אנחנו עובדים עם הרשויות בנושא ומעבירים את כל השאלות ל-FBI". עורך דינו של צ'ן סירב להגיב לדיווח.

ביולי ה-FBI האשימו את שיאולנג ז'נג, אזרח סיני נוסף, בגניבת סודות מסחריים מהחברה לאחר שעבד בה שלוש שנים. גם הוא אמר לאפל שבכוונתו לטפל באמו החולה בסין וכי הוא מתפטר כדי לעבוד בסטארט-אפ הסיני Xiaopeng Motors. באפל מצאו כי גם הוא העתיק מידע סודי מהחברה, בין היתר למחשב הנייד של אשתו.

ארה"ב האשימה לא פעם את ממשלת סין בעידוד גניבת סודות מסחריים מחברות טכנולוגיה אמריקאיות כדי לבנות את התעשייה המקומית. באוקטובר, מחלקת הצדק האמריקאית האשימה עשרה אזרחים סיניים בפריצה לחברות תעופה וחלל, וחודש לאחר מכן המחלקה האשימה חברה סינית בבעלות המדינה בגניבת סודות מסחריים מיצרנית השבבים האמריקאית מיקרון. בדצמבר, שני אזרחים סיניים הואשמו על ידי המחלקה בכך שבמשך 12 שנים פרצו ל-45 חברות ורשויות ממשלתיות.

לאחרונה סמנכ"לית הכספים של וואווי מנג וואנז'ו נעצרה בקנדה באשמת הפרת הסנקציות האמריקאיות נגד איראן, אך השבוע מחלקת הצדק האשימה את מנג ואת חברת וואווי גם בהונאה וגניבת סודות מסחריים מחברת T-Mobile. כל אלו מתווספים למצב המתוח ממילא בין ארה"ב לסין בשל מלחמת הסחר.