הבורסה מתחילה לספק שירותי מיקום בתשלום: הבינלאומי, הפועלים ולאומי יהיו שם; דיסקונט והמזרחי טפחות לא

"גלובס" ממפה את תמונת השוק עם תחילת שירות ה-CoLo, שתספק הבורסה לניירות ערך החל בעוד כמה ימים: מי השחקנים שישלמו עבור ארון בבניין הבורסה, ומי יוותרו על קיצור הזמן לביצוע עסקאות בבורסה

הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

בהמשך החודש הנוכחי תחל הבורסה לספק לראשונה שירות חדש לכל חברי הבורסה הקיימים, והעתידיים, שבמסגרתו תמכור מיקומים משותפים עם חיבור ישיר לשרתים שלה. שירות המיקום המשותף, Co-location (או בקצרה CoLo), יאפשר לכל המשקיעים, ובעיקר לעושי שוק ולשחקני אלגו-טריידינג עבורם זה קריטי, לחסוך זמן (מדובר באלפיות שנייה) בפעילותם בבורסה, בדומה למה שקיים בבורסות מובילות בעולם. מבחינת הבורסה מדובר בכלי שיסייע לה להביא לפה חברי בורסה זרים חדשים, שישלמו לה עבור "פריים לוקיישן" (קירבה פיזית לשרתי הבורסה) ושיבואו לפה כדי לעבוד ישירות מול הבורסה.

השירות החדש יוצר דיפרנציאציה במהירויות המסחר בין מי שמשלם פחות ומי שיותר, כפי שנראה במובהק בבורסת נאסד"ק בניו יורק - שם בתי ההשקעות רוכשים נדל"ן שצמוד לבורסה. גורמים בשוק ההון מציינים כי הצפי הוא שמהירות עדכון הנתונים של מי שירכוש את שירותי המיקום הללו תהיה גבוהה בהרבה ממי שלא ירכוש את השירות, ועל כן צופים בבורסה וגם בקרב חבריה, כי מספר הפקודות שיעבירו השחקנים שייהנו משירותי המיקום (שחקני אלגו-טרייד ועושי שוק) יעלה באופן ניכר. מבחינת הבורסה מדובר גם על עמלה חדשה של לפחות עשרות אלפי דולרים לשנה, לאחר שהשקיעה במהלך סכום דו ספרתי של מיליוני שקלים.

מי מתעניין ומי לא במשחק

אז מיהם השחקנים שצפויים לשלם לבורסה עוד החודש עבור חיבור ישיר לשרתיה, עם "ארון" משלהם שיימצא בתוך בניין הבורסה? ל"גלובס" נודע כי הבנק הבינלאומי יהיה שם וירכוש שירותי מיקום מהבורסה, ועל פי הערכות בשוק גם שני הבנקים הגדולים - לאומי והפועלים צפויים לרכוש שם ארון. מהבנק הבינלאומי נמסר בתגובה כי "אנחנו בודקים את הנושא בחיוב". בבנק הפועלים בוחנים את הנושא, וגם בלאומי הנושא נמצא בבחינה.

מהצד השני, בבנקים המזרחי טפחות ודיסקונט אין כוונה לרכוש שירותי CoLo. בשני הבנקים בחרו שלא למסור תגובה בנושא. ואילו בבנק אגוד מציינים כי "אנו עדיין בוחנים את הנושא, בדגש על הכדאיות הכלכלית".

אצל בתי ההשקעות שחברים בבורסה, החש"בים, התמונה שונה ונראה שלחש"בים הנושא רלוונטי פחות מאשר לבנקים ולעושי שוק, שלהם המהירות חשובה יותר בגלל סוג הפעילות שלהם ושל לקוחותיהם. כך, בית ההשקעות הגדול בשוק, פסגות, לא ייקח חלק בשירות החדש, שכן "השירות לא רלוונטי לאופי הפעילות שלנו, ולכן אנחנו לא משתתפים". במיטב דש ובאקסלנס עדיין בוחנים את הנושא, ובבית ההשקעות אי.בי.אי, שמגדל שוקי הון מחזיקה ב-20% ממניות חבר הבורסה שלו, מציינים כי "התאמת שירות ה-CoLo לפעילות החברה נבחנת בחודשים האחרונים. היה ומי מלקוחותינו יביע עניין, ובהתאם לביקושים, נפעל להצטרף כחלק מהשירות שאנו מציעים ללקוחות".

ומה לגבי חברי הבורסה הזרים? ב-UBS לא מסגירים מה בכוונתם לעשות, ומברקליס לא נמסרה תגובה, אך נראה שהם לא ירכשו שירותי מיקום, לאחר שלאחרונה הקטינו משמעותית את פעילותם כחבר בורסה בתל אביב. גם בסיטי לא רואים בשירותי המיקום משהו הרלוונטי עבורם, שכן הם לא עובדים על ועם אלגו-ים מהירים.

לצד אלה, על פי הערכות צפויים לרכוש שירותי CoLo בראש ובראשונה עושי שוק זרים ובינלאומיים, כמו גם חברי בורסה זרים, שהבורסה מכוונת אליהם בפעילויותיה ואולי יגיעו לארץ. גופים אלה פועלים בעולם באמצעות שירותי מיקום. יחד עם זאת, למועד תחילת מתן השירות אין הגבלה, משום שאפשר להצטרף לשירות בכל מועד עתידי.

נדבך מרכזי בתוכנית להביא שחקנים זרים

מבחינת הבורסה מדובר על צעד הכרחי כדי להביא שחקנים חדשים, וזרים בעיקר, לשוק ההון ולהגדיל את הנזילות, וזהו נדבך מרכזי בתוכנית האסטרטגית שאושרה בדירקטוריון הבורסה, שבניהול איתי בן זאב, בתחילת 2017. 

מהבורסה נמסר היום בתגובה כי "כחלק מהתוכנית האסטרטגית לעודד משקיעים לסחור בבורסה, להרחיב את נפח המסחר ולשפר את הנזילות בשוק ההון הישראלי, הבורסה שדרגה את התשתיות הטכנולוגיות שלה ותאפשר בקרוב אירוח של 'מסחר מקרוב' (Co-location) של שרתי המסחר של חברי בורסה ולקוחות נוספים, מקומיים ובינלאומיים, במרכז המחשבים של הבורסה, תוך חיבורם לרשת המסחר בקצבי עבודה מהירים וזמן השהיה קצר.

"מהלך זה", מוסיפים בבורסה, "בדומה למקובל בבורסות המובילות בעולם, יאפשר שיפור ביצועי המסחר ללקוחות הקצה, שיפור השירות ללקוחות הבורסה באמצעות תשתית מהירה ושוויונית והקלה על פעילות חברי בורסה ישראלים וזרים, באמצעות אירוח שרתי המסחר שלהם בבורסה. ואכן, אנו רואים עניין גובר מצד גופים זרים בבורסה בתל אביב בעקבות שירותי ה-Co-location".