הפרשה ענקית של 920 מיליון שקל לבנק הפועלים בגין החקירה בארה"ב

בסך הכל הפריש הבנק כ-2.3 מיליארד שקל בגין חקירה זו • ההפרשה הנוכחית מתבצעת בעקבות התקדמות במגעים עם הרשויות • החקירה מתנהלת בארה"ב שנים, בחשד שהבנק סייע ללקוחותיו להעלים מס מהרשויות האמריקאיות • מניית הפועלים יורדת קרוב ל-3% בפתיחת המסחר בת"א

בנק הפועלים / צילום: דוברות בנק הפועלים
בנק הפועלים / צילום: דוברות בנק הפועלים

הפרשה דרמטית לבנק הפועלים  בגין החקירה בארה"ב. הבוקר הודיע הבנק כי יפריש עוד 922 מיליון שקל בגין החקירה האמריקאית בדוחות השנתיים שיפורסמו בהמשך החודש. בסך הכל הפריש עד כה הבנק בגין חקירה זו 2.29 מיליארד שקל.

במונחים דולריים בסה"כ הפריש הבנק עד כה 611 מיליון דולר בגין החקירה, כך שכעת באופן כמעט רשמי עולה כי הקנס שישלם הבנק יהיה גבוה יותר משמעותית מהקנס ששילם בנק לאומי בגין חקירה דומה לפני 4 שנים. נזכיר כי לאומי שילם אז כ-400 מיליון דולר, מה שנראה היה אז כקנס דרמטי. נוסף על כך, שילם בנק הפועלים, בניהולו של אריק פינטו, גם מאות מיליוני שקלים בגין ייעוץ משפטי המלווה את החקירה לאורך השנים לשלל יועצים אמריקאים, ובישראל לעו"ד פיני רובין. כלומר, בשורה התחתונה ייתכן והבנק יסיים את החקירה בעלות כוללת של קרוב ל-3 מיליארד שקל.

ההפרשה מתבצעת על רקע התקדמות במגעים בין הבנק למשרד המשפטים האמריקאי. נוסף על כך, ההפרשה כוללת גם הפרשה לקנס עתידי הצפוי מהרגולטור הפיננסי של מדינת ניו יורק. מדובר בחקירה המתנהלת זה מספר שנים בחשד כי הבנק סייע ללקוחותיו האמריקאים להעלים מס.

כאמור, לאומי  עבר חקירה דומה וסיים אותה בקנס של 400 מיליון דולר לפני כארבע שנים. גם כנגד מזרחי טפחות  מתנהלת חקירה דומה, הנמצאת בשלבים מתקדמים מאד. בפני מזרחי טפחות, לו פעילות קטנה יחסית בארה"ב לעומת פועלים ולאומי כבר התקבלה דרישה לקנס עתק בגובה של כ-340 מיליון דולר לפני כחצי שנה. בבנק סרבו לשלם קנס שכזה, והם מקיימים בימים אלה מגעים מתקדמים עם הרשויות בניסיון להפחית את גובה הקנס. עד כה הפריש מזרחי טפחות כמחצית מהסכום אותו התבקש לשלם.

בעקבות פוטנציאל הקנסות הדרמטי הן פועלים והן מזרחי טפחות הפסיקו לחלק דיבידנד באחרונה, ומזרחי טפחות אף נאלץ לבצע צעדים על מנת לשפר את יחס הלימות ההון שלו.

חקירת הרשויות בארה"ב מהווה משקולת על בנק הפועלים מזה זמן רב, ומעיבה על תוצאותיו. הבנק נמצא בשיחות עם הרשויות האמריקאיות מזה כמה שנים. האמריקאים לא מסתפקים רק ברשימה של לקוחות רלוונטיים, ודורשים לקבל לידיהם גם תנועות בחשבון ונתונים שבוצעו בסוף שנות ה-90. אשתקד, לפני כשנתיים הבנק לצרף גם משרד רואה החשבון דלויט בכדי לעבור על המתודולוגיה שבוצעה בהעברת הנתונים, ולבצע בדיקה נוספת, מה שייקר גם את ההוצאות הנלוות לחקירה של הבנק.