קוקה-קולה ישראל רוצה להיכנס גם לדרום אפריקה: מנסה לרכוש חברת משקאות בלמעלה ממיליארד שקל

החברה המרכזית שבשליטת דודי ורטהיים מעוניינת לרכוש כ-60% ממניות חברת קלובר שעוסקת בייצור חלב ומיצים • החברה הדרום-אפריקאית מעסיקה כ-8,000 עובדים, ובבעלותה כ-13 מפעלים ברחבי המדינה • העסקה משקפת לקלובר שווי של כ-359 מיליון דולר

ארן אלסנר, מנכ"ל פעילות חו"ל בחברה המרכזית למשקאות / צילום: איל יצהר
ארן אלסנר, מנכ"ל פעילות חו"ל בחברה המרכזית למשקאות / צילום: איל יצהר

החברה המרכזית לייצור משקאות קלים (קוקה-קולה ישראל) הגישה הצעה לרכישת השליטה בחברה ציבורית בדרום אפריקה יחד עם שותפים, במסגרת עסקה שמשקפת לחברה הזרה שווי של כ-359 מיליון דולר (כ-1.3 מיליארד שקל), המהווה פרמיה של כ-25% על שווי החברה ערב ההודעה על העסקה. מדובר בחברת קלובר שעוסקת בייצור חלב ומיצים ומעסיקה כ-8,000 עובדים, ובבעלותה כ-13 מפעלים ברחבי דרום אפריקה.

חלקה בעסקה של החברה המרכזית שבשליטת דודי ורטהיים הוא 60% מקבוצת הרכישה. כלומר, החברה המרכזית מתעתדת להחזיק ב-60% ממניות החברה הדרום-אפריקאית, שהשווי שלהן עומד על כ-215 מיליון דולר (כ-780 מיליון שקל), לצד מספר קרנות ולצד גורמים בהנהלת קלובר שמחזיקים אף הם במניות החברה.

שווי החברה בהצעת הרכש גבוה בכ-25% מהשווי בו נסחרת החברה הדרום-אפריקאית בבורסה ביוהנסבורג, שם היא נסחרה עד הבוקר לפני כ-300 מיליון דולר. השלמת העסקה אינה ודאית בשלב זה, כאשר דווח כי בכוונת החברה המרכזית לקנות את החברה הזרה בשל כוונתה להרחיב את עסקי המחלבה שלה (טרה) ביבשת אפריקה שדרומית למדבר הסהרה.

החברה המרכזית היא יצרנית מוצרי הצריכה הרביעית בגודלה בישראל, ובבעלותה מספר מותגים מובילים ובראשם קוקה-קולה ישראל, מחלבת טרה, מותגי בירה ומשקאות קלים נוספים. העסקה צפויה להתבצע תחת זרוע הפעילות של החברה בחו"ל, אשר פועלת מאז שנות ה-90 במספר מדינות, בהן רומניה, טורקיה ואוזבקיסטן.

בחברה המרכזית אשרו את הדברים, ובתגובה מסר ארן אלסנר, מנכ"ל פעילות חו"ל של קבוצת החברה המרכזית, כי "קבוצת החברה המרכזית מאמינה כי קיימת סינרגיה בין הפעילות של קבוצת החברה המרכזית לבין הפעילות של החברה בדרום אפריקה. ישנה תרומה הדדית של ידע וניסיון בין קבוצת החברה המרכזית לבין החברות בחו"ל, המנותבת לטובת חדשנות ופיתוח עסקי, תוך הענקת ערך מוסף לצרכנים שתמיד נמצאים לנגד עינינו".

החברה המרכזית יוצגה בעסקה על-ידי עו"ד נילי פלג-שפולנסקי ממשרד רון גזית רוטנברג ושות'.