בימ"ש לערעורים בוושינגטון "החיה" תביעה במיליארד דולר נגד בנק הפועלים ובנק לאומי

התביעה הוגשה בשנת 2016 ע"י מספר גורמים פלסטיניים נגד שורה ארוכה של נתבעים ישראלים מלבד הבנקים, ונדחתה בעבר על הסף • אתמול קיבל ביהמ"ש לערעורים בוושינגטון ערעור שהגישו התובעים על החלטת ביהמ"ש האמריקאי לדחות על הסף את התביעה

מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק-עמינח / צילום: תמר מצפי
מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק-עמינח / צילום: תמר מצפי

בית המשפט לערעורים בוושינגטון D.C "החיה" תביעה אזרחית על סך מיליארד דולר שהוגשה נגד מספר גורמים ישראלים, ובהם בנק הפועלים - כך דיווח בנק הפועלים היום (ד') לציבור המשקיעים בבורסה בישראל.

התביעה עצמה הוגשה עוד בשנת 2016 על-ידי מספר גורמים פלסטיניים, וזאת נגד שורה ארוכה של נתבעים ובהם גם בנק לאומי.

בחודש אוגוסט 2017 דיווח בנק הפועלים לבורסה בישראל כי בית המשפט המחוזי במחוז קולומביה הורה על סילוקה של התביעה על הסף. אתמול (ג') כאמור קיבל בית המשפט לערעורים של וושינגטון ערעור שהוגש על-ידי התובעים, שלא השלימו עם החלטת בית המשפט המחוזי לדחות על הסף את התביעה. בהתאם הורה בית המשפט לערעורים על החזרת הדיון בתביעה לערכאה הנמוכה.

נזכיר כי עניינו של כתב התביעה הוא פעילות ישראל במזרח ירושלים, שטחי יהודה ושומרון ורצועת עזה והסיוע לכאורה שהנתבעים מעניקים לפעילות זו. ביחס לבנק הפועלים, הטענה היא כי הסיוע נעשה, בין היתר, באמצעות העברות כספיות שבוצעו דרך סניפי הבנק בארה"ב, מימון פעילויות ביהודה ושומרון.

התביעה המקורית, שהוגשה במרץ 2016, עמדה על סך של לא פחות מכ-34.5 מיליארד דולר, אולם לפי פרסומי בנק הפועלים, סכום התביעה תוקן מאוחר יותר והועמד על סך של מיליארד דולר.

על פי "בלומברג", גם המיליארדר שלדון אדלסון יידרש להגן על עצמו בביהמ"ש בארה"ב במסגרת התביעה, וזאת בעקבות ההחלטה פה אחד של שלושת השופטים שדנו בערעור. את התביעה האמורה, מפרטים בבלומברג, הגישו 18 פלסטינאים והיא כוללת עוד שורה ארוכה של נתבעים בעלי פרופיל תקשורתי ועסקי נרחב, בהם גם לארי אליסון, מייסד אורקל.

בבנק הפועלים ובבנק לאומי בחרו שלא להגיב.