בכירי שוק ההון משיבים: האם עוד כדאי להשקיע במניות הקנאביס?

ברק סורני, מנכ"ל פסגות: "אין להשקיע בחברות שלא ניתן לנתח את תזרים המזומנים הצפוי שלהן ולבצע הערכת שווי מדויקת" • טל קדם, מנכ"ל הראל פיננסים: "כשדיברנו על טרנד המטבעות הדיגיטליים, גם אז לא חשבנו שנכון להשקיע בחברה שאנו לא יודעים להעריך; לא צריך להיות בקנאביס ברמה גבוהה"

ברק סורני בוועידת ישראל לעסקים \ צילום: שלומי יוסף
ברק סורני בוועידת ישראל לעסקים \ צילום: שלומי יוסף

אחת לכמה שנים ובכל בורסה בעולם, צצה פתאום התלהבות מענף חדש ומסעיר, שאין לגביו בהכרח ניסיון עסקי או בורסאי, כשהיעדר תמחור כלכלי לא מפריע למניות בתחום לזנק בפראות. למעשה, כדור השלג מתגלגל מעצמו כאשר העליות במניה מושכות עוד ועוד קונים, שמעלים את המחיר וחוזר חלילה - עד שהתהליך ממצה את עצמו, ונקבע שווי כלכלי ריאלי.

בחודש החולף הגיע האישור המיוחל לייצור מוצרי קנאביס מישראל והמניות הפועלות בענף ונסחרות בבורסה המקומית המשיכו לרשום עליות חדות, בהמשך לעליות שנרשמו בחודשים שקדמו לאישור המיוחל. קשה לומר כי העליות משקפות שווי כלכלי ריאלי טרם הציגו החברות הכנסות ממכירות קנאביס. בהקשר של הייצוא למשל, צריך לשים לב לפער בין הערכות להכנסות הפוטנציאליות מיצוא קנאביס מישראל, כאשר אלו נעות בין 250 מיליון שקל לבין 4 מיליארד שקל. לכך יש להוסיף את עובדה כי לא כל החברות מחזיקות בתקנים הנדרשים לייצוא נכון להיום.

עם זאת, גם היום מניות הקנאביס ממשיכות לרכז עניין בבורסה בתל אביב, בהן וויטסמוק , פנטזי נטוורק , קנאשור , הרודיום השק  ועוד. על רקע העליות החדות שרושמות המניות הפועלות בתחום בבורסה המקומית, בכירים בשוק ההון התבטאו בנושא תחת השאלה האם מדובר בבועה שסופה להתפוצץ.

בפורום 100 DUN'S, של דן אנד ברדסטריט ישראל, שנערך הבוקר בבורסה לניירות ערך, אמר ברק סורני, מנכ"ל פסגות: "אנו לא משקיעים כיום בחברות של מניות קנאביס. להערכתנו, אין להשקיע בחברות שלא ניתן לנתח את תזרים המזומנים הצפוי שלהן ובהתאם לבצע הערכת שווי מדויקת. אני מעריך שבסופו של דבר, חברות הפארם הגדולות ירכשו את החברות הטובות בתחום הקנאביס והם אלה שיובילו את הפעילות בשוק בעתיד".

מיקי בלומנטל, רו"ח שותף מנהל בפאהן קנה ושות': "היום המילה קנאביס ישר מעלה את השוק, אחרי שההתלהבות תשקע יישארו כמה סוגי חברות (חברות מייצרות, חברות פיתוח וכו') ושווי החברות יהפוך לשווי אמיתי וריאלי. השווי יהפוך למודלים רגילים של שוק, חלק יהיו חברות נפלאות וחלק פחות. איפה הערך גלום? אין תשובה חד ערכית, יהיו מודלים של יעילות בעבודה. ב-R&D יש פוטנציאל גדול הענן הזה ישקע וכל אחד יוערך לפי המודל שלו".

גם טל קדם, מנכ"ל הראל פיננסים, מחזיק בדעה כי יש להיות זהירים בהשקעה זו. לדבריו, "בשנה שעברה דיברנו על טרנד המטבעות הדיגיטליים, גם אז לא חשבנו שנכון להשקיע בחברה שאנחנו לא יודעים להעריך אותה ולא חשבנו שזו השקעה טובה. גם כאן, בהקשר של חברות הקנאביס לא צריך להיות שם ברמה גבוהה אני לא חושב שב"טרנד" משקיעים יותר מאחוז אחד מהתיק ובטח לא לדבר עליו אחוז אחד מהזמן".

מנגד, עו"ד ארנון מיינפלד שותף ש.פרידמן ושות', סבור כי לא מדובר בטרנד. לדבריו, "לדעתי השימוש במונחים בועה וטרנד חוטא למציאות. מדובר במגמה עולמית שבישראל אנחנו בחוד החנית וחבל שנפספס את ההזדמנות. הצפי הוא שעוד 5-7 שנים תהיה תעשייה של 57 מיליון דולר. פתיחה של השוק העולמי תכניס חברות פארמה בינלאומיות לתחום. מדובר במגמה ולא טרנד, השקעה לטווח ארוך".

האם נראה בעתיד הלא רחוק הנפקות ראשוניות (IPO) של חברות קנאביס בבורסה של תל אביב? אם שואלים את עו"ד איתן שמואלי, ראש תחום שוק ההון וניירות ערך במשרד ליפא מאיר ושות', הקנאביס הוא תחום מבטיח שנמצא רק בחיתוליו ויש להתייחס אליו כפרמצבטיקה לכל דבר. "כפי שקרה עם גוגל, אמזון ופייסבוק היו שוות רק מיליוני דולרים לפני 20 שנה, והיום אנחנו מדברים על חברות ששוות עשרות ומאות מילארדים של דולרים - כך יקרה לתחום הקנאביס", אמר שמאולי.

לדבריו, "הבורסה של תל אביב מתחילה רק לתמחר את החברות האלה וברור שיש כאן מצב של חוסר ניסיון וחוסר הבנה של השוק. דוגמא למה שעשוי להיות כאן, אצלנו ניתן לראות בבורסה של קנדה שם נרשמים ערכים גבוהים לחברות קנאביס. לצמח יש שימושים רפואיים רבים שחלקם נחקרו וחלקם רק בתחילת המחקר. אני מאמין בחברות שיחקרו ויפתחו תרופות מבוססות קנאביס. הטרנד הזה הוא רק בתחילתו והוא נותן תנופה לבורסה של תל אביב מאחר ומחקר הקנאביס בארץ נמצא בחוד החנית העולמי. בארץ יש הרבה חברות מחקר בתחום הקנאביס שאני נתקל בהן, מדובר בחברות מעניינות מאוד ומהוות יעד לרכישה על ידי שלדים בורסאיים או חברות מעטפת. זהו טרנד שנמצא בתחילתו ויכול להוות מנוף לכניסת חברות חדשות לבורסה".