משה כחלון נכשל. עכשיו הוא מנסה לעורר חרם צרכנים נגד תנובה

בשנה האחרונה ניסה שר האוצר למנוע בכל כוחו את עליות המחירים של מוצרי החלב, אך המאבק הסתיים בהתייקרות מוצרי החלב המפוקחים, שצפויה להשפיע על הכיס של כולנו • החלטת הפרקליטות שלא לתמוך בכחלון היא לא פחות מניצחון לתנובה - אבל גם למתחרות שלה • פרשנות

שר האוצר משה כחלון / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
שר האוצר משה כחלון / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

אחרי מאבק שנמשך שנה שלמה, בסוף השבוע האחרון קרה הדבר ששר האוצר משה כחלון חשש ממנו ושצפוי להשפיע על הכיס של כל בית בישראל: מחירי מוצרי החלב המפוקחים עומדים להתייקר בשיעור שצפוי ככל הנראה לעמוד על 3.4% - כך עולה מתשובת המדינה לבג"ץ שהוגשה בסוף השבוע במסגרת הדיון בעתירת תנובה.

בתשובה לעתירה הבהיר היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, כי לא ניתן יותר להגן על עמדת האוצר ועל תוכניותיו להעביר מתווה שימנע את העלאת המחירים של מוצרי החלב המפוקחים בשל הבחירות הקרובות. "בהיעדר נימוק שיצדיק בשלב זה את אי-קבלת המלצת ועדת המחירים, המדינה מסכימה לצו מוחלט", נכתב בתשובת המדינה לבג"ץ. 

בקרוב נשלם יותר על חלב - אתר
 בקרוב נשלם יותר על חלב - אתר

אבל המאבק הזה טומן בחובו נקודות נוספות שכדאי לשים אליהן לב:

1. כחלון לא מקבל גיבוי מהמדינה 

בשנה האחרונה ניסה שר האוצר למנוע בכל כוחו את עליות המחירים של מוצרי החלב, ואף התבטא ואמר כי קשה לו נפשית לייקר אותם. במקביל, הליך דומה התרחש בסוגיה אחרת - הטבק לגלגול. כך הוגשה עתירה לבג"ץ בדרישה לייקר את מחירי הטבק לגלגול, השר התנגד ונאבק, אולם לבסוף התקבלה ההכרעה בבג"ץ שמחייבת את כחלון לייקר את המוצר באופן שמכפיל את מחירו. אותו הדבר צפוי לקרות בעוד 10 ימים, אז יידרש בג"ץ להכריע בעתירה שהגישה תנובה, המחלבה הגדולה בישראל, כשלמעשה כחלון נותר עם גל התייקרויות נוסף על מוצרי בסיס רגע לפני הבחירות.

בסוף השבוע קרא כחלון לציבור שלא לקנות מוצרים ממי שמעלה מחירים. ראוי להתעכב על האמירה הזו, שכן מי שהמליץ להעלות את מחירי החלב המפוקחים היא ועדת המחירים שמורכבת מנציגים מקצועיים של משרדי האוצר והחקלאות, החלטה שמבוססת על המנגנון הקיים היום בחוק. אחרי ששר האוצר סירב להישמע להוראות הוועדה ולייקר את המוצרים, מי שמגבה כעת את הוועדה הוא היועץ המשפטי לממשלה, שכתב שחור על גבי לבן שלאור המנגנון הקיים ולאור חוסר היכולת למצוא נימוק משכנע לסיבה שלא להעלות מחירים - יש לקבל את עמדת תנובה.

הבוקר הגדיל לעשות שר האוצר כשתקף את תנובה בצורה ישירה בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "תנובה כנראה שכחה את מחיר מחאת הקוטג'. לא יזיק אם יקבלו תזכורת. מי שמזלזל בציבור, לא חייבים לקנות אצלם".

כעת, משהוגשה עמדת המדינה, ונראה כי הקרב שניהלו תנובה וטרה עומד להסתיים בעליית מחירים רגע לפני הבחירות, נשמעת ביקורת חריפה בענף המזון על ההתנהלות של כחלון וגם על הקריאה מצדו לחרם. בשיחה עם "גלובס" תוקפים היום (א') גורמים בענף המזון את כחלון ואומרים כי "הפופוליזם של שר האוצר גובל בהיסטריה הנובעת מחשש כי מפלגתו לא תעבור את אחוז החסימה. הגיע הזמן שהשר יבין שהציבור לא קונה את האמירות שלו נגד תנובה, וההתקפות הללו לא ישיבו לו את המנדטים האבודים. עושה רושם כי השר כחלון איבד לא רק את אמון הציבור, אלא גם את אמון כל פקידות האוצר והמדינה שלא נותנת לו רוח גבית.

"ההתקפה הפראית של כחלון נגד תנובה נועדה לבלבל את הציבור על-מנת שלא יעסוק בהשתוללות של יוקר המחיה בתחומים מהותיים יותר כגון דיור, תחבורה וארנונה, שעליהם הוא אמון באופן ישיר ושפגעו הרבה יותר בכיסו של האזרח". 

2. שטראוס תצטרף ותעלה מחירים?

אז אחרי ששר האוצר יצא בקריאה לציבור שלא לקנות מ"אנשים שמעלים מחירים", נשאלת השאלה ממי הוא כן מצפה שהצרכנים יקנו? תנובה וטרה, השחקניות הדומיננטיות בקטגוריות המפוקחות, שהן גם אלה שעתרו לבג"ץ בסוגיית מחירי החלב המפוקחים, יהיו בוודאי הראשונות לבצע את עליית המחיר שלה הן מחכות כבר קרוב לשנה. זאת, לאחר שבקיץ הן ייקרו את מוצרי החלב הלא מפוקחים שלהן על רקע סירובו של כחלון לחתום על התייקרות של המוצרים המפוקחים.

כך שהתוצאה היא שגם המוצרים שאינם בפיקוח ממשלתי התייקרו, ובקרוב גם אלה המפוקחים כאמור צפויים להתייקר.

ואולם שטראוס, המחלבה השנייה בגודלה, שלא לקחה חלק במאבק, מייצרת גם היא מוצרי חלב מפוקחים. מחיר מפוקח הוא המחיר המקסימלי שבו מוצר יכול להימכר לצרכנים, אך כמובן שאפשר גם להסתפק בפחות מכך.

בשטראוס הצהירו עד כה כי החברה נמנעת מעליית מחירים. עם זאת, כשהמדינה נותנת כעת גושפנקא לעליית מחירי החלב במוצרים המפוקחים, החברה עומדת בפני דילמה: האם ליהנות מפירות המאבק שניהלה תנובה ולייקר גם היא את מוצרי החלב בפיקוח, כשמבחינת המדינה היא תקבל לכך גיבוי מלא; או לשמור על הקו שבו נקטה עד כה, לפיו היא מסוגלת לספוג את הנזק שנגרם לה בשל התייקרות חומרי הגלם.

אם גם שטראוס תבחר לייקר את מוצרי החלב המפוקחים שלה, יהיה קשה עוד יותר לממש את ההצעה של כחלון ש"לא לקנות ממי שמעלה מחירים".

3. ההישג של תנובה 

כך או כך, עוד רגע ניתן יהיה לומר כי מדובר בהישג ובניצחון עבור תנובה שבראשות חיים גבריאלי, שהצליחה לכופף את כחלון. כעת נותר להמתין ולראות כיצד יכריע בג"ץ בסוגיה בדיון שיתקיים ב-27 בפברואר, כששר האוצר כבר הודיע כי יעשה ככל שביכולתו על-מנת למנוע את ההתייקרות.

אם תנובה אכן תסיים את הסיבוב הזה בהצלחה ותצליח לייקר את המוצרים המפוקחים, מדובר יהיה בניצחון שיהיו לו השלכות עתידיות גם על שרי האוצר הבאים שיירתעו מלצאת למאבק כזה, ככל שהמנגנון הקיים יישמר.

אגב, בהקשר הזה כדי להזכיר נקודה נוספת: בדומה למאבק של תנובה, בג"ץ אמנם הכריע בנוגע להתייקרות של מוצרי הטבק לגלגול, אך ככל הידוע, שר האוצר טרם חתם על הצו שהועבר לו בתחילת השבוע שעבר על-ידי רשות המסים, כך שההחלטה טרם יושמה בפועל. ניתן להעריך כי גם בסוגיית מחירי החלב המפוקחים שר האוצר יעכב את ההחלטה ככל שביכולתו, גם אם בג"ץ יקבל את עתירתה של תנובה ויאשר את עליית מחירי החלב המפוקחים.

ובכל אופן, עדיין לא נאמרה המילה האחרונה. קיים סיכוי שבתנובה יבקשו לאשר את ההמלצה העדכנית יותר של ועדת המחירים, במסגרתה שיעור ההתייקרות עשוי להיות עוד יותר גבוה.