הבורסה שוב מתייבשת: ירידה של 30% במחזורי המסחר בפברואר

נראה כי "דצמבר המר" של 2018, שהתאפיין בירידות שערים חדות, הוביל לצמצום ניכר בפעילות בשוק עם תחילתה של 2019 - מגמה שנמשכה גם בפברואר

איתי בן זאב / צילום : יעל ארנון
איתי בן זאב / צילום : יעל ארנון

נתוני הבורסה לניירות ערך בתל-אביב לסיכום חודש פברואר, שפורסמו אתמול (יום ב'), מספקים עדות נוספת למגמת הירידה במחזורי המסחר מתחילת השנה, בהמשך לכיוון שנרשם כבר בינואר.

מהנתונים עולה כי בסיכום חודשי, מחזור המסחר הממוצע היומי בבורסה רשם ירידה חדה של יותר מ-30% ביחס לפברואר 2018, והסתכם ב-1.15 מיליארד שקל, לעומת קרוב ל-1.8 מיליארד שקל שנרשם בפברואר שנה שעברה - חודש שבו נרשמו מחזורי מסחר ערים יחסית.

הירידה החדה בפעילות בפברואר נרשמה כאמור בהמשך למגמה בינואר, בסיכומו מחזור המסחר הממוצע הסתכם בכ-1.1 מיליארד שקל, לעומת כ-1.7 מיליארד שקל, בחודש שנחשב בדרך כלל לחודש המתאפיין בפעילות אינטנסיבית יחסית, בשל התאמות ושינויי החזקות שמבצעים לא מעט משקיעים וגופים עם פתיחתה של שנה חדשה.

נראה כי השנה, "דצמבר המר" של 2018 בשווקים, שהתאפיין בירידות שערים חדות, הוביל לצמצום ניכר בפעילות עם תחילתה של 2019 - מגמה שנמשכה גם בחודש פברואר (חודשיים שבמהלכם עלה מדד ת"א 35 בכ-7.5%). תחילתו של חודש מארס הנוכחי לא מצביעה על שינוי מהותי, והיום עד לשעות הצהריים מחזור המסחר היה דל למדי, בהמשך למחזור מסחר של כ-1.3 מיליארד שקל אתמול (ב') ולמחזור זעום של כ-430 מיליון שקל שנרשם ביום ראשון - יום מסחר המתאפיין כבר שנים ארוכות בפעילות דלה, שבו בורסות העולם אינן פועלות, ורבים קוראים לביטולו בתל-אביב. 

בסיכום שנת 2018 לא נרשם שינוי במחזור היומי הממוצע השנתי, והוא עמד על 1.4 מיליארד שקל - בדומה לממוצע היומי בשנת 2017.