דוח אמון
2019
הנקראות ביותר

עיריית ראשל"צ לבג"ץ: הקו החום של הרכבת הקלה יסב נזק לעיר

לאחר שהות"ל דחתה את התנגדותה של עיריית ראשל"צ לתוכנית, הגישה העירייה עתירה נגד המדינה בטענה כי התוכנית מהווה "פגיעה קשה ובלתי הפיכה", וכי מערך אוטובוסים להסעה המונית עדיף על פני רכבת קלה

רז קינסטליך, ראש עיריית ראשון-לציון / צילום: יוסי כהן
רז קינסטליך, ראש עיריית ראשון-לציון / צילום: יוסי כהן

עיריית ראשון-לציון הגישה השבוע עתירה לבג"ץ, במסגרתה היא דורשת לבטל את החלטת הוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל) מנובמבר האחרון, לדחות את ההתנגדות שהגישה העירייה נגד תוואי הקו החום של הרכבת הקלה (נת"ע).

אורך תוואי הקו החום, שאמור לחבר את לוד במזרח עם ראשון-לציון במערב, מגיע לכ-30 קילומטרים וכולל 46 תחנות. בחברת נת"ע מעריכים כי הקו החום, שיתחבר לקווים האדום והירוק, ישמש כ-124 אלף איש ביום ולמעלה מ-17 אלף איש בשעת השיא בבוקר.

עיריית ראשון-לציון מציינת כי היא מעוניינת בקידומו של תוואי תחבורת הסעת המונים בתחומה, אך סבורה כי מימוש תוואי הקו החום באמצעות מערך הסעה של אוטובוסים (BRT) עדיף על פני רכבת קלה.

לטענת העירייה, התוכנית שקודמה בות"ל יוצרת "פגיעה קשה ובלתי הפיכה" במרקם התכנוני ובאיכות חיי תושבי העיר, ועל כן הגישה העירייה התנגדות לתוכנית, שנדחתה על-ידי הות"ל, ועל כן העירייה פנתה לבג"ץ.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד תמר איגרא ממשרד הררי טויסטר, מבקשת העירייה להעתיק את מרכז התחזוקה והטיפול של הרכבת (הדיפו), שמתוכנן מערבית למתחם האלף, דרומה יותר, כך שלא יפגע ברצף התעסוקה והמגורים המתוכננים בין מתחם האלף לחוף הים בשטח המערבי הצפוי להתפנות מידי צה"ל. שטח הדיפו מוערך בכ-280 דונם, ומיקומו בין מתחם האלף לים עשוי לשבש משמעותית את הרצף העירוני שמתכננת העירייה.

כמו כן, טוענת העירייה בעתירה, יש חשיבות רבה לשינוי התוואי במתחם האלף. לפי התכנון שהוצג, הרכבת תעבור במתחם המגורים, ולא במתחם התעסוקה כפי שנכון לעשות. בעירייה מסבירים כי יהיה זה פספוס אדיר, שכן המתחם עצמו צפוי להכיל 1.7 מיליון מ"ר שטחי תעסוקה ו-5,500 יחידות דיור, ולמעבר של רכבת קלה תהיה השפעה קריטית על מעבר לתחבורה ציבורית במקרה שהרכבת תעבור במתחם התעסוקה.

בנוסף, העירייה מבקשת להסיט את תוואי הרכבת מרחוב כורש במערב העיר אל חניון חוף הים ובחזרה מזרחה דרך רחבעם זאבי. מדובר בהארכת המסלול בכ-2.5 קילומטר, כך שמצד אחד ייתן מענה לבאי חוף הים ומצד שני לא יחצה את שכונת נווה חוף.

באשר לחציית הקו במרכז העיר, הות"ל מצד אחד קיבלה את התנגדות העירייה להעברת הקו לאורך רחוב הכרמל, שלטענתה אינו יכול להכיל את הרכבת; אך מצד שני לא הכריעה לגבי חלופה והעבירה את הסוגיה לפתחה של נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) שתציג תוואי חדש.

עיריית ראשון-לציון מבקשת מבית המשפט לבטל את החלטת הות"ל ולהורות לה לבחון מחדש את עמדתה בנושאים שהעלתה בבג"ץ, לאור החלטתה "הבלתי סבירה ובלתי מידתית".

יש לציין כי על מימוש פרויקט הקו החום של הרכבת הקלה מוטל ספק רב. בכתבה שפורסמה השבוע במוסף הנדל"ן של "גלובס", נחשף כי הקו החום של הרכבת הקלה נגרע מרשימת קווי הרכבת הקלה שהתחייבה המדינה לפתח, לטובת קידום פרויקט המטרו. יחד עם זאת, תכנון הפרויקט ממשיך להיות מקודם בוועדות התכנון למרות אי-הוודאות הקיימת באשר ליישומו בפועל. 

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נדל"ן ותשתיות?
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
הסיפורים הגדולים של היום
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
הסיפורים הגדולים של השבוע
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות