התאוששות המניות המושפעות מהמחזור הכלכלי דחפה את הדאו ג'ונס קרוב לשיא

מניות תעשייה, פיננסים ואנרגיה כגון בואינג, גולדמן זאקס ואקסון מוביל דחפו את מדד מניות הבלו צ'יפ כלפי מעלה זה תשעה שבועות ברציפות – רצף העליות הארוך ביותר שלו מאז 1995 • הדאו עלה ב-16% בפרק זמן זה, מהפך מסחרר מירידה של 19% מהשיא בתחיל אוקטובר ועד חג המולד

בורסת ניו יורק / צילום: רויטרס / Lucas Jackson
בורסת ניו יורק / צילום: רויטרס / Lucas Jackson

המניות המחזוריות, המושפעות מאוד ממחזור העסקים במשק, ולכן קשורות לבריאותה של הכלכלה האמריקאית, העלו את מדד מניות התעשייה של דאו ג'ונס אל קרוב לשיא של כל הזמנים, במה שמשקף את האמון המחודש של המשקיעים בהתרחבות הכלכלית, שנמשכת זה עשר שנים כמעט.

מניות תעשייה, פיננסים ואנרגיה, כולל בואינג, גולדמן זאקס ואקסון מוביל, דחפו את מדד מניות הבלו צ'יפ כלפי מעלה זה תשעה שבועות ברציפות - רצף העליות הארוך ביותר של מדד זה מאז 1995. המדד של 30 המניות עלה ב-16% בפרק זמן זה, וזהו מהפך מסחרר מהירידה של 19% מהשיא ב-3 באוקטובר עד חג המולד, שכמעט סיימה את השוק השורי.

הגאות הזו קשורה מאוד לאיתותים של הפדרל ריזרב שהוא נוטל פסק זמן מהעלאת שערי הריבית, יחד עם נתונים שמצביעים על איתנות שוק העבודה. כמה משקיעים מהמרים כעת שההתרחבות הכלכלית האיטית, אך עקשנית, תימשך גם במחצית השנייה של השנה, ותעלה על השיא משנות ה-90.

"לפי שעה, ובעתיד הנראה לעין, ארה"ב מצויה בעמדה חזקה למדי מבחינה כלכלית", אמר ראיין לרסון, ראש יחידת המסחר במניות ב-RBC ניהול נכסים גלובלי. "גם אם הצמיחה תאט, הציפייה היא שנימנע ממיתון".

מדד דאו ג'ונס ננעל ביום שישי ברמתו הגבוהה ביותר מאז 8 בנובמבר, 3% מתחת לשיא של 3 באוקטובר. המדד רשם 96 ימי מסחר ללא קביעת שיא חדש, בעקבות 163 ימי דשדוש בשנה שעברה. מדדי 500 S&P ונאסד"ק רשמו עליות דומות ב-2019, והם מצויים ב-4.7% וב-7.2% בהתאמה מתחת לשיאים שלהם מהשנה שעברה.

המדדים המובילים בוול סטריט
 המדדים המובילים בוול סטריט

המשקיעים יעקבו אחר דיוני הסחר

המבחן לשוק השורי יהיה קרוב לוודאי התוצאה של דיוני הסחר בין סין לארה"ב. המשקיעים יעקבו מקרוב אחרי השלב השני של השיחות, אחרי שהנשיא טראמפ צייץ אתמול בטוויטר כי הוא דוחה את תאריך היעד להעלאת המכס על סחורות סיניות בהיקף 200 מיליארד דולר, מ-10% ל-25%.

במקביל, פרסום נתוני התמ"ג האמריקאי ברבעון הרביעי ביום חמישי השבוע, ועדות בקונגרס של יו"ר הפד ג'רום פאואל מחר ומחרתיים, יציעו תובנות חדשות על הצמיחה בארה"ב.

דוחות כספיים של הום דיפו, מייסיס ועוד רשתות שיווק, צפויים לספק תובנות נוספות על התנהגות הצרכן האמריקאי.

"הסדרה של יחסי הסחר עם סין תהיה בוננזה", אמר מנכ"ל מיקרוצ'יפ טכנולוג'י, סטיב סנגהי, בתחילת החודש. "הלקוחות שלנו והמפיצים זהירים מאוד כעת. אף אחד לא רוצה להיתקע עם סחורה לפני שיתברר מה קורה".

מניית חברת המוליכים-למחצה מיקרוצ'יפ עלתה השנה ב-24%, ומניות יצרניות השבבים שקשורות למסחר עם סין עלו יחד עם המניות המחזוריות.

מאידך גיסא, פדיונות מקרנות מניות בשבועות האחרונים, ועליות בנכסים בטוחים יותר, כמו זהב, מאותתים שמשקיעים רבים נשארים זהירים, בייחוד כאשר ארה"ב וקנדה צריכות לפתור כמה מחלוקות קשות כדי להגיע להסכם סחר.

בתדרוכים למשקיעים, עם פרסום דוחות הרבעון הרביעי, הצביעו כמה חברות על קשיים בחיזוי לשנה זו, בגלל האי-ודאות לגבי המכסים.

ישנם משקיעים שתוהים כמה זמן תוכל כלכלת ארה"ב להישאר יציבה, בזמן שהצמיחה מצטננת ברחבי אירופה ובסין. סקר פושר של ההזמנות למוצרי ייצור בארה"ב בדצמבר, ונתוני הייצור התעשייתי בינואר, תרמו גם הם לחששות בנוגע לשאלה האם יכולות המניות להעפיל לגבהים חדשים.

"מה שאנחנו צריכים כעת זו עוד דחיפה חיובית", אמר פרנסיס דונלד, ראש יחידת האסטרטגיה המאקרו-כלכלית במנולייף ניהול נכסים. "היא תצטרך לבוא מהצמיחה ומהנתונים הכלכליים".

מניות הייצור נהנות מהסנטימנט

מניות הייצור החבולות בעיקר הן אלו שנהנות מהסנטימנט המשופר של תחילת השנה. תת-מגזר התעשייה במדד 500 S&P עומד להוביל את המדד הזה לעלייה רבעונית בפעם הראשונה מאז 2013, עם עלייה של 18% במניות הללו.

ענקית התעופה בואינג רשמה עלייה של 31% השנה, לשיא חדש, ותרמה רבע מהעלייה של מדד דאו השנה. תוצאות רבעוניות חזקות בסוף החודש שעבר, יחד עם התקוות להסכמי סחר, שיגרו את מניית בואינג לנסיקה. מאחר שמדד דאו משקלל מחירי מניות, ולא שווי שוק כמו S&P 500, למניות כמו בואינג עם מחיר גבוה יש יותר השפעה על דאו.

המניות המחזוריות הובילו גם את המניות הקטנות (בשווי שוק) לעליות עד כה השנה, וזו התפתחות מעודדת לאנליסטים, שמקווים לראות שוק חזק בהתפלגות רחבה.

"זה גורם לי לחוש קצת יותר ביטחון שקורה כאן משהו אמיתי", אמר נורם קונלי, מנכ"ל JAG ניהול הון, שהגדילה את השקעותיה במניות מחזור כלכלי בשבועות האחרונים. "זה לא רק ביקוש לכמה מגה-מניות".

גם מניות קומודיטיז וחומרים התייצבו השנה, במה שמאותת על ביקוש מספיק ועל פעילות כלכלית טובה. אמון המשקיעים התחזק גם בעקבות דוחות הבנקים, שמשקפים פעילות הלוואות יציבה ברבעון הרביעי. מדד מניות הבנקים KBW נאסד"ק עלה מתחילת השנה ב-17%. תשואות האג"ח הארוכות המתייצבות סייעו לבנקים להרוויח ממרווחי הריביות שלהם.

עם עלייה של 17% במנייתו, עושה גולדמן זאקס את דרכו לרבעון הטוב ביותר שלו מאז 2016, ותרם 7.3% לעליית מדד דאו השנה.

כשמחירי הנפט הגולמי רשמו עלייה של 26% מתחילת השנה, גם מניות אקסון מוביל ושברון עלו.