בינתים רק עם בובה: החללית של SpaceX של אלון מאסק שוגרה הבוקר

החללית Crew Dragon שוגרה ממרכז החלל של נאס"א, והטיסה צפויה לספק מידע לספייסX ולנאס"א, שבאמצעותו יוכלו לקבוע אם החללית מוכנה לשיגור אסטרונאוטים

החללית Crew Dragon של חברת החלל SpaceX של אלון מאסק שוגרה הבוקר (ש') ממרכז החלל של נאס"א על שם קנדי בפלורידה. החללית, ששוגרה על גבי טיל פלקון 9 של ספייסX, אמנם לא הייתה מאוישת בטיסת הבכורה שלה, אך צפויה לשגר בעתיד אסטרונאוטים של נאס"א לחלל.

ספייסX פיתחה את החללית במסגרת שיתוף פעולה עם נאס"א, שהעניקה ב-2014 חוזים לה ולבואינג כדי שיטיסו אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית. המטרה של נאס"א בשימוש בשירותי שתי חברות החלל המסחריות הוא לשנות את המצב הקיים בשמונה השנים האחרונות, שבו ארה"ב משגרת אסטרונאוטים לחלל באמצעות החללית הרוסית Soyuz, תמורת תשלום של 81 מיליון דולר לשיגור אסטרונאוט.

הטיסה שיצאה לדרך הבוקר צפויה לספק מידע לספייסX ולנאס"א, שבאמצעותו יוכלו החברות לקבוע אם החללית מוכנה לשיגור אסטרונאוטים, וכן לזהות בעיות אפשריות, כדי לתקן אותן לפני שאסטרונאוטים יוטסו באמצעותה. הפעם, החללית נשאה בובה שהולבשה בחליפת חלל של ספייסX, וכוללת סנסורים שיכולים למדוד את הכוחות וההאצה שאדם יחווה במהלך הטיסה. הבובה זכתה לשם ריפלי, על שם הדמות מסדרת הנוסע השמיני שאותה גילמה סיגורני ויבר. החללית תעביר לתחנת החלל הבינלאומית מטען במשקל 400 פאונד (181 ק"ג) ותחזור לכדור הארץ אחרי כחמישה ימים בתחנת החלל, וכל שלבי המסע יבדקו על-ידי החברות.

מאסק, שהקים את ספייסאקס בשנת 2002, אמר בעקבות השיגור כי "לקח לנו 17 שנים כדי להגיע לנקודה הזו". הוא הוסיף כי הוא אמנם מותש רגשית, "אבל זה עבד. לפחות בינתיים".

ביוני צפויה טיסת מבחן נוספת לא מאוישת, שתדמה מצב של תקלה בטיל הפלקון 9 שעליו החללית תשוגר, כדי לבחון את תגובת מערכת החירום של החללית לתקלה. שיגור המבחן שאחריו יטיס שני אסטרונאוטים לתחנת החלל, ועשוי להתרחש ביולי.

אם כל השלבים האלו יעברו בהצלחה, המשימות של החללית יתחילו, והיא תישא ארבעה אסטרונאוטים בכל פעם. החללית אמנם יכולה לשאת עד שבעה אסטרונאוטים, אבל בטיסות הראשונות שלה היא מתוכננת להעביר פחות.

טיסת מבחן לא מאוישת ראשונה של החללית של בואינג, Starliner, עשויה להתרחש בחודש הבא, והטיסה הראשונה המאוישת עשויה להתרחש עוד השנה. במקרה של עיכובים, נאס"א עשויה להמשיך להשתמש בינתיים בשירותי החללית הרוסית.