הפריימריז בליכוד: המכונה המשומנת של השר חיים כץ בתעשייה האווירית עדיין עובדת, רק קצת אחרת

במערכות הפריימריז הקודמות עובדי התעשייה האווירית פעלו בגלוי לטובת יו"ר הוועד המיתולוגי שלהם, השר חיים כץ • הפעם הם הנמיכו פרופיל: לא עוד אוטובוסים וטורים ארוכים של עובדים בוחרים בקלפיות • וכדי לא למשוך תשומת-לב הם הורידו סימנים מזהים והתפזרו בין מספר קלפיות

עמדת ההצבעה של הפריימריז של הליכוד ביהוד /  צילום: שלומי יוסף
עמדת ההצבעה של הפריימריז של הליכוד ביהוד / צילום: שלומי יוסף

העסקנים הפוליטיים של התעשייה האווירית קמו הבוקר (ג') לעוד יום מלא במעש: הם מכירים את המלאכה, ותק של שנים הכשיר אותם להפעיל את המכונה המשומנת - בשמו של יושב-ראש ועד העובדים המיתולוגי של החברה, שר העבודה והרווחה חיים כץ מהליכוד, הוא אביו של היו"ר הנוכחי, יאיר כץ.

לפחות מחוץ לשערי התעשייה האווירית זה היה נראה בוקר שגרתי למדי, ואיש לא הרשה לעצמו לעשות את לשגות בתעמולת בחירות אסורה - לא כשהרבה מאד עיניים מופנות אל החברה הזאת כדי לסקור את "המסדר של חיים כץ": מי שציפה לראות אלפים מבין עובדי התע"א שנוהרים בהמוניהם אל הקלפיות באוטובוסים שהוזמנו מראש - התאכזב. 

במקום אוטובוסים וסדרנים שפועלים בשמו של כץ, מועמד מספר 138 בפריימריז של הליכוד, ניכרה תנועת ערה של מאבטחי החברה בחניונים הסמוכים לה, בניסיונות נואשים להרחיק צלמים ופעילי ציבור שבאו לראות מקרוב אם ההנחיות הנשנות של הנהלת החברה לעובדיה, להימנע ביום הזה מפעילות פוליטית אסורה - מתממשות.

תעמולת בחירות גלויה אכן לא התקיימה שם, ומי שריחרח יותר מדי - נדרש להזדהות לפני עובדים בחברה, לא בלי האיום שיזעיקו שוטרים ומאבטחים, כי "זה מתקן ביטחוני, ואסור להסתובב כאן". 

תעשייה אווירית בפריימריז הליכוד, מגיעים מקבלים דף. מתבקשים להוריד את התג/ צילום: שלומי יוסף
 תעשייה אווירית בפריימריז הליכוד, מגיעים מקבלים דף. מתבקשים להוריד את התג/ צילום: שלומי יוסף

נוכחותו של פעיל הציבור אמיר חרמוני, שבעבר היה עובד בתעשייה האווירית וכיום הוא מציג את עצמו כחושף שחיתויות, התגלתה מהר מאד במתחם החנויות שמציעות לאלפי התע"א מוצרים במחירים אטרקטיביים. כשצילם, מסיבותיו, את מכוניתו של יו"ר הוועד המכהן, יאיר כץ, הוא נקלע לוויכוח קולני עם מאבטחים. הוויכוח הסתיים רק כשהוא נעתר להפצרות, מחק את התמונות מהטלפון החכם שלו והסכים לעזוב את המקום.

בתחילת השבוע הוא פנה ליו"ר החברה, הראל לוקר, ולמנכ"ל, נמרוד שפר, והתריע כי חרף ההנחיות שיצאו לכלל העובדים - נודע לו שמתקיימת בתחומי החברה פעילות פוליטית ענפה שנועדה לקדם את השר חיים כץ. חרמוני הזהיר כי אותן פעילויות פוליטיות למען כץ משנים קודמות, שכיכבו בדוחות של מבקר המדינה ועמדו במרכז חקירת המשטרה בתיק 630, צפויים להישנות גם הפעם.

המכונה הפוליטית המשומנת היטב בתע"א אכן עבדה גם הפעם, אבל עבדה אחרת: אם במערכות בחירות מן העבר עסקניה הפוליטיים של תע"א השתינו ממרומי המקפצה - ניכר שהיום הם הנמיכו את המקפצה: לא עוד אוטובוסים וטורים ארוכים של עובדים, בוחרים בקלפיות, הפעילות עצמה הרבה פחות מוחצנת.

כץ הבן העיד בשיחה עם "גלובס" כי הוא התייצב היום ליום עבודה רגיל של ישיבות לקראת הסכמים עם ספקים ועוד ענייני ועד: "כן, יש פה דילים, ויש עסקאות, אבל זה קורה בפוליטיקה כל הזמן, ויש גם רשימות של מומלצים. אוטובוסים? עזוב, זה רק סמל. לדעתי, כבר 15 שנה אין בתעשייה האווירית אוטובוסים, אבל זה מה שנתפס בתקשורת. נוצרה דעה כזאת שאם יש פרימריז, יש גם אוטובוסים".

אתמול (ב') כץ פנה אל עובדי החברה בסרטון שהעלה בפייסבוק וקרא להם לממש את זכותם ולהצביע בפריימריז, כי חברה כמו התעשייה האווירית צריכה אוזן קשבת בכנסת: "בוא נניח שאם ייווצר מצב שמפלגת העבודה תנצח, ואבי גבאי יהיה ראש הממשלה - למחרת נתחיל לעשות מפקד גדול בתע"א למפלגת העבודה. תמיד נצטרך דלת פתוחה במשרדי הממשלה ובירושלים. זה מה שמעניין אותנו: לשמור על עצמנו, תוך זיקה למפלגת השלטון", אמר.

כמה פעילים של כץ, שמקורבים לוועד העובדים בתע"א, הקדימו והציבו תחנה עם שלטים של המועמד הנכון בכניסה לקלפי שברחוב אלטלף באזור התעשייה ביהוד. הקלפי הזאת מרוחקת מרחק של הליכה קצרה ממפעל מבת של התע"א. מוקדם יותר היום המועמד כץ עשה שם ביקור קצר, חיזק את הפעילים או התחזק מהם והמשיך אל התחנות הבאות שלו. "שקט היום", התלונן מאוחר יותר אחד מהם. "זה לא כמו בשנים קודמות, שהיו כאן תורים ארוכים של מצביעים. אולי המצביעים יבואו מאוחר יותר". ניכר כי אותם פעילים היו מוטרדים הבוקר לא פחות ממשבי רוח עזים שהעיפה להם את השלטים שוב ושוב.

המצביעים באו גם באו - מי ברכב, מי כמה ברכב אחד, מי ברגל. היו כאלה שזוהו על-ידי פעילים של כץ, הם הצטודדו איתם לשיחה קצרה טרם נבלעו בתוך הקלפי כדי לממש את זכותם הדמוקרטית. במקרים אחרים, עובדים בחברה מיהרו להסיר את תגי העובד שלהם עם התקרבותם אל הקלפי, כדי לא למשוך תשומת-לב מיותרת.

פעיל הציבור אמיר חרמוני, שסולק מהשער המרכזי של תע"א ובא לקלפי הסמוכה למבת, סקר בעיני נץ את המתרחש: "כל הפרה שאני רואה כאן אני מעדכן ישירות את מנכ"ל התע"א, שפר. הוא אסר על עובדים לבוא להצביע בשעות העבודה, אם לא קיבלו אישור לכך מהממונים עליהם", אמר. פעיליו של כץ ניסו לגייס באותן השעות הרבה מאד סבלנות כלפי האיש שהסתובב להם בין השלטים של כץ חצי בוקר.

פעילה פוליטית של גלעד ארדן טענה כי באחד המושבים הסמוכים לרמלה ניכרה כבר בבוקר "מאסה חריגה של בוחרים, שכנראה עובדים בתע"א. הם לא רוצים למשוך אש ולהגיע לקלפי אחת, אז הם מתפזרים בין כמה קלפיות. הם הרי יכולים להצביע עם מעטפות כפולות בכל מקום".

על-פי הערכות, כ-8,000 מבין כ-15,000 עובדי התעשייה האווירית התפקדו לליכוד: "בתע"א יש הרבה עובדים שמעורבים פוליטית והתפקדו לליכוד, כמו גם למפלגות אחרות", אומר יו"ר הוועד והבן של, יאיר כץ: "כמה התפקדו? אם אתה שואל אותי - לא מספיק. אבל בימים הקרובים יהיו בחירות גם לעבודה וגם למרצ, ואני רוצה שהעובדים שהתפקדו אליהן - ילכו להצביע גם בבחירות האלה".