ממשלת איטליה נכנעה ללחץ: מאפשרת בנייה לא חוקית, גם באזורים שמועדים לרעידות אדמה

שניים מכל שלושה בתים חדשים באזור הדרומי קמפניה, שכולל את איסקיה ונפולי, נבנו באופן לא-חוקי, והממוצע הארצי עומד על 20%

נזקי רעידת האדמה באיסקיה שבאיטליה, 2017 / צילום: רויטרס
נזקי רעידת האדמה באיסקיה שבאיטליה, 2017 / צילום: רויטרס

אנג'לו קרוצ'ה שיחק בטורניר כדורגל שולחן בכפר קסמיצ'ולה טרמה באי איסקיה, כשהקרקע החלה לרעוד בפראות. הוא רץ הביתה בבהלה, והייתה לו סיבה לדאגה. לביתו בן שתי הקומות, שנבנה ללא היתר, לא היו חיזוקים נגד רעידות אדמה, למרות שהכפר נמצא על הר געש רדום באזור מועד לאירועי סחף בוץ ורעידות אדמה.

ברעידת האדמה בדרגת 4.2 בסולם ריכטר באוגוסט 2017 נספו שתי נשים ונפצעו 40. כ-2,500 בני אדם נותרו ללא קורת גג, והשלכותיו של אסון טבע זה מתפשטות הרבה מעבר לאיסקיה.

לאחרונה אישרה ממשלת איטליה חוק חנינה שמתיר לתושבי איסקיה לבנות מחדש את בתיהם הלא-חוקיים שנפגעו ברעש. לפוליטיקאים האיטלקים יש רקורד ארוך של הכשרה בדיעבד של מבנים לא-חוקיים, כולל באזורים מועדים לרעידות אדמה.

אך הממשלה הנוכחית הייתה אמורה להיות שונה. תנועת חמשת הכוכבים האנטי-ממסדית - המפלגה הגדולה ביותר בקואליציה הנוכחית - נולדה מפעילות סביבתית ולוחמה בשחיתות. המפלגה עלתה לשלטון על בסיס הבטחתה לטהר את הממשל הרופס באיטליה, ולמגר את מגפת הבנייה הלא-חוקית שפשתה במדינה.

אך בפועל המפלגה נכנעה במהירות ללחץ מצדן של הרשויות המקומיות להעניק חנינה נוספת, וזה מוכיח כמה קשה לבער את ההרגלים המושרשים בזירה הפוליטית באיטליה.

תושבי איסקיה אומרים שהממשלה שותפה לפשע הבנייה הלא-חוקית של בתי המגורים, וכי לא יהיה זה הוגן מצדה למנוע מהם כעת לשפץ את הבתים. הרשויות המקומיות באיסקיה ובמקומות אחרים באיטליה אפשרו לבתים האלה להתחבר לשירותים העירוניים, כולל אספקת גז טבעי, חשמל ומים, וכן איסוף אשפה וכבישים מרוצפים.

"הם נתנו לנו לבנות במשך שנים ועשרות שנים, ומעולם לא אמרו דבר, וכעת הם טוענים שזה לא חוקי", אמר קרוצ'ה בן ה-48, בעודו ניצב על מרפסת ביתו שחלק ממנה נותר עקום לאחר רעידת האדמה. "השקעתי כל אירו שהיה לי בבית הזה, ואף אחד לא עצר אותי".

זה עשרות שנים שאיטליה סובלת מבנייה לא-חוקית. מ-1985 אישרה הממשלה שלושה חוקי חנינה לעבירות בנייה. בכל אחת מהחנינות קיבלו האזרחים הזדמנות לשלם אגרה כדי לקבל מעמד חוקי לבית כפרי, או לבית חוף או לבית מלון על חוף האוקיאנוס, או למרפסת.

באיסקיה, שבה מתגוררים 60,000 תושבים ובה צולמו חלקים מסדרת HBO "החברה הגאונה שלי", הגישו בעלי נכסים נטולי היתרי בנייה מאז 1985 כ-30,000 בקשות חנינה שמתייחסות למגוון של מקרים, מבתים שלמים ועד תוספת של חדר או מרפסת.

שניים מכל שלושה בתים חדשים באזור הדרומי קמפניה, שכולל את איסקיה ונפולי, נבנו באופן לא-חוקי, על פי נתוני לשכת הסטטיסטיקה הלאומית של איטליה, ISTAT. הממוצע הארצי עומד על 20%.

מנהיג מפלגת חמשת הכוכבים לואיג'י די מאיו, הבטיח לפני הבחירות לא לחתום אף פעם על חוק חנינה נוסף. די מאיו, המכהן כעת כסגן ראש הממשלה, הוא יליד קמפניה, ומייצג את האזור בפרלמנט, ועובדות אלה רק מחריפות את הבוז כלפיו מצד האופוזיציה בגין סיבוב הפרסה שעשה.

הבנייה הלא-חוקית הרסה נופים, הגבירה את הלחץ על רשויות עירוניות נטולות מזומנים, וגזלה מממשלות הכנסה פוטנציאלית מהיתרי בנייה. מבנים רבים הם גם מסוכנים לשימוש. אשתקד נהרגו בסיציליה תשעה בני משפחה אחת, כולל שלושה ילדים, כששיטפון בזק מוטט את הבית הלא-חוקי ששכרו על חופו של נהר מועד להצפות.

על מורדות הר הגעש וזוב בקרבת נפולי נבנו באופן לא-חוקי שכונות שלמות של מבני בטון מכוערים באזורים שאותם תשטוף הלבה אם יתפרץ ההר, שהחריב את פומפיי לפני 2,000 שנה.

החנינות מעודדות בנייה לא-חוקית, לדברי כלכלנים ומבקרי מדיניות החנינה. סטפנו צ'פני, יו"ר Legambiente, ארגון איטלקי לקידום איכות הסביבה שמותח זה זמן רב ביקורת על הכשרה בדיעבד של בנייה לא-חוקית, טוען שהדרך היחידה למגר את הבנייה הלא-חוקית היא להרוס מבנים לא-חוקיים לאות אזהרה.

אבל זה קורה לעתים נדירות בלבד. צווי הריסה, שבעבר אושרו בידי בית המשפט, מוצאים אל הפועל בידי הרשויות המקומיות, שמעדיפות בדרך כלל להתעלם מהבעיה.