יעלון על מיקום אסדת לוויתן: "יש כאן פרשה שלא נחקרה שבטח יקראו לה 5000"

שר הביטחון לשעבר, שהצטרף השבוע לבני גנץ וירוץ עמו ברשימה המשותפת של מפלגת "חוסן לישראל" בבחירות הקרובות, חתם על התחייבות לתמוך במאבק להרחקת אסדת "לוויתן" מהחוף • במהלך כנס שהתקיים אמש בחוף הכרמל אמר יעלון כי הצבת אסדה בקרבת החוף היא סיכון ביטחוני מיותר

משה (בוגי) יעלון / צילום: שלומי יוסף
משה (בוגי) יעלון / צילום: שלומי יוסף

שר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון, שהצטרף השבוע לבני גנץ וירוץ עמו ברשימה המשותפת של מפלגת "חוסן לישראל" בבחירות הקרובות, חתם אתמול (ד') על התחייבותו לתמוך במאבק להרחקת אסדת "לוויתן" מהחוף. במהלך הכנס שהתקיים אמש בחוף הכרמל אמר יעלון כי הצבת אסדה בקרבת החוף היא סיכון ביטחוני מיותר.

"חתמתי אתמול על מסמך התחייבות להכניס למצע תל"ם את הדרישה להרחיק את אסדות הגז, כולל פרויקט 'לוויתן', מחופי ישראל. התחייבתי גם למנוע הזרמת תוצרי הלוואי הרעילים של הגז הטבעי, קונדנסט, לשטח המדינה. במפגש אתמול עם האנשים היקרים של עמותת שומרי הבית, הבטחתי לעמוד על עקרונות אלה בכל משא-ומתן קואליציוני שננהל ", כתב יעלון בעמוד הפייסבוק שלו.

עם זאת, יעלון לא הסכים להתייחס לעמדותיו של בני גנץ בנושא, ולכן בשלב זה עדיין לא ברור האם הרחקת האסדה מהחוף למרחק של 120 ק"מ כפי שדורשים מובילי המאבק, ארגון "שומרי הבית", אכן ייכנס למצע הבחירות של "חוסן לישראל".

אתמול פורסם ב"גלובס" כי פוליטיקאים רבים מנסים לנצל את מומנטום הבחירות וקופצים על עגלת המאבק להרחקת האסדה מהחוף שבסיסה הגיע בסוף השבוע האחרון לישראל - לפיד וגבאי כבר הצהירו בעבר על תמיכתם במאבק. זאת, על אף שלאחר הקמת הממשלה הצבת האסדה תהיה כבר "מעשה עשוי", ולכן כלל לא ברור כיצד יצליחו הפוליטיקאים לממש את הבטחותיהם לפעילי המאבק לאחר הבחירות, כאשר החלקים רבים של האסדה כבר יהיו יורכבו בקרקעית הים.

על-פי הצהרות הרגולטורים, ובהם שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ, אחד השיקולים המכריעים בבחירת מיקום האסדה במרחק של 10 ק"מ מהחוף בלבד היה השיקול הביטחוני. זאת, כדי להקל על הגנת האסדה, שעלולה להיות מטרה קלה של תקיפות האויב. המיקום אושר בתקופת כהונתו של יעלון כשר הביטחון, שטוען כי הוא כלל לא מכיר שום מחקר מטעם משרד הביטחון, ואף רומז כי יש כאן פרשה שעדיין לא נחקרה, שעלולה להתפתח בעתיד ל"תיק 5000".

"ב-2015, כשהייתי שר הביטחון, מישהו נתן חוות-דעת ביטחונית שיש עדיפות לאסדת גז במרחק 10 ק"מ מהחוף ולא בלב ים... אני לא נכנס לשיקולים הסביבתיים ולא הכלכליים. אני מסתכל על שיקולים ביטחוניים, ואני מגלה שאין חוות-דעת כזאת ממשרד הביטחון. מישהו אחר נתן... פניתי למבקר המדינה שיבדוק מי נתן חוות-דעת ביטחונית - לא דרך שר הביטחון, שזו בעצם האחריות שלו. אם הוא עקף את משרד הביטחון ביודעין, זה נראה לי מסריח... הנושא עדיין נמצא בבדיקה, אבל עולה כאן ריח של סירחון. לטענתי יש כאן פרשה שלא נחקרה, שבטח יקראו לה תיק 5000", אמר יעלון אמש.

לדבריו, "שומרי הבית ביקשו ממני להגיש תצהיר לבג"ץ, וכאשר שאלו אותי איפה לדעתי צריכה להיות האסדה - אמרתי במרחק של 120 ק"מ מהחוף".

"אני מעדיף בתקיפה לספוג פגיעה באסדה במרחק של 120 ק"מ מהחוף, עם כל המשמעויות של זה. כל רכש של ספינות המגן נובע מזה שהאסדות הללו הן מעל פי הבאר. כמו שיש ב'כריש' וב'תנין'. ולכן התגייסתי למען שומרי הבית", כך יעלון.

בתוך כך גם יו"ר "התנועה", ציפי לבני, הודיעה היום על הצטרפותה למאבק להרחקת האסדה מהחוף. לבני נפגשה היום עם עמותת "שומרי הבית" שמובילה את המאבק וחתמה היום על ההצהרה בשם מפלגת "התנועה".

בהצהרה נכתב כי: "מפלגת "התנועה" בראשותי מכירה בחשיבות גילויי הגז והבאתו לשימוש בישראל, ומציבה את בריאות אזרחי המדינה ואת ההגנה על הסביבה ומקורות המים של ישראל במקום גבוה בסדר העדיפויות. המידע אשר עומד היום בפנינו בדבר הפליטות הצפויות מאסדת "לוויתן", ההשלכות הביטחוניות לאור מיקומה הנוכחי - מחייבים בחינה מחודשת של מיקום האסדה ועריכת סקר סיכונים מעמיק על השלכות פליטת החומרים המזהמים הצפויה מהאסדה. אנו בתנועה בראשותי מאמינים כי ניתן עדיין לשנות את תכנון האסדה ואת מיקומה ולכך נפעל, בשיתוף פעולה עם ראשי המאבק."