בחירות 2019 | בלעדי

חברת החדשות למפלגות: אל תשתמשו בתכנים ובעיתונאים שלנו בתעמולת הבחירות

חברת החדשות הודיעה למפלגות כי היא אינה מתירה שימוש כלשהו בתכניה ובאנשיה במסגרת תשדיר, מודעה, שילוט או בכל אופן אחר; והבהירה כי כל רשימה שעושה זאת נדרשת להפסיק את השימוש באופן מיידי

לאחר שעיתונאים רבים הפכו בחודשים האחרונים, שלא מבחירתם, לחלק אינטגרלי מתעמולת הבחירות, חברת החדשות עושה מעשה: ל"גלובס" נודע כי החברה שיגרה היום (ג') מכתב המבהיר למפלגות כי אסור להן להשתמש ללא רשות בתכנים של חברת החדשות או בדמויותיהם של העיתונאים שלה.

מאז פוזרה הכנסת והוכרז על מועד הבחירות, הפך השימוש בתכני חברות החדשות ובעיתונאים שלהן לחלק אינטגרלי ממסעות הפרסום, באופן חסר תקדים ביחס למערכות בחירות קודמות. בין היתר כיכבו אמנון אברמוביץ', בן כספית, רביב דרוקר וגיא פלג בסרטון תחת הכיתוב "הם לא יחליטו"; אך הרביעייה לא נותרה לבד, ובהמשך "כיכבו" בסרטונים גם עיתונאים כמו דנה ויס ועודד בן-עמי.

מיותר לציין שהתוכן בו נעשה שימוש לא בהכרח היה נאמן למקור, ולעתים נגזר מתוך התוכן המקורי משפט או התייחסות שמשרתת את המפלגה שעשתה בהם שימוש, ללא ההקשר הרחב ממנו נלקחה פיסת התוכן.

כך למשל, מפלגת כולנו משתמשת בקטע שבו אומר עודד בן-עמי למשה כחלון שהוא לא רוצה לתת לו ציונים, אבל זה טוב מאוד שעוסקים לא רק באיראן או בכיפת ברזל אלא בחיים האזרחים.

בנוסף, דנה ויס מופיעה בסרטון של הליכוד, שטוען כי תיק 4000 תפור, תוך שימוש בחלק מדבריה שמתייחסים לדברים שאמר לכאורה היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, לפיהם אם יש תיק 4000, זה רק בגלל עדי המדינה. הסרטון כולו הוא קולאז' של קטעים שנערכו באופן מגמתי מקטעי חדשות, ומופיעים בו גם עיתונאים נוספים כמו יאיר שרקי. חדי-האוזן יזהו גם את קולה של איילה חסון.

כאמור, היום שיגר היועץ המשפטי של חברת החדשות, עו"ד ד"ר ישגב נקדימון, מכתב לכל הרשימות והמפלגות במטרה לשים קץ לתופעה. 

לפי המכתב, "לאחרונה היינו עדים למקרים שבהם פורסמו תשדירי תעמולה של רשימות שונות אשר כללו קטעים מתוכניות שהופקו ושודרו על-ידי חברת החדשות, לרבות קטעים שבהם נראים ומדברים עיתונאים של חברת החדשות. שילוב קטעים מהתוכניות החדשותיות ושימוש בדמויותיהם של עיתונאי חברת החדשות במסגרת שידורי התעמולה נעשו חרף העובדה שהרשימות שנהגו כך כלל לא טרחו לפנות לחברת החדשות לשם קבלת אישורה לדבר וממילא לא קיבלו אישור כזה".

במכתב נטען כי שילוב הקטעים מהתוכניות בתשדירי התעמולה הוא הפרה בוטה של זכויות יוצרים וזכויות המשדרים של חברת החדשות ועומדים בניגוד לחוק זכויות יוצרים וחוק זכויות מבצעים ומשדרים.

בנוסף להיבט החוקי, בחברת החדשות מוטרדים גם מההיבט הציבורי: "חברת החדשות רואה פסול בניסיון לרתום קטעים ששודרו על-ידיה במסגרת פעילותה העיתונאית על-פי סטנדרטי האובייקטיבים המחמירים שבהם היא מחויבת על-פי דין לצרכים התעמולתיים של רשימה זאת או אחרת. אין גם צורך להכביר מילים על החומרה שבשימוש לצורכי תעמולה בקטעים שבהם נראים עיתונאים של חברת החדשות".

חברת החדשות מבהירה כי איננה מתירה שימוש כלשהו בתוכן ובאנשים במסגרת תשדיר, מודעה, שילוט או בכל אופן אחר, ומבהירה כי כל רשימה שעושה זאת נדרשת להפסיק את השימוש באופן מיידי. "בכוונתה של חברת החדשות לפעול לאכיפת זכויותיה ולהטבת נזקיה על-פי כל דין כלפי מי שהפר או יפר את זכויותיה", כתב עו"ד נקדימון.