בחוסן לישראל מאמינים שהוקפאה הבנייה ביו"ש. הכצעקתה?

מזכיר הממשלה לשעבר והמועמד לכנסת, צבי האוזר, טוען שב-2018 "היקף הבנייה ביהודה ושומרון הוא הנמוך ביותר בדור האחרון" • האם הוא צודק? • המשרוקית של גלובס

צבי האוזר / צילום: איל יצהר
צבי האוזר / צילום: איל יצהר

צבי האוזר, מזכיר הממשלה לשעבר והמתמודד לכנסת מטעם רשימתו של בני גנץ, התייחס בראיון ל"ידיעות אחרונות" בסוף השבוע להיקף הבנייה ביהודה ושומרון. "אינני רואה שום הבדל בין גנץ, נתניהו, כחלון או ליברמן. קח לדוגמה את 2018, שנת טרמאפ והאביב המדיני, היקף הבנייה ביהודה ושומרון הוא הנמוך ביותר בדור האחרון. הממשלה מקפיאה בפועל את הבנייה", אמר האוזר. האם הוא צודק?

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) מפרסמת את נתוני היקף הבנייה בישראל. עד 2005 נתוני יהודה ושומרון פורסמו בריכוז אחד עם רצועת עזה, ולכן אין מקור רשמי המציג את היקף הבנייה במחוז יהודה ושומרון לבדו עד 2006. נתוני הלמ"ס מוצגים על פי פילוחים שונים, בין היתר לפי מחוזות ובחלוקה לשלבי הבנייה השונים: התחלת בנייה, גמר בנייה ובנייה פעילה בסוף התקופה.

בדצמבר 2018 פרסמה הלמ"ס את היקפי הבנייה לרבעון השלישי ב-2018, וזהו הפרסום העדכני ביותר. לפי הנתונים, 'התחלות הבנייה' ביהודה ושומרון בין אוקטובר 2017 לספטמבר 2018 ירדו ב-8.4% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, ואילו נתוני 'גמר הבנייה' בתקופה זו עלו ב-21.8%.

ואולם היקף הבנייה ב-2018, בכל השלבים, אינו הנמוך ביותר ב-13 השנים שלגביהן יש נתונים. מכיוון שלגבי 2018 קיימים נתונים רק לגבי רבעונים 1-3, ההשוואה נעשתה ביחס לרבעונים המקבילים בשנים קודמות. התוצאות הן: מקום רביעי בהתחלות הבנייה; מקום ראשון בהיקף בגמר בנייה; מקום שלישי בהיקף המבנים בבנייה פעילה; ומקום תשיעי מבחינת היתרי בנייה.

התמונה שעולה היא שהיקף הבנייה ביהודה ושומרון ב-2018 הוא מהגבוהים ב-13 השנים האחרונות. ההיבט היחיד בו נרשמו נתונים נמוכים יחסית הוא מספר היתרי הבנייה. גם אם בוחנים את היקפי הבנייה ב-2017 (השנה האחרונה לגביה יש נתונים מלאים) בהשוואה ל-11 השנים שקדמו לה, מצטיירת תמונה דומה.

בשורה התחתונה: דבריו של האוזר לא נכונים. לפי נתוני הלמ"ס, היקף הבנייה במחוז יהודה ושומרון בשנת 2018, מבחינת מרבית שלבי הבנייה, הוא מהגבוהים ביותר ב-13 השנים האחרונות. זאת מלבד מספר היתרי הבנייה, בהם נרשמו נתונים נמוכים יחסית.