החלטה אחת שקיבלו חלק מהמשקיעים בחודש דצמבר התגלתה לאחרונה ככואבת במיוחד

אחרי דצמבר המר הגיע ראלי ינואר, ובכל זאת פדו קרנות הנאמנות כ-800 מיליון שקל • מי גייס, מי פדה ואיך ההחלטות מדצמבר השפיעו על התשואות

פנסיה  / צלם: פוטוס טו גו
פנסיה / צלם: פוטוס טו גו

קרנות הנאמנות רשמו בחודש ינואר 2019 תשואות חיוביות כמעט בכל הקטגוריות, ובשיעור לא זניח, דבר שהיווה למעשה תמונת מראה כמעט מלאה לירידות גורפות שנרשמו באותן קטגוריות חיסכון לטווח קצר במהלך דצמבר האחרון. ואולם, בעוד שהתשואות בקרנות הנאמנות רשמו התאוששות ניכרת בחודש הראשון השנה, לאחר הנפילה שאפיינה את הרבעון הרביעי אשתקד, ושהגיעה לשיאה ב"דצמבר האדום", הרי שישנם חוסכים בקרנות הללו שלא נהנו מההתאוששות המהירה מאחר והם פדו את הקרנות שלהם בצל הירידות.

לצפייה בטבלה המלאה הקליקו » הגיוסים והפדיונות: שוק קרנות הנאמנות פותח שנה חדשה 

"אם את שנת 2018 ואת חודש דצמבר בפרט המשקיעים בשוק ההון ובקרנות הנאמנות היו רוצים לשכוח, אז את ינואר 2019 הם ירצו לזכור לעוד הרבה שנים", אומר היום מנהל בכיר בשוק קרנות הנאמנות, שמסביר כי זה נכון משום ש"הרוב המוחלט של קרנות הנאמנות רשמו בינואר עליות משמעותיות, שמחקו את הירידות החדות של חודש דצמבר".

על כך הוא מוסיף כי "לאור העובדה שינואר נרשם כחודש הטוב ביותר בשוק האמריקאי בעשרים השנים האחרונות וגם בשוק המקומי החודש הטוב ביותר בעשר השנים האחרונות, ייתכן שחלק גדול מהימים הטובים השנה נרשמו כבר בחודש ינואר". הוא מוסיף כי "לגבי המשך השנה, השינוי המשמעותי ביותר היה השינוי בתוואי הריבית של הפדרל רזרב, שמצביע על ירידה בסיכויים להעלאת ריבית. מלבד זאת עדיין נמצאים לא מעט סימני שאלה, כדוגמת: מלחמת הסחר בין ארה"ב וסין, תהליך הברקזיט, האטה בסין ואירופה ועוד".

קרנות הנאמנות: תשואות ינואר הפוכות מדצמבר
 קרנות הנאמנות: תשואות ינואר הפוכות מדצמבר

עד כמה התשואות בשוק הקרנות השתנו מאדום לירוק תוך ימים אחדים, בצל השינויים שקרו בשוקי ההון עצמם? מבחינת התשואות החציוניות במספר קטגוריות מרכזיות עולה, כי בכולן להוציא אחת היה שיפור חד בחודש האחרון. נתחיל מהקטגוריה היחידה שהייתה עדיפה בדצמבר, במונחי התשואה החציונית בקטגוריה: אג"ח חו"ל חשוף מט"ח, שעברו מתשואות חיוביות בדצמבר לתשואות שליליות בינואר, בצל השינויים בשער החליפין של הדולר-שקל.

מנגד, הקרנות המנייתיות בישראל רשמו בינואר חודש טוב, הודות לעליות חדות אף יותר בכמה ממדדי המניות העיקריים. כך, התשואה החציונית באפיק המניות בישראל עמדה בינואר 2019 על 5.7%, לעומת ירידות של 7.3% בדצמבר. גם במניות חו"ל נרשמה התאוששות, בהתאם לתהפוכות שקרו במדד S&P 500, כשהתשואה החציונית בקטגוריה זו עמדה בינואר על 6.8% לעומת מינוס 7.6% בדצמבר. גם בקרנות הגמישות, שמתאפיינות ברכיב מנייתי גבוה, ההבדלים דומים: מתשואה חציונית שלילית של 7.2% בדצמבר לתשואה חיובית של 4.7% בינואר.

השיפור לחיוב מאפיין גם קטגוריות נוספות, מרכזיות ובחלקן גם סולידיות יותר. כך למשל, התשואה החציונית שנרשמה בקטגוריות ה-90/10, ה-80/20 וה-70/30 הסתכמה בינואר ב-1.3%, 1.55% ו-1.9% בהתאמה, לעומת תשואות שליליות של 1.9%, 2% ו-2.9%, בהתאמה. כמו כן, קטגוריות אג"ח מדינה, אג"ח כללי ללא מניות וחברות והמרה עברו מתשואות חציוניות שליליות של עד 1.9% בדצמבר לתשואות חציוניות חיוביות של עד כמעט 1.3%.

לדברי אותו גורם בכיר שהזכרנו מעלה, "עבור המשקיעים ש'ברחו' בדצמבר מהשוק, התבררה ההחלטה ככואבת במיוחד, משום שלא זכו ליהנות מהעליות החדות של חודש ינואר, כפי שניתן לראות בטבלה. יתרה מכך, ידוע מהעבר כי משקיעים שנוטים לצאת מהשוק, לא ממהרים לחזור, כפי שניתן לראות מנתוני הגיוסים לינואר 2019. למרות הפתיחה המאוד חיובית של השנה בכל האפיקים, גם בחודש ינואר נרשמו פדיונות בקרנות הנאמנות, אמנם בהיקף לא גבוה. בשבועיים האחרונים של ינואר, המגמה התהפכה והמשקיעים חוזרים לקרנות הנאמנות", הוא ציין. עם זאת, נציין, הרוב המכריע של הקרנות לא נפדה, דבר שמלמד כי הציבור לא נהר בהמוניו אל מחוץ לשוק, ונשאר גם לתיקון, גם אם החליף אפיקי השקעה.

ואולם, נתוני הפדיונות מגלים בין היתר שיש לא מעטים שבכל זאת ברחו מהקרנות המנייתיות, גם בינואר, ולכן החמיצו את ההתאוששות. כך, לדברי מורן צביק, מנהל קשרי יועצים בחברת קרנות הנאמנות של מיטב דש, "תעשיית הקרנות עדיין לא התאוששה". במה הוא תולה את האמירה האחרונה? מהניתוח שלו עולה כי "קרנות מנוהלות אג"ח כללי פותחות את השנה בראש טבלת הקרנות הפודות, כהמשך מגמה משנת 2018, ועם פדיון גבוה של כ-800 מיליון שקל" כש"קרנות מנוהלות מנייתיות, כולל הגמישות, מסיימות את חודש ינואר עם פדיון אשר נאמד בכ-205 מיליון שקל, למרות העליות בשווקים". על כך הוא מוסיף ש"קרנות אג"ח חברות רושמות פדיון חודשי של כ-530 מיליון שקל" כש"קרנות אג"ח מדינה ממשיכות במומנטום השלילי של החודשים האחרונים, ומציגות פדיונות של כ-330 מיליון שקל".

בגלל הסל: בינואר נפדו 672 מ' ש'

כך או כך, נכון לסוף ינואר היו בשוק קרנות הנאמנות נכסים בשווי מצרפי של כ-313 מיליארד שקל, המהווים גידול של כ-2.1% ביחס לסוף 2017, כשבשקלים מדובר בסך של כ-6.35 מיליארד שקל. הגידול נובע כולו מתשואות חיוביות, כשמנגד הפדיונות נמשכו. מבדיקת "גלובס" עולה כי בינואר נפדו מהשוק 672 מיליון שקל בכל סוגי הקרנות: המסורתיות, הכספיות, המחקות וקרנות הסל (שהיו עד אשתקד תעודות סל).

עם זאת, כפי שעולה גם מהניתוח של מיטב דש, "נתון כולל זה משקף מגמות חזקות, שונות, ולעיתים אף סותרות, בתוך התעשייה". כך, הפדיונות הכוללים בינואר משקפים גיוסים של יותר מ-1.33 מיליארד שקל לקרנות הכספיות, ומנגד פדיונות של כ-1.67 מיליארד שקל מהקרנות המסורתיות. כמו כן, הקרנות המחקות גייסו בינואר 494 מיליון שקל בעוד שניתוח מפת הגיוסים והפדיונות בשוק קרנות הנאמנות, כולל קרנות הסל "החדשות", לחודש הראשון בשנת 2019 מגלה כי קרנות הסל ממשיכות במגמה השלילית של 2018 ופדו משמעותית יותר מיתר האפיקים, כנראה לא מעט בגלל המכה שספגו המדדים בדצמבר האדום, שהבריחו את המשקיעים.

מבחינה מספרית מדובר על פדיונות מצרפיים של 832 מיליון שקל בקרנות הסל, שעד הרבעון האחרון בשנת 2018 היו עוד תעודות סל, כשכל החברות הפועלות בתחום רשמו פדיונות, כשרק מגדל שוקי הון, שהמירה קרנות מחקות לקרנות סל, והראל פיננסים, "נהנו" מפדיונות בשיעור דו ספרתי ולא תלת ספרתי כמו המתחרים.

בכל אופן, בנטרול קרנות הסל, שעד הרבעון האחרון ב-2018 עוד היו תעודות הסל, בינואר 2019 פדו קרנות הנאמנות המסורתיות, הכספיות והמחקות, כ-161 מיליון שקל, וזאת בהמשך לפדיונות של כ-7.7 מיליארד שקל שנרשמו בדצמבר האדום בלבד. בשקלול פדיונות של כ-1.8 מיליארד שקל שנרשמו בשני החודשים שקדמו, הרי שבכל הרבעון הרביעי הקרנות פדו כ-9.5 מיליארד שקל. אגב, נכון לסוף ינואר כ-63% מכל קרנות הנאמנות, במונחי שווי נכסים מנוהלים, היו באפיקי השקעה אקטיביים, שמנסים להכות את השוק, כשיתרת הקרנות, כ-37% מהשוק במונחי שווי נכסים, מושקעים באמצעות קרנות מחקות וקרנות סל.

מי גייס 800 מ' ש'; מי פדה מעל 500 מ' ש'

ומה לגבי הגופים המגייסים? בדיקת "גלובס" מגלה כי בשקלול כל סוגי הקרנות, ישנם "רק" שמונה גופים שגייסו: הראל, של הראל פיננסים, שמובילה את השוק בגיוסים, מיטב דש, מור, מגדל שוקי הון, פורסט, ילין לפידות, פסגות וקסם של אקסלנס. אגב, הראל גייסה בינואר כ-800 מיליון שקל, בעיקר בקרנות הכספיות, אך גם ביתר האפיקים היא בלטה לחיוב ביחס לשוק, כהמשך לתקופה טובה שהיא חווה זה זמן.

מנגד, ישנם כמה גופים שבולטים בתחתית, עם פדיונות חודשיים בשיעור תלת ספרתי במיליוני שקלים כל אחד. מדובר בקרנות מודלים, אלטשולר שחם, אלומות, סיגמא, רוטשילד, אנליסט ואי.בי.אי, שפדו בגדול, כששתי האחרונות פדו יותר מחצי מיליארד שקל כל אחת.