"עכשיו נוכל להתקדם בלי לפזול כל בוקר למה שכתוב בעיתון על מי רוצה לרכוש אותנו"

אבי ברזילי, מנכ"ל אפריקה נכסים, לאחר השלמת רכישת השליטה בחברה: "אנחנו מתנהלים כמעט שלוש שנים בלי בעל שליטה, כשהבעיה העיקרית הייתה העננה שכל הזמן ריחפה מעלינו" • "לא צופה שינוי דרמטי בפעילות החברה החל מעכשיו" • נגדיל את הפעילות בארבע המדינות שאנחנו מתמקדים בהן"

אבי ברזילי, מנכ"ל אפריקה נכסים / צילום: אירנה קוסטינסקי
אבי ברזילי, מנכ"ל אפריקה נכסים / צילום: אירנה קוסטינסקי

קבוצת המשקיעים בראשות חברות הנדל"ן המניב ביג  ומגה אור  השלימה אתמול את רכישתן של 50.94% ממניות חברת הנדל"ן אפריקה נכסים  מידיה של קבוצת אפריקה ישראל . את המניות רכשה הקבוצה בתמורה לסכום של 1.24 מיליארד שקל במזומן.

סכום התמורה ישמש לפירעון חלק מחובותיה של אפריקה ישראל למחזיקי איגרות החוב שלה מסדרות כ"ו-כ"ז, שלהם היו המניות משועבדות. אפריקה נכסים, שהיוותה עד כה חלק מרכזי מקבוצת אפריקה ישראל, הפכה בעקבות הרכישה לחברה ללא גרעין שליטה, כשביג ומגה אור מחזיקות כל אחת ב-13% ממניות אפריקה נכסים וצפויות לקבל ייצוג בדירקטוריון שלה. את יתר המניות (24.94%) רכשו גופים מוסדיים וקרנות גידור, כך שכעת מוחזקות 74% ממניות אפריקה נכסים בידי ציבור המשקיעים - כלומר, גופים מוסדיים, קרנות השקעה ומשקיעים פרטיים. לאחר המכירה נותרו בידי אפריקה ישראל 4.99% ממניות אפריקה נכסים.

אפריקה נכסים - בעלי מניות
 אפריקה נכסים - בעלי מניות

לאפריקה נכסים פעילות בתחום המשרדים להשכרה בישראל, אבל פעילותה מתמקדת כיום בעיקר במזרח אירופה, בייזום פרויקטים בתחומי הקניונים, המשרדים והמגורים. הבוקר (יום ג') אמר אבי ברזילי, מנכ"ל אפריקה נכסים, כי הוא שמח על השלמת העסקה למכירת השליטה בחברה, שכן היא מסירה את עננת האי-ודאות שריחפה מעל החברה זה תקופה ארוכה.

"הצלחנו לנווט לחוף מבטחים"

לדברי ברזילי, "העובדה ששתי חברות מובילות ושורה של משקיעים רואים פוטנציאל גדול בחברה, מהווה עבורנו עדות מוחשית לערך הרב שיצרנו בחברה לאורך השנים. אנו מאמינים כי הדרך החדשה במבנה הבעלות תאפשר לנו להמשיך בפיתוח עסקי של החברה, בישראל ואירופה, לצד שמירה על איתנות פיננסית חזקה. ברצוני לנצל הזדמנות זאת ולהודות לבעלי השליטה היוצאים על שנים רבות של שיתוף פעולה ועבודה משותפת".

ברזילי הוסיף כי "זהו רגע מיוחד עבורי, לאחר למעלה מ-18 שנים בתפקידים שונים בקבוצת אפריקה ישראל. לצד צער על הסיטואציה המורכבת שבה התמודדה הקבוצה בשנים האחרונות, אני חש גאווה על כך שלמרות הסערה הגדולה הצלחנו לנווט את הספינה באופן שקול ולהביאה לחוף מבטחים, כשהיא גדולה וחזקה יותר מתמיד".

מדובר בשחר של יום חדש לאפריקה נכסים?

"זה בהחלט יום מכונן, גם מבחינת החברה וגם ברמה האישית שלי. בהחלט יום מיוחד".

 איך אתה רואה את החברה החל מהיום?

"אנחנו מתנהלים באופן מעשי כבר כמעט שלוש שנים בלי בעל שליטה, כשהבעיה העיקרית שהייתה לנו היא העננה שכל הזמן ריחפה מעלינו, שדברים יכולים להשתנות כל הזמן, כי אף אחד לא ידע לומר כיצד הדברים הולכים להתפתח בתוך כמה חודשים. והעננה הזאת הוסרה, מה שיאפשר לנו בעצם להמשיך ולהתקדם במה שאנחנו עושים, בלי לפזול כל בוקר למה שכתוב בעיתון על מי שרוצה לרכוש או מי שרוצה למכור. 

"לכן, אני לא צופה שינוי דרמטי בפעילות של החברה החל מעכשיו. בכמה מובנים יהיה לנו קל יותר, ובכמה מובנים יהיה לנו טוב יותר. במובנים שיהיה לנו קל יותר, אני למשל מעריך שהפעילות שלנו עם הבנקים, בעיקר באירופה, תהיה קלה יותר, כי היו לבנקים שם בעיות רגולטוריות מעצם העובדה שיש חברה שהשליטה בה עומדת להשתנות, וזה דבר שנפתר כרגע עם השלמת העסקה.

"במובנים מסוימים יהיה לנו טוב יותר ברמת שוק ההון. ברגע שהגיעה קבוצה של משקיעים, שאין בה בעל שליטה ואין בה למשל לחצי דיבידנד לרוכשים, כמו שהיה לחלק מהקבוצות ששלטו בחברה קודם, המשמעות תהיה השפעה חיובית, שכבר רואים אותה בשוק על התשואות של איגרות החוב שלנו, שירדו בשבועות האחרונים בצורה די דרמטית - ואני מעריך שהתהליך הזה יימשך".

"אני מאוד מקווה שהדירוג שלנו בהמשך יעלה, כי גם הוא היה מושפע מהעובדה שיש אי-ודאות ויש עננה על הפעילות של החברה. אז בהיבטים האלה אני מאמין שיהיה לנו גם יותר קל וגם יותר טוב, ואני מעריך שרמת הריבית הממוצעת של החברה תרד בהדרגה, כי רמת הסיכון הארגוני יורדת והולכת, ואלה דברים טובים".

איך תרגיש עם האפשרות ששני קולגות שלך, כמו מנכ"ל ביג, איתן בר-זאב, ובעל השליטה ויו"ר מגה אור, צחי נחמיאס, יצטרפו לדירקטוריון בעקבות העסקה?

"אני מעריך שהם יצטרפו לדירקטוריון, ואני ארגיש טוב מאוד עם העניין הזה. כמעט ברור לי שהם יצטרפו לדירקטוריון, אני לא רואה אפשרות אחרת, למען האמת. את איתן אני מכיר שנים רבות, והוא ודאי תוספת כוח לדירקטוריון. איתן הוא אדם בעל ניסיון, ויש לי הערכה אישית רבה מאוד כלפיו. את צחי הכרתי רק בימים האחרונים, נראה לי אדם משכמו ומעלה, ונראה לי שהתרומה שלהם בהחלט תהיה חשובה מאוד בדירקטוריון בעתיד".

לביג יש פעילות בסרביה, כולל בבלגרד, ולכם יש פעילות בבלגרד. זה לא ייצור מצב של התנגשות בין החברות?

"התנגשות אין. להם יש שלושה קניונים בסרביה, מתוכם אחד בבלגרד. לנו אין קניונים בסרביה, ואנחנו לא פועלים בתחום הזה שם בכלל. לנו יש בסרביה פרויקטים של משרדים ומגורים, ככה שאני לא רואה שום התנגשות. מעבר לזה, אני מזכיר שביג מחזיקה 13% במניות אפריקה נכסים, ככה שזה לא ממש השקה מוחלטת, ואנחנו נמשיך לפעול באופן עצמאי כמובן".

ומה הלאה באפריקה נכסים?

"הלאה נרצה לעשות מה שעשינו, אבל יותר בחופשיות ביחס למגבלות שהיו לנו קודם. נרצה להגדיל את היקפי הפעילות של החברה, לחזק את המבנה הפיננסי של החברה, שכבר כיום הוא לא רע בכלל, אבל כמו שאמרתי, שהסנטימנט החיובי בשוק ההון יעזור לנו לחזק אותו עוד יותר. נגדיל את הפעילות שלנו באירופה, בעיקר בארבע המדינות שאנחנו מתמקדים בהן: רומניה, צ'כיה, סרביה ופולין. זאת כמובן, יחד עם הגדלת הפעילות בישראל, במגמה ליצור בטווח הנראה לעין חברה פעילה יותר מצד אחד, רווחית ובמקביל שומרת על איתנות פיננסית חזקה".

עכשיו כשכבר אין לך בעל שליטה, כמו שהיה לך עד היום, תרגיש יותר חופשי לדרוש מהדירקטוריון לצאת לגיוס הון במקרה שתרצה להגדיל את הפעילות דרך רכישות? נראה כי כשלחברה יש בעל שליטה, העניין הזה הרבה יותר מורכב, מהטעם הפשוט שלא תמיד לבעל השליטה יש יכולת להשתתף בהנפקה מצד אחד, ומצד שני הוא גם לא רוצה להיות מדולל. ככה שעכשיו החברה תוכל עכשיו לפעול לטובת האינטרסים של כלל בעלי המניות, ולא תידרש להתחשב דווקא באינטרסים של בעל השליטה.

"כרגע אין לנו בעל שליטה וגם אין לנו שום צורך להגדיל הון. אנחנו שקלנו אפילו אפשרויות הפוכות, ועל סדר היום שלנו עולות מדי פעם אפשרויות לחלק דיבידנד. אבל אם בעתיד לצורך רכישה מסוימת שנרצה לבצע, יהיה צורך גם בחיזוק ההון, אז ודאי שזה דבר שאנחנו כחברה נשקול לעשות זאת, וזה נכון שלא תהיה לנו מגבלה של בעל שליטה שזה מפריע לו. כרגע אנחנו לא מגייסים, כי אין צורך, אבל אם בעתיד תעמוד בפנינו עסקה משמעותית, שנחשוב שהיא מאוד טובה לחברה ושכדי לבצע אותה יהיה צורך בהגדלת ההון, אז ודאי שנגדיל את ההון".

אפריקה נכסים צפויה לפרסם בעוד כשבועיים את דוחותיה הכספיים לסיכום 2018. את תשעת החודשים הראשונים של השנה סיימה החברה עם רווח נקי של 374 מיליון שקל, המיוחס לבעלי המניות שלה, וזאת בהשוואה לרווח נקי של 257 מיליון שקל שרשמה בתקופה המקבילה ב-2017. 

מניית אפריקה נכסים נסחרת בבורסה לפי שווי של 2.8 מיליארד שקל, כשהחברה מציגה במאזנה הון עצמי של 3.38 מיליארד שקל המיוחס לבעלי המניות. מדובר במכפיל הון של 0.83 בלבד, שמשקף את הפוטנציאל הגלום בחברה במקרה שהחברה תמשיך להתפתח ולצמוח כפי שמצפה הנהלתה.