חודש מהאישור ליצוא: מניות הקנאביס צנחו בעד 40% מהשיא האחרון - האם הבלון קרוב לפיצוץ?

מימוש רווחים אגרסיבי במניות הקנאביס מאז האישור ליצוא מישראל מוצרי קנאביס מעלה את החשש כי השיא מאחוריהן • ואולם, זרם החברות שבוחנות הסבה לתחום לא נפסק • אינטרקיור בראשות אהוד ברק רחוקה 20% מהשיא, וויטסמוק השלימה נפילה של 37% מהשיא האחרון, ואיתן גם טוגדר שהיתה מחלוצות גל העליות נמצאת עמוק בטריטוריה דובית

מניות הקנאביס בבורסה בתל-אביב לקחו אוויר, גם היום (ג'), וזאת לאחר גל עליות מתמשך של מאות אחוזים. המניות בענף נסחרות כעת בטריטוריה האדומה כשברקע עולה החשש כי השיא מאחוריהן לאחר שאלו מציינות ירידה בשיעור דו ספרתי מהשיא האחרון - או בעגה המקצועית 'טריטוריה דובית'.

כך למשל, אינטרקיור , שבראשות אהוד ברק, משלימה נפילה של יותר מ-20% מהשיא שנרשם בתחילת החודש, וזאת לאחר שעוד קודם לכן רשמה מהלך עליות פנומנאלי, יש שיגידו מופרז, שהביא את החברה לשווי שוק של 1.2 מיליארד שקל.

מניית טוגדר , למשל, רחוקה בכ-27% מהשיא האחרון שנקבע ב-10 לפברואר; מניית יו ניבו  משלימה צניחה של 33% מהשיא האחרון שנקבע באותו יום; קנביט  משלימה התרסקות של 46% מתחילת החודש הנוכחי; ומניית וויטסמוק  משלימה נפילה של 37% מהשיא האחרון שנקבע ב-3 לפברואר.

במבט לאחור, גל הירידות במניות הקנאביס החל ימים ספורים לאחר קבלת האישור המיוחל מהממשלה ליצוא מוצרי קנאביס רפואי מישראל. האישור שהתקבל בסוף ינואר האחרון זרע את תחילתו של מהלך מימוש רווחים, אחרי שחלק מהמניות בענף רשמו ראלי מתמשך של מאות ועד אלפי אחוזים.

האם מדובר במהלך מוצדק? עוד לא זכינו לחברה בורסאית בתחום שמדווחת על הכנסות, מה שמקשה במיוחד לקבוע את שווי החברות בענף. אם לא די בכך, זרם החברות שמצטרפות לתחום לא פוסק, וגם חקירה באזהרה נגד בעל השליטה בחברת פי.אל.טי פייננס, למשל, לא מונע מהמשקיעים לנהור למניה נוכח דיווח על מזכר הבנות לא מחייב למיזוג פעילות קנאביס.

כל אלו מסמנים עיוות בשוק אליו הגופים המוסדיים לא ממהרים להיכנס. כך למשל, מנכ"ל פסגות אמר בכנס של דאן אנד ברד סטריט, כי בית ההשקעות לא מושקע בענף, בין היתר נוכח הקושי לקבוע את השווי של החברות. בסוף השבוע שעבר הבורסה הודיעה כי ועדת המדדים לא תכלול שניים ממניות הקנאביס בעדכון המדדים הקרוב, עד אשר אלו ישלימו את המיזוג.

לזאת נוסיף את העובדה שלא ניתן לייצא להרבה מדינות את הסחורה החמה שאינה מותרת בשימוש ברוב המדינות, וגם כי הפער בין הערכות להכנסות הפוטנציאליות מיצוא קנאביס מישראל משתנות מאוד, ונעות בין 250 מיליון שקל לבין 4 מיליארד שקל. בנוסף, לטובת יצוא קנאביס מישראל על החברות לעמוד בשני תקנים וכרגע רק 4 חברות מתוך 9 החלוצות בתחום מחזיקות בתקנים אלו.

בימים בהם משקיעי הביטקוין מלקקים את הפצעים לאחר שהמטבע הדיגיטלי התרסק בשנה החולפת, ולאחר עליות של מאות-אלפי אחוזים בשנה האחרונה של מניות הקנאביס טרם האישור המיוחל ליצוא מישראל, קשה שלא לשאול האם מדובר במקרה דומה של בלון שסופו להתפוצץ, ומה יקרה כאשר יתברר השווי הריאלי של הסחורה הרפואית שאותה עדיין לא ניתן לצרוך בישראל.