מותו של בעלי בורסת הקריפטו הגדולה בקנדה הותיר 190 מיליון דולר של לקוחות בסכנת חיסול

על פי תצהיר שהוגש בבית המשפט בקנדה, בורסת הקריפטו הקנדית QuadrigaCX חייבת ללקוחותיה 190 מיליון דולר, לאחר מותו של הבעלים, שכנראה החזיק בגישה בלעדית לארנקי הקריפטו שבהם מוחזקים המטבעות הדיגיטליים של הלקוחות • אלמנת הבעלים מבקשת הקפאת הליכים

ארנקי קריפטו "קרים" / צילום: shutterstock
ארנקי קריפטו "קרים" / צילום: shutterstock

בורסת QuadrigaCX, זירת המסחר במטבעות דיגיטליים הגדולה בקנדה, חייבת ללקוחותיה 190 מיליון דולר, לאחר מותו של הבעלים, שכנראה החזיק בגישה בלעדית לארנקי הקריפטו שבהם מוחזקים המטבעות הדיגיטליים של הלקוחות - כך עולה מתצהיר שהגישה הבורסה לבית המשפט העליון של נובה סקוטיה שבקנדה ביום חמישי האחרון.

בתצהיר שהגישה ג'ניפר רוברטסון, אלמנתו של מייסד QuadrigaCX, ג'ראלד קוטן (Gerald Cotten), הבורסה חייבת ללקוחותיה כ-250 מיליון דולר קנדי ​​(190 מיליון דולר ארה"ב), הן במטבעות דיגיטליים והן בכספי פיאט (דולרים). החברה הודיעה קודם לכן באתר האינטרנט שלה כי הגישה הגנה נגד נושים, אבל התצהיר מספק פרטים רבים יותר על מצבה, כפי שפורסם באתר Coindesk.

נכון ליום חמישי האחרון, לבורסת הקריפטו הקנדית היו 115 אלף משתמשים רשומים שכספם הוחזק בחשבונות הבורסה, ועל פי התצהיר, כספי המשתמשים בבורסה כללו 70 מיליון דולר קנדי בכספי פיאט ועוד 180 מיליון דולר קנדי במטבעות קריפטו.

הבורסה מחזיקה, על פי התצהיר, 26,500 ביטקוין (BTC ) כ-11 אלף ביטקוין קאש (BCH ), כ-11 אלף ביטקוין קאש SV, כ-35 אלף ביטקוין גולד, כ-200 אלף לייטקוין (LTC ) וכ-430 אלף את'ר (ETH ), בשווי כולל של 147 מיליון דולר ארה"ב.

לא ברור איזה חלק מהחזקות הקריפטו של QuadrigaCX נשמרו בארנקי קריפטו "קרים" - מחשבים או ארנקי חומרה שאינם מחוברים לרשת, ואיזה חלק נשמר בארנקים "החמים" של הבורסה. בתצהיר הסבירה רוברטסון כי "כמות מינימלית של מטבעות" היתה מאוחסנת בארנק חם, אבל לא סופקו פרטים מלאים.

מייסד QuadrigaCX, ג'ראלד קוטן, מת בדצמבר האחרון ממחלת הקרוהן בג'איפור שבהודו. QuadrigaCX דיווחה על מותו בחודש שעבר, ותעודת הפטירה שלו נכללה במסמכים שהוצגו בפני בית המשפט בקנדה. על פי התצהיר, לקוטן היתה לכאורה שליטה מלאה על האחסון "הקר", שבו הוחזקו כל מטבעות הקריפטו של לקוחות הבורסה. רוברטסון הצהירה כי לאחר מותו, "מלאי הקריפטו של Quadriga הפך לבלתי זמין, וחלק ממנו עלול ללכת לאיבוד". התצהיר מסתיים בבקשה מבית המשפט לאפשר לבורסת הקריפטו להיכנס להקפאת הליכים כדי למנוע הגשת תביעות נגדה.

כדי לעזור לבורסה להחזיר את כספי הלקוחות, היא שוקלת למכור את פלטפורמת המסחר שלה. לפי התצהיר, "צדדים רבים" כבר פנו לבורסה כדי לברר אפשרות לרכישת הפלטפורמה, אבל התצהיר אינו נוקב בשמות הגופים שהתעניינו ברכישה. רוברטסון הוסיפה כי להערכתה, "לפלטפורמת המסחר יש ערך משמעותי", אבל ייתכן כי ערך זה יקטן אם יוגשו תביעות נגד Quadriga.

Quadriga מקווה שבית המשפט יקבע דיון למחר (5 בפברואר) כדי לאשר את המשך ההליכים, וכי ימנה את פירמת ארנסט אנד יאנג כנאמן, שיפקח על פעילותה של הבורסה בעתיד הקרוב.