בג"ץ הספסרות במים: שר החקלאות הבא יתווה את המדיניות

מושבניקים דורשים אספקת מים ישירה רק לחקלאים פעילים ולא בשליטת האגודות • התאחדות חקלאי ישראל: "מברכים את בג"ץ שהחזיר את הדיון לפורום הציבורי"

שמעון מגן / צילום: איל יצהר
שמעון מגן / צילום: איל יצהר

לאור המלצה של שופטי בג"ץ למשוך את עתירתם, הסכימו היום (ד') קבוצה של חקלאים מ-14 מושבים למחיקת עתירה שמוביל שמעון מגן, חבר מושב תלמי אליהו, שבמרכזה דרישה להפסיק את הספסרות במים במגזר החקלאי.

העותרים דרשו לחייב את ספקי המים למסור את מכסות המים לחקלאים באופן ישיר ופרטני, ולא באמצעות האגודות השיתופיות במושבים. הפרשה פורסמה במספר תחקירים ב"גלובס" ("חקלאים לבג"ץ: חייבו את המדינה למנוע ספסרות במים", 6.12.17).

שופטי בג"ץ, מני מזוז, עופר גרוסקופף ויעל וילנר, נימקו את החלטתם, בין היתר, בכך שהתקופה היא תקופת ביניים מבחינת תפקוד הכנסת והממשלה, וכי יש לשמוע את עמדת שר החקלאות החדש אשר יתווה מדיניות חדשה. בנוסף, שופטי בג"ץ אמרו כי יש תקנות שמסדירות את האיסור של המסחר במים, והכנסת הבאה היא זו שתדון בהן ותאשר אותן, יחד עם שר החקלאות החדש.

המאבק שמוביל שמעון מגן החלה לפני כ-8 שנים, ועם הזמן הצטרפו אליו עשרות חקלאים פעילים, שהתקוממו נגד תופעת הספסרות בקרקע ומים במושבים, בהיקף של מאות מיליוני שקלים. מדובר בחברי מושבים שאינם פעילים בחקלאות, המשכירים קרקע ומים לחקלאים אחרים או לגורמים פרטיים, בניגוד לחוק ההתיישבות, וזאת בתמיכה של מנהלים באגודות השיתופיות.

התאחדות חקלאי ישראל, אשר הצטרפה כמשיבה בשם כלל התנועות המיישבות, הודיעה בבג"ץ כי היא מתנגדת לעתירה, בשל היותה משנה את סדרי ההתיישבות מבראשית. לדברי ההתאחדות, התקבלה הטענה המרכזית שלה, והיא שמי שמקבלת את מכסות המים היא האגודה השיתופית. התאחדות חקלאי ישראל יוצגה על-ידי עו"ד יגאל דנינו.

שמעון מגן, שיוצג על-ידי עו"ד אמנון גלברט, מסר בתגובה: "הגשנו את העתירה להפסיק את ספסרות המים, ושהמדינה תחלק המים רק לחקלאים פעילים, ישירות ולא דרך האגודות. שר החקלאות אורי אריאל תומך בעתירה. מאחר שהגענו למצב של בחירות, לא ניתן היה להתקין את התקנות, כי ועדת הכלכלה של הכנסת לא פעילה. נשמרת לנו הזכות לחזור לבג"ץ כדי לבקש את הסעדים שבעתירה. יתרה מזאת, השופט מני מזוז, ראש ההרכב, קבע שממילא חוק המים לכשעצמו אוסר ספסרות בהקצאות מים, ורק מי שממלא את מטרת ההקצאה יש לו זכות לקבל מים. אנחנו נחכה עד אחרי הבחירות ונגיש עתירה חדשה, כדי שיתוקנו תקנות להסדרת השימוש במים בחקלאות, ללא ספסרות".

מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור, מסר: "אני מתנגד למסחר במים, אך יחד עם זאת, אני בטוח שיש לשמור על האגודה החקלאית במושב, ובכלל זה את ניהול משק המים דרך האגודה החקלאית במושבים. משק המים עובר שינויים משמעותיים בכל הפרמטרים - ממחיר, דרך קיצוצים ופיתוח מקורות מים חדשים. משק המים חייב להתנהל במקצועיות ובהידברות בין כל הגורמים, ולא דרך בית המשפט".

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן, מסר: "בג"ץ החזיר את הדיון לפורום הציבורי, שם הוא צריך להתנהל. בג"ץ למעשה הבין שבלי האגודות החקלאיות השיתופיות, אפשר לפרק את כל החקלאות המאורגנת, וכל בעל ההון מתל-אביב יוכל לרכוש קרקע ומים ולעשות בה כאוות נפשו. צר לי ששר החקלאות היוצא, אורי אריאל, ומנכ"ל משרדו, שלמה בן-אליהו, שיתפו פעולה עם התביעה, ואני מברך על כך שבשלב זה העתירה נדחתה".