השקל התחזק: "הלחץ על בנק ישראל להעלות ריבית עשוי להפתיע"

מדד ינואר ירד פחות מהצפוי - והשקל מתחזק • הדולר איבד 0.6% מול השקל ושערו היציג נקבע על 3.620 שקלים • יניב חברון, הכלכלן הראשי של אלומות: "בנק ישראל יעלה את הריבית בקצב מהיר יותר בשנתיים הקרובות, מחשש ששעון החול לנרמול המדיניות המוניטרית מתקצר" • סקירת המט"ח של "גלובס"

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: רפי קוץ
אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: רפי קוץ

השקל מתחזק הבוקר (ב') עם פתיחת שבוע המסחר בשוק המט"ח, וזאת לאחר מדד ינואר שפורסם ביום שישי האחרון. 

מדד המחירים לחודש ינואר ירד ב-0.1% בלבד וזאת לעומת ציפיות לירידה של 0.3%-0.4%, כאשר האינפלציה חזרה לתחום היעד - 1.2% (בגבול התחתון). נזכיר כי מדד גבוה מהווה עילה להעלות ריבית, מה שגורר את התחזקות השקל, ומדד ינואר כאמור ירד פחות מהצפוי.

הדולר  איבד 0.57% מול השקל ושערו היציג נקבע על 3.620 שקלים, האירו  השיל 0.13% ושערו היציג נקבע על 4.100 שקלים. 

מול הדולר מתחזקים כעת האירו  והליש"ט  בכ-0.2%, ואילו מדד הדולר אינדקס (DXY) יורד 0.18%.

לאחר העלאת הריבית המפתיעה מצד בנק ישראל בנובמבר האחרון, ההודעה הקרובה, ביום שני הבא, לא אמורה לעורר עניין במיוחד, שכן הבנקים המרכזיים בעולם לא עושים קולות של העלאת הריבית, וקשה לראות מצב בו בנק ישראל מפתיע שוב עם העלאת ריבית כבר בשבוע הבא ומביא להתרחבות פערי הריבית. עם זאת, לאחר מדד ינואר בשוק עולים קולות אחרים.

"הלחץ של בנק ישראל להעלות ריבית עשוי להפתיע את השוק", אמר יניב חברון, הכלכלן הראשי של אלומות. "בנק ישראל יעלה את הריבית בקצב מהיר יותר בשנתיים הקרובות מחשש ששעון החול לנרמול המדיניות המוניטרית מתקצר". ההנחה המרכזית של חברון היא כי בדומה למקבילו האמריקאי, בנק ישראל נותן חשיבות לצבירת תחמושת על ידי העלאת ריבית כדי להתמודד עם המשבר הבא. הנחה זו מנוגדת לדעה בה מחזיק חברון ולפיה ריבית יש לעלות רק כשצריך, קרי כשהאינפלציה מאיימת, אך להערכתו ההאטה הכלכלית בעולם, וגם בשוק המקומי, מסמנת את סוף המחזור הכלכלי של הצמיחה הגלובלית שהחלה ב-2009 ועשוי להימשך עוד שנתיים לפחות, כך שחלון ההזדמנויות לצבירת נשק הולך ומצטמצם.

מנגד, בלאומי שוקי הון כותבים כי בנק ישראל צפוי להמתין עם העלאת הריבית, כשלא נראה כי נתוני מדד המחירים לינואר, שהפתיע בירידה קלה של 0.1% בלבד, מהווה גורם המקדים את מועד ההעלאה הבאה בריבית. האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים חזרה אל תוך היעד של בנק ישראל, ובלאומי שוקי הון כותבים כי "במבט לתחזית להתפתחות האינפלציה לטווחים של 12 חודשים קדימה ו-12 חודשים אחרונה, ובניכוי התפתחויות חד פעמיות ותנודתיות, כמו השפעות מיסוי (שינוי ברמת המחירים, אך לא תהליך אינפלציוני) וסעיף הפירות והירקות, לא נראה שסביבת האינפלציה תתכנס בקרוב לערך הנקודתי של 2% (מרכז יעד יציבות המחירים), שבו בנק ישראל נקב לאחרונה כיעד הנקודתי הרצוי מבחינתו, ולכן לא נראה שההפתעה במדד ינואר מהווה גורם המקדים את מועד ההעלאה הבאה בריבית בנק ישראל, שלא צפויה להיות לפני חודש יולי, זאת לאחר החלטת הריבית של הפד בחודש יוני, ובתלות, במידה מסוימת, בהעלאתה".

גם בבנק פועלים צופים כי בנק ישראל לא יעלה את הריבית בחודשים הקרובים. "התנאים הגלובליים השתנו, והבנקים המרכזיים בעולם נוטים עתה לעצור את עליות הריבית. אנו מעריכים לכן שבנק ישראל לא יעלה את הריבית בחודשים הקרובים. אנו מעריכים כי לאור העלייה בגירעון התקציבי והשלכותיו על האינפלציה, ריבית בנק ישראל צפויה לעלות במחצית השנייה של השנה".