רואי חשבון מודל 2018: יותר ממחצית מרואי החשבון החדשים - נשים

מחר יוענקו 1,656 רישיונות לרואי חשבון חדשים • המוסד האקדמי המוביל ב"ייצור" רואי חשבון הוא המכללה למינהל; המוסד המוביל במספר המצטיינים שיצאו ממנו - אוניברסיטת תל-אביב

טקס הסמכה של רואי חשבון / צילום: אוריה תדמור
טקס הסמכה של רואי חשבון / צילום: אוריה תדמור

מחר (ב') יוענקו 1,656 רישיונות לרואי חשבון חדשים (לעומת 1,791 בשנה הקודמת); כ-1,500 מתוכם (90%) סיימו תואר ראשון ושנת השלמה במוסד אקדמי; כ-70 מקבלי רישיון (4%) עשו זאת במסלול הלא אקדמי ועברו את כל 14 בחינות הרישוי.

טקס הענקת רישיון רואי חשבון, שעורכת מועצת רואי החשבון במשרד המשפטים בשיתוף עם לשכת רואי החשבון, יתקיים מחר בבנייני האומה בירושלים.

על-פי נתוני מועצת רואי החשבון, יותר ממחצית מרואי החשבון שיוסמכו מחר הן נשים (51% נשים לעומת 49% גברים). עוד עולה מהנתונים כי המוסד האקדמי המוביל ב"ייצור" רואי חשבון הוא המכללה למינהל, והמוסד המוביל במספר המצטיינים שיצאו ממנו הוא אוניברסיטת תל-אביב.

על-פי הנתונים, כמעט 400 מבין מקבלי הרישיונות הם יוצאי המכללה למינהל; כאשר המוסד הבא אחריו במספר הבוגרים הוא אוניברסיטת בר-אילן, אך בפער משמעותי עם קצת יותר מ-200 בוגרים.

טקס הענקת הרישיונות השנתי מתקיים השנה על רקע הודעת מועצת רואי החשבון מהחודש שעבר על ביטול צפוי של שנת ההשלמה, שייכנס לתוקף ביחס למי שיתחילו את לימודיהם בשנת הלימודים תשפ"א (אוקטובר 2020). מדובר בשינוי דרמטי במתכונת הלימודים של הסטודנטים לחשבונאות, שיחסוך להם עשרות אלפי שקלים על לימודיהם ויקצר את לימודיהם מ-4 שנות לימוד ל-3.5 שנים.

במסגרת המסלול להסמכת רואי חשבון בישראל, על הסטודנטים לחשבונאות לעבור בהצלחה 15 בחינות מטעם המועצה, שלפי כלליה ישנם פטורים מחלק מהמבחנים לסטודנטים העומדים בתנאים שנקבעו. כך, מי שמסיים תואר ראשון במוסד לימודים מוכר, מקבל פטור מ-10 מבחנים.

לאחר סיום התואר הראשון, הבוגר יכול לבחור באחת משתי אפשרויות: הראשונה - לגשת לחמשת המבחנים הנותרים מטעם מועצת רואי החשבון; והשנייה - להמשיך ללימודי שנה ד' (שנת השלמה) במוסד הלימודים ולקבל פטור מעוד 3 בחינות, כך שיהיה עליו לגשת לשתי בחינות בלבד מטעם המועצה. שכר הלימוד לשנת ההשלמה הוא כ-25 אלף שקל, בניגוד לשנה אקדמית רגילה שעלותה כ-10,000 שקל.

המשמעות של המהלכים המתוכננים היא שבמקום 3 שנות לימוד לתואר ראשון בחשבונאות וכן שנת השלמה - התואר יתארך ל-3.5 שנים, אך ללא שנת ההשלמה היקרה. משמעות נוספת היא שכל הסטודנטים מכל מוסדות הלימוד יחויבו לגשת לבחינות הסופיות במועד יולי, כאשר כיום ישנם שני מועדים: יולי ודצמבר.

במועצה ובמשרד המשפטים מתרשמים כי כיום קיים תמריץ מובהק לסטודנטים להשתתף בשנת ההשלמה. מהנתונים עולה כי למעלה מ-90% מהסטודנטים אכן לקחו חלק.

טקס ההסמכה יתקיים מחר במעמד מנכ"לית משרד המשפטים ויו"ר מועצת רואי חשבון, עו"ד אמי פלמור; מנהל רשות המסים, ערן יעקב; ונשיאת לשכת רואי חשבון, רו"ח איריס שטרק.

במהלך הטקס יוענקו אותות הוקרה למצטיינים ורישיונות רואי חשבון, וכן יחולקו תעודות חבר בלשכת רואי חשבון למצטרפים אליה.

נזכיר כי לשכת רואי החשבון היא גוף וולנטרי, שאין חובה להיות חבר בו כדי לעסוק במקצוע ראיית החשבון (זאת בניגוד ללשכת עורכי הדין, שהחברות בה חובה עבור העוסקים במקצוע עריכת הדין).

מנכ"לית משרד המשפטים, עו"ד אמי פלמור, מסרה היום (א') כי מקצוע רואי החשבון הוא "אחד המקצועות החשובים והרגישים במשק הישראלי". לדבריה, "אנחנו נמצאים בעיצומם של מהלכים משמעותיים לשינוי מסלול ההכשרה וההסמכה של רואי החשבון, במטרה ברורה למשוך צעירות וצעירים מוכשרים וערכיים למקצוע, ולהתאים את מסלול ההכשרה וההסמכה לאתגרים החדשים והמגוונים של הכלכלה המודרנית".

רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי החשבון, הוסיפה כי "רואי החשבון הם שומרי הסף וחוד החנית של הכלכלה הישראלית". לדבריה, "לפני 4 שנים היה עודף היצע, וכעת אנו בגל של חוסר ברואי חשבון, ומקווים שיותר צעירים יבחרו בכך בשל האופק המקצועי וכבסיס להתפתחות לתפקידי ניהול בכיר".

באשר לנתון לפיו למעלה ממחצית מרואי החשבון המוסמכים השנה הן נשים, אמרה רו"ח שטרק: "אני שמחה ומקווה שיותר נשים יבחרו בראיית חשבון, ושמכ-30% רואות חשבון כיום, נגיע לשוויון בשנים הקרובות".