היום שאחרי כחלון: הקופה ריקה, הגירעון גדול, למה שהאוצר יסרב לכסף מהטוטו?

מאז רפורמת ההימורים של משה כחלון בטוטו מעידים כי הארגון הפך ל"רוח רפאים" וגם המנכ"ל איציק לארי עזב כי "הטוטו כבר לא אטרקטיבי" • וגם: אם האוצר הוא בעל העניין המרכזי היום בכספי הטוטו - מדוע כבר שנתיים לא מאייש את שני המקומות שלו בדירקטוריון

תחנת טוטו/ צילום: אלון רון
תחנת טוטו/ צילום: אלון רון

לפני כחודש עזב איציק לארי את תפקידו כמנכ"ל הטוטו לטובת קריאה של משה ליאון לקבל את משרת מנכ"ל עיריית ירושלים. העזיבה של לארי מתארת את מה שעובר הטוטו בשנה האחרונה - גוף רב עוצמה שהחזיק במירב הסמכויות של הספורט הישראלי קולף ונושל לחלוטין, והפך לחברת הימורים שכל ייעודה הוא לייצר כסף לקופת האוצר.

הטוטו הפך ל"רוח רפאים", "עובדים על טייס אוטומטי", אומרים גורמים בכירים בסביבת הארגון. "למה המנכ"ל לארי הלך משם? כי הטוטו כבר לא אטרקטיבי, אין שם כלום יותר", מוסיף גורם בכיר במשרד הספורט. "עד לא מזמן הטוטו ניהל כאן הכל. יו"ר הטוטו לשעבר, צחי פישביין ז"ל, היה אלוהים, איציק לארי כמנכ"ל היה אלוהים. ראשי רשויות, פונקציונרים ופוליטיקאים היו נוהרים לפתחו של הטוטו. אבל זהו, הכנפיים שלו קוצצו". במקום זה פונים כולם ישירות לגוף החדש שנטל את כל הכוח - משרד הספורט. "צריך לזכור, כשרצינו להקים מינהלת ליגה בכדורגל ולהעיף את אבי לוזון מתפקידו כיו"ר ההתאחדות - אז הטוטו היה השוט לכל המהלך הזה", מסכם בכיר בסביבת הטוטו את התחושה הכללית.

עד לא מזמן הטוטו קיבל לפתחו את הדברים הגדולים: הוא זה שקבע איזה אצטדיונים יוקמו בזכות האחיזה שלו בקרן המתקנים, הוא חילק את הכספים לאיגודים והאגודות, ובעיקר נהנה מכוח עצום בזכות הסכמי שיווק בסכומים של עשרות מיליוני שקלים בשנה שאותם חילק. מאז הרפורמה שהוביל שר האוצר משה כחלון לניתוק תקציב הספורט מהתלות בנפח ההימורים, ירד הטוטו מנכסיו ואיבד את מקומו בצומת המרכזי של מקבלי החלטות. "כל עוד לטוטו היו תפקידים ציבוריים - הוא היה שחקן", מודים בטוטו. בתחילת 2019 נכנס הטוטו לשנה הראשונה בה כל תפקידו הוא לקחת את כספי המהמרים ולהעביר אותם כמו שהם לקופת האוצר. ברמה הארגונית - חלק מהעובדים עזבו את הטוטו ונקלטו במשרד הספורט, לאחרים נמצאו תפקידים אחרים בארגון. העובדים במקום העבודה הבטוח ביותר, "המקום ממנו יוצאים לפנסיה", מצאו את עצמם ממהרים להקים ארגון עובדים יציג לאור החשש מהלא נודע.

לאן נעלמו אנשי האוצר מדירקטוריון הטוטו?

משרד האוצר הוא בעל העניין המרכזי היום בכספי הטוטו. בכל רבעון מעביר הטוטו לאחר ניכוי הזכיות את כספי המהמרים לאוצר. סדר גודל של כ-140 מיליון שקל ברבעון. אבל באופן פרדוקסלי דווקא האוצר לא מוצא לנכון להיות מעורב ברמת הניהול השוטף של הארגון והוא היחיד שלא מאייש את המקומות השמורים לו בדירקטוריון. למעשה, מאז עזבו את הדירקטוריון בתחילת 2017 שני נציגי האוצר - רוני פרידמן ודניאלה פרתם - לא מינה נציגים מטעמו. "הדירקטוריון בהחלט פחות אטרקטיבי היום, אבל לאוצר כמי שאחראי לקבל את הכסף אליו ישירות לקופה בכל זאת אמור להיות אינטרס ברור להיות חלק ממערך קבלת ההחלטות של הטוטו", אומר גורם בטוטו. "במצב הקיים הטוטו לא משרת את בעלי המניות - כלומר את המדינה והאוצר שאמורים לקבל את הכסף, כי אנשי האוצר פשוט לא שם. כך שבעצם מי ששולט בטוטו הוא משרד הספורט עם הנציגים שלו בדירקטוריון, רק שלמשרד הספורט אין שום אינטרס כמה כסף יגיע מהטוטו למדינה". למעשה, לכל מהלך שנעשה היום בטוטו יש השפעה ישירה על תקציב המדינה כי הכסף מגיע מהטוטו ישירות לקופת האוצר, "אבל אנשי האוצר לא שם כדי לשאול את השאלות הללו", אומר גורם בסביבת הטוטו.

באוצר לא מדברים על השנתיים מאז 2017 שבהן אין נציג בדירקטוריון, אבל מבטיחים בשיחה עם "גלובס" ששני הנציגים ימונו בקרוב. מתי? מתישהו. לפני הבחירות, אחרי הבחירות, אחרי החגים. מי יודע. ל"גלובס" נודע כי אחד מהדירקטורים שנמצאים בשלבי אישור הוא דור בלוך, מאגף התקציבים באוצר.

הון פוטנציאלי מחכה לשר האוצר הבא

לאן הולכים מכאן? בטוטו השלימו עם אובדן ההגמוניה אמנם. אבל ייתכן כי דווקא רפורמת ההימורים שהוביל השר כחלון עוד תוביל לפעולה הפוכה בקרוב מאוד. בעקבות הרפורמה, כזכור, נקבע כי כספי הטוטו עוברים ישירות לקופת האוצר. הצורך של האוצר במקורות הכנסה לסגור בורות תקציביים עשוי להוביל מיד עם עזיבתו של כחלון את האוצר לאפשרויות להתרחבות שיאפשרו הזרמה של כסף נוסף לקופת המדינה.

על איזו התרחבות מדובר? אפילו על "לייב בטינג" - הימורים תוך כדי משחק, שנחשבים בעולם למשחק מוביל בשוק ההימורים ששווה הון פוטנציאלי. הדבר עליו חולמים בטוטו כבר למעלה מעשור. בקונסטלציה הפוליטית שתיווצר אחרי הבחירות - עם שר אוצר ושר ספורט שיכירו בצורך להזרים כסף חדש לקופת המדינה זה יכול לעבוד. על זה בונים גם בטוטו. הסוסים שנעלמו בתקופת כחלון יכולים לחזור עם כסף גדול הרבה יותר בצורת לייב בטינג.

גורמים באוצר מודים כי לא מן הנמנע שבעתיד יפעלו להקטנת הרגולציה על הטוטו וההימורים. ישנם באוצר אף גורמים קיצוניים יותר שלא פוסלים את האפשרות לפתוח בעתיד את השוק לתחרות של חברות הימורים נוספות מול הטוטו והפיס. הסיבה לכך ברורה - הגדלת הכנסות המדינה. פקידי האוצר מודעים לכך שעם כחלון אשר הניף את דגל המאבק בהימורים אין מה לדבר, אבל כמי שמבינים דבר או שניים בפוליטיקה גם הם יודעים שלעתים הסבלנות משתלמת. תנו לכחלון לפנות את השולחן.

ומה יהיה תפקידו החדש של הטוטו? במהלך השנים הטוטו קצת איבד את עצמו לטובת פעילות של יצירת השפעה וכוח בספורט. ההפנמה שלו צריכה להתמקד בעולמות החדשים איתם מתמודדים גופי הימורים - הטמעת טכנולוגיות בתחום הלבנת הון, הטמעת טכנולוגיות שיאפשרו בקרה על מהמרים, והובלת מערך של "משחקים באחריות" כולל תוכניות נגד התמכרות. האסדרה של שוק ההימורים לא תצטרך להיות דרך ביטול הימורים. מה שעשו כחלון ושי באב"ד בשוק ההימורים היה בבחינת מציאת פיתרון קל ופשטני (ופופוליסטי), של 'בואו נבטל את מכונות המזל וההימורים על מרוצי סוסים וככה נעצור את ההתמכרות'.

הרגולציה החונקת של ביטול הימורים, כבר ידוע וברור, רק מזרימה את הכסף להימורים הלא-חוקיים. יותר ויותר קולות בפקידות הגבוהה באוצר מבינים היום שהרבה יותר קל ונכון להקים מנגנוני אסדרה יעילים אחרים, אבל כאלו שיאפשרו במקביל למקסם רווחים עבור המדינה.

איך מטפלים בקושי ההסברתי של פתיחת שוק ההימורים? זה קל. במקום כסף של מאות מיליוני שקלים בשנה, אולי מיליארדים, שממילא הולך לפח שנקרא הימורים לא חוקיים, הנה כסף חדש שנכנס לקופת האוצר. משם רק שהשר החדש יחליט מה הוא רוצה לעשות איתו - להכניס עוד תרופות לסל, להקים כיתות לימוד. לא חסרות צרות.