מיוחד ל״גלובס״: 5 עצות הזהב של מנכ״ל WIX לבניית סטארט-אפ מצליח

איך מייסדי Wix חשבו על הרעיון לסטארט–אפ, מה עושים כשלא יודעים לנהל 1,000 איש, ואיך מחלקה שלמה בחברה סירבה להצעה לעבור לאחת מענקיות הטכנולוגיה - אבישי אברהמי, מייסד ומנכ"ל Wix, דיבר השבוע על יזמות, ניהול ושיווק באירוע של "גלובס" ו"עוד פודקאסט לסטארט–אפים" • האזינו לראיון המלא

אבישי אברהמי מייסד WIX/ צילום: איל יצהר
אבישי אברהמי מייסד WIX/ צילום: איל יצהר

חברת Wix, שפיתחה מערכת לבניית אתרי אינטרנט, היא אחת החברות המסקרנות שצמחו בישראל ב-10-15 השנה האחרונות - כשחברות רבות מיהרו לבצע אקזיט, הם התעקשו שלא להימכר, ביצעו הנפקה בוול סטריט והגיעו לשווי של 5 מיליארד דולר; הם מעסיקים מעל 2,000 עובדים בישראל, ואפשר להגיד שהשתלטו על נמל תל אביב לשם כך; והם עושים כמעט הכל מהארץ - מהעבודה על פרסומת לסופרבול ועד תכנון אסטרטגי.

אבישי אברהמי, מנכ"ל החברה ואחד ממייסדיה, הגיע השבוע למפגש של "גלובס", "עוד פודקאסט לסטארט-אפים" ושל Wize, כדי לדבר על איך הם כמעט הקימו פיצ'ר למיינדספייס במקום את Wix, על ההשקעות שלו בסטארט-אפים והטיפים ליזמים צעירים, וגם על איך לומדים תוך כדי תנועה לנהל חברה של 2,600 עובדים.

האזינו לראיון המלא של "עוד פודקאסט לסטארט-אפים":

איך בונים חברה ומוציאים רעיון לפועל?

"סטארט-אפ צריך לפתור צורך אמיתי שלך, לא של אחרים, כי רק אז ניתן להבין את הבעיה. נדב אחי וגיורא קפלן, שני המייסדים האחרים, חוו הרבה פעמים את התסכולים הכרוכים בבניית דפי ואתרי אינטרנט ללא עזרה. כשפיתחנו את המוצר - בראשית הדרך היה מדובר בתבנית שהיתה יכולה לשמש לכמה יישומים. רצינו לבדוק ממה מהאפשרויות עובדת הכי טוב, ובדקנו עשר אפשרויות ובהן בניית אתרי אינטרנט, כרטיסי ברכה או פלאג-אין למייספייס. 260 איש ביום בדקו את המוצרים שהוצאנו.

"באותם ימים, לפני שהוצאנו את המוצר לשוק, אמרנו לאילן תירוש, אחד מהמשקיעים בסיד, שנוציא עשרה מוצרים שמבוססים על הרעיון ונראה מה קורה ומה מהם יעבוד. תירוש סיפר לנו לאחרונה שהוא יצא מאותה ישיבה, התקשר לעוזרת שלו ואמר לה שאפשר למחוק את ההשקעה בחברה הזאת, היא לא רלוונטית, הם לא יודעים מה הם עושים. אבל בישיבה הבאה, אחרי שהראינו את התוצאות ולמה בחרנו דווקא בתבנית לבניית אתרי אינטרנט, תירוש יצא החוצה ואמר לעוזרת שלו - 'מהיום כל החברות שלנו עובדות רק ככה'.

"לדעתי, אם יש אפשרות כזו, מומלץ לארוז את אותו מוצר בכמה דרכים ולראות מה עובד. אני מאמין מאוד בבדיקות: לא צריך לנחש מה העולם רוצה אלא לדבר עם משתמשים לפני השקת המוצר ואחריו. העצה הכי חשובה לסטארט-אפ חדש היא לדבר כל היום עם המשתמשים, ומדהים לראות עד כמה מנכ"לים של סטארט-אפים לא עושים את זה. קראתי את הספר של ריצ'ארד ברנסון, מנכ"ל וירג'ין אטלנטיק, ואחד הדברים שהוא מספר שם זה שאנשים היו נוסעים במוניות בסוף הטיסה, והוא היה מתקשר לנהג ומבקש לדבר עם הנוסע כדי לברר מה הם אהבו בטיסה ומה לא. 

"היינו מאוד קרובים לעשות דפים למייספייס, איזה מזל שזה לא קרה, הא? כשבונים עסק על חשבון עסק אחר, נגיד פייסבוק, אז עם הזמן העסק שאותו מחקים נוגס ברווחיות שלך או יחליף אותך, וזו בעיה. לכן בחרנו לעשות משהו שיאפשר לנו עצמאות: אנחנו לא תלויים באף אחד אחר ושולטים בגורלנו".

איך בונים צוות שמצליח לרוץ ביחד 12 שנה?

"זאת שאלה כפולה: איך בונים ואיך משמרים. לבנות זה קשה, כי בהתחלה באים אנשים עם מעט ניסיון וקשה לדעת מי יתברר כסופר-סטאר. קח לדוגמה את ניר זוהר, נשיא החברה וסמנכ"ל תפעול שלא ייאמן, שלפני כן היה מדריך בתנועת נוער, וגם עומר שי, סמנכ"ל השיווק שלנו. בהתחלה גייסתי לשיווק 22 אנשים במבנה שטוח, מתוכם היו שני סופר-סטארים - עומר ואדם נוסף. בפגישה הראשונה שלנו עומר הראה לי אתר שקידם, והסביר למה עשה כל דבר, איך הזיז ולמה. הסימן הכי חשוב באנשים הוא שהם לא רק מדברים על אסטרטגיה אלא מראים מה הם עושים.

"בראיון אני יודע לנחש ב-40% הצלחה מי יהיה סופר-סטאר, אבל שלושה חודשים אחרי שאנשים מתחילים לעבוד אפשר לדעת בוודאות. לכן כשבונים חברה, חובה לעשות שינויים בכוח האדם עד שמוצאים אנשים טובים - זה תהליך קריטי משום שהם יבנו את האופי של החברה.

"הדבר השני שצריך לחפש הוא השראה, אנשים שגורמים לסביבה להיות טובה יותר. אלו אנשים קריטיים. העבודה הכי גדולה של מנכ"ל היא להביא את האנשים, לתת כיוון, ואז לעזור לפתור בעיות. ההבנה הזאת היא הדבר העיקרי שגרם לוויקס לשמר את ההנהלה. דבר נוסף הוא שנתנו הזדמנויות. עומר המשיך לגדול ולנהל לא רק כיוון שהרוויח את זה, אלא משום שרצינו שזה יקרה ושיהיה לו מקום לגדול אליו ולהיכשל בו".

איך יוצרים אווירה טובה בחברה?

"אחד מהיסודות הכי גדולים בוויקס הוא שיהיה כיף תוך כדי עבודה - הרי ממוצע שעות העבודה בהייטק הוא 12-14 שעות ביום. אז לדוגמה כשרצינו לעשות אופסייט להנהלה (ימי חשיבה מרוכזים מחוץ למשרד), החלטנו לעשות את זה באי טרופי בתוך הבריכה. אמרו לנו: 'אתם אידיוטים? תשכרו חדר במלון בצפת ותעשו שם' - אבל בצפת כל הזמן מתקשרים לעובדים מהבית, וכולם יושבים בחדר הישיבות ומחכים שזה ייגמר כדי ללכת לבריכה. התחושה היא שנמצאים בעבודה ולא נהנים. אבל כשעושים את זה בבריכה, אנשים נכנסים למים בלי הטלפון ובמשך כמה שעות הם רגועים, ופתאום נעים לדבר".

נראה שזה מצליח כי הייתה חברה גדולה מאוד - גוגל או פייסבוק - שהציעה להכפיל את המשכורת של מחלקה שלמה בוויקס כדי שהעובדים יעברו אליה. רק עובדת אחת עזבה ובסופו של דבר גם היא חזרה לחברה".

איך משמרים DNA של סטארט-אפ גם בחברה גדולה?

"כשהתברר לנו שיש לנו 1,000 עובדים ולא ידענו איך לנהל אותם, החלטנו לבנות עשר פעמים חברה של 100 עובדים, כי אלה חברות שידענו לנהל. יצרנו בוויקס חברות-חברות. ואז שאלנו איך דואגים שהאינפורמציה תעבור בין ה'חברות' השונות ואיך עובדים יוכלו להתקדם? אז בנינו גילדות מקצועיות, והתוצאה הייתה שהצלחנו לנהל את וויקס באופן אפקטיבי, ובמקביל ליצור מומחיות של שכבות ידע. אני מנחש שניתן לעשות זאת בכל חברה, גם למשל חברת סייבר או כזאת שאין בה ורטיקלים. החברות האלו עצמאיות וכל אחת מהן כפופה לאחד מחברי ההנהלה, המטרה היא שתהליך קבלת ההחלטות יהיה מהיר יותר.

"בגלל המבנה של החברה יש לעובדים המון אימפקט והם משפיעים על חייהם של מיליוני משתמשים - זו חוויה מדהימה, שבדרך כלל לא מתרחשת, כי בחברות גדולות אחרות, כשעובדת מפתחת פתרון, בדרך כלל מדובר במשהו קטן שלא משפיע על המשתמשים. המבנה גם מאפשר לעובדים בוויקס ללמוד את המתודיקה של איך להקים חברה. לכן אני משתדל לעזור ליוצאי וויקס שמקימים חברה משלהם - אני יודע שהם מוכשרים ושיש להם את היכולת".

איך כמנכ"ל מתמודד עם הצמיחה המאסיבית של החברה?

"הנקודה הכי מלחיצה וחלשה בחברה זה המנכ"ל. לדעתי זו תמיד הייתה אחת הנקודות, שבהן החברה הייתה צריכה לתמוך בי ולהתייחס אלי בסבלנות כדי שאבין מה צריך לעשות קדימה. קשה לי למצוא את מי שידריך אותי: אני מתייעץ עם איל ולדמן ממלאנוקס, רועי ממאנדיי וגם מנכ"ל בסיליקון ואלי. בתור מנכ"ל אני לא מרגיש בודד, יש לי צוות שמגבה אותי בצורה מדהימה.

"אני מגיע למשרדים כמעט כל יום, בין 12:00 ל-13:00. אני צריך כמה שעות לחשוב, ובמהלך היום אני לא מצליח אז אני עושה את זה בלילות. החברה צמחה ואם פעם היו נכנסים לשאול אותי משהו כל עשר דקות, היום זה כל דקה.

"בעבר הייתי יושב ומכין פרזנטציות, והיום זה קל - יש אנשים מוכשרים ממני שעושים הכל לבד ואני רק צריך לאשר. מצד שני, אני מרגיש הרבה פחות עם שליטה על המוצר, וברור שזה מלחיץ. אחד האתגרים הוא לפתור את הנגישות שלי לשאר החברה. יש כל מיני שיטות - יום בשבוע שבו מציגים את מוצרי החברה. שבוע אחד ברבעון שמציגים את כל הפרויקטים בחברה, ואני יכול להתעדכן כמה הם מתקדמים ולשאול שאלות. אבל בסופו של דבר הפוקוס של החברה פחות ברור היום: פעם היה ברור למה עושים משהו ברבעון הקרוב, והיום פחות.

"האם בשלב כלשהו יגיע הזמן להחליף מנכ"ל? אולי, אבל איפה זה עבד בעבר - באפל? מיקרוסופט? גוגל? גם גיל שוויד, איתי ולדמן, ודניאל בירנבאום מסודהסטרים הצליחו. יש הרבה מחקרים לפיהם יזם בדרך כלל גורם לכך שהחברה תוציא מוצרים יומרניים, וכשמחליפים מנכ"ל זה מפסיק. יכול להיות שלחברות מסוג אחר זה טוב, אולי זה טוב גם לוויקס, אני לא יודע…"

למה הנפקה עדיפה על אקזיט?

"זו חוויה כיפית לבנות חברה ולראות אותה גדלה. אמנם בחצי מהפעמים כשאני קם בבוקר אני רוצה לכבות את האור ולא לקום, אבל בסופו של דבר זה משהו מדהים. אני חושב שהצלחנו לבנות משהו יוצא דופן בישראל ולשמור עליו בזכות התמיכה של המשקיעים שלנו - וזה לא טריוויאלי שמשקיעים אומרים 'יאללה, תמשיכו לרוץ ואל תמכרו'. ייתכן שהמניע לכך ילדותי, אבל רצינו להוכיח שגם פה, בישראל, אפשר. מה גם שאייל ולדמן אמר שירביץ לי אם אמכור את החברה.

"בנייה של חברה כרוכה בהמון אחריות ומפתה מאוד שמישהו מוכן לקחת את זה ממך. אמרנו 'לא' לכל כך הרבה הצעות רכישה שכבר הפסקתי לספור - מהרגע שהיינו שהגענו לשווי שוק של 50 מיליון ועד לשווי של מיליארדי דולרים. מעולם לא ידעתי כיצד להתמודד עם ההצעות שהגיעו. יש לי מזל שאחרי כל הצעה שקיבלנו, כל מי שאלתי אותו אמר 'לא, בוא נמשיך' וזה נתן לי כוח, משום שאם אחרים לא רוצים למכור המשמעות היא שהם מבינים את האחריות להמשיך עם החברה קדימה. האם אני מפחד מהיום שאחרי? לא יודע… אוכל לשחק מלא פיפ"א, אבל אני יודע שבסופו של דבר אקום אחרי שעה, ואלך לעשות משהו חדש".

סייע בהכנת הכתבה: אורי ברקוביץ'

"אני מפחד ממה שאני לא יודע - מאיפה יבוא ה'אייפון' החדש"

"קשה לתכנן חמש שנים קדימה, אף אחד לא ידע לחזות שמיי ספייס ונוקיה ייעלמו ושאינטסגרם תצמח. אפשר לנסות אבל זה לא כל כך עובד", כך אמר מייסד ומנכ"ל Wix. "אנחנו הפלטפורמה הטובה בעולם לבניית אתרים, גדלים הכי מהר ובגזרה השיווקית אנחנו במקום טוב מאוד, אבל המקומות שמפחדים אותי הם אלו שאני לא יודע שיקרו, למשל שיופיע האייפון החדש של העולם, ומה יהיה עם הוויצ'אט בסין, ששם זה ה-אינטרנט".

מניית WIX
 מניית WIX

חברת Wix, שהוקמה ב-2006 על ידי אבישי אברהמי, אחיו נדב וגיורא קפלן, פיתחה טכנולוגיה שמאפשרת לבנות אתרי אינטרנט בקלות. החברה נסחרת כיום בוול סטריט בשווי של למעלה מ-5 מיליארד דולר, ומאז ההנפקה זינקה ב-2013 המניה ב-500%. החברה מעסיקה בישראל 2,100 מתוך 2,600 עובדיה.

המודל העסקי של החברה הוא מוצר חינמי, וגביית תשלום מלקוחות על פיצ'רים נוספים שהם רוצים להוסיף לאתר, כמו יכולות סליקה, ניוזלטרים, דומיין וכו'. לחברה יש 140 מיליון משתמשים (נכון לסוף הרבעון השלישי), מתוכם רק 3% משלמים. עם זאת, הכנסות החברה צומחות במהירות, ולפי תחזית האנליסטים, החברה תציג צמיחה של 41% ב-2018 והכנסות שנתיות של 600 מיליון דולר. מדובר בגידול של פי ארבעה בתוך ארבע שנים.

בשנים האחרונות השיקה החברה שני מוצרים שמגדילים את מספר המשתמשים הפוטנציאלי שלה - מערכת שבונה אתרי אינטרנט באופן אוטומטי תוך דקות ספורות ופונה לאנשים עם יכולות בניית אתרים מינימליות; ו-Wix Code, מערכת חדשה יותר שפונה למפתחי אתרים מתוחכמים.

"יש הרבה מחשבות איך נערכים לסיכונים ולדברים לא צפויים. אחד מהם זה שיפור החברה במובן של היכולת שלה להוציא לפועל. נורא קל להיות איביי ולהפסיק לחדש, להפסיק להוציא גרסאות מהר, בזמן שאמזון המשיכה להוציא מוצרים בקצב מטורף", אומר אברהמי.

דרך נוספת של Wix להיערך לסיכונים היא גיוס חוב להמרה של 385 מיליון דולר בריבית 0%, לפני כמה חודשים. "זה היה כסף זול שמאפשר לנו לעשות כל מיני דברים, אבל אנחנו עוד לא יודעים מה. אם יהיה משבר כלכלי, 100 מיליון דולר זה משהו שאפשר לקנות איתו הרבה", הוא מוסיף.