מספר העצמאיות במשק זינק ב-9%; פחות פקידות – וגם פחות מנהלות

סגנית נשיא איגוד לשכות המסחר, ישראלה שטיר: "משמח שנשים רבות החליטו בשנה החולפת לבחור ולהקים עסקים פרטיים ולעבוד כעצמאיות ועל המדינה להמשיך ולסייע באמצעות חונכות עסקים למען הקמה של עסקים קטנים חדשים"

אישה עצמאית. השיעור במשק עולה / צילום: shutterstock
אישה עצמאית. השיעור במשק עולה / צילום: shutterstock

ב-2018 נוספו למשק כ-13.5 אלף עצמאיות, עליה של 8.9% לעומת מספר העצמאיות שהיו במשק הישראלי בשנת 2017 - כך עולה מניתוח שעשה איגוד לשכות המסחר לקראת יום האישה הבינלאומי.

לפי נתוני האיגוד, ב-2018 היו במשק כ 165,400 עצמאיות, שמהוות 36% מכלל העצמאים במשק.

הנתונים מלמדים כי אשתקד נוספו למשק הישראלי כ-61 אלף מועסקות חדשות - עלייה של 3.4%. מספר הנשים המועסקות הסתכם ב 2018 ב 1.86 מיליון נשים.

ממצאי הבדיקה העלו כי אשתקד חלה עליה של 6.5% במספר המועסקות במקצועות שדורשים השכלה אקדמאית כמו מרצות במוסדות להשכלה גבוהה, מורות, מהנדסות, רופאות, עורכות דין ורואות חשבון. מדובר בעליה של 36 אלף מועסקות בתחומים אלה - שבהם מועסקות בסך הכל כ 588 אלף נשים.

עליה של 3.4% חלה גם במספר הנשים שמועסקות בתפקידים של הנדסאיות, טכנאיות, סוכנות ובמשרות מקצועיות אחרות ומספרן במשק הסתכם ב 285 אלף.

לצד עליה זו, חלה ירידה של 2.4% במספר הנשים שעובדות בעבודות משרד, כמו פקידות ומספרן עמד אשתקד על כ 183 אלף עובדות. ירידה חדה יותר, בשיעור של כ 8% חלה ב 2018 במספר הנשים שעובדות בתחומי התעשייה והבינוי ומספרן הסתכם אשתקד בכ 40 אלף.

ירידה חלה גם במספר הנשים שמועסקות בתפקידי ניהול: לפי נתוני איגוד לשכות המסחר מספרן ירד ב 3.4%, מה שמהווה גריעה של 4.5 אלף מועסקות בתפקידים אלה. מספר הנשים בתפקידי ניהול היה אשתקד כ 126 אלף - והן מהוות 7% מכלל הנשים המועסקות. מספר הגברים שמועסקים בתפקידי ניהול מתקרב ל 250 אלף שהם 12% מכלל הגברים המועסקים במשק.

מהנתונים שמתייחסים לשנה שעברה ניכר כי מספר הנשים שעובדות בחקלאות צנח ביותר מ 7.5% והוא הסתכם ב 3,200 מועסקות. ירידה של 2.1% חלה במספר הנשים שעובדות בתחומים שמוגדרים "לא מקצועיים" והוא הסתכם בכ 99 אלף נשים. בתוך כך, נרשמה עליה של כמעט 11% במספר הנשים שמשלח ידן הוגדר בלתי ידוע. מספרן במשק הוא כמעט 100 אלף.

הניתוח מלמד עוד כי רוב המועסקות (24%) העובדות במחוז מרכז; 22% ממחוז תל אביב; 12% צפון; 12% דרום; 10% חיפה; 11% ירושלים ו 3% יהודה ושומרון. השאר - מועסקות בשני מחוזות או יותר או שהמחוז שבו הן עובדות אינו ידוע: "אמנם חלה ירידה באחוז הנשים שמכהנות בדרגים ניהוליים אך יש נקודות אור בדמות עליה במספר הנשים המועסקות בתפקידים מקצועיים ובאלה שדורשים השכלה אקדמית - שמשווים מעמד בין נשים וגברים במקומות העבודה", אמרה היום (ג') סגנית נשיא איגוד לשכות המסחר, ישראלה שטיר: "משמח שנשים רבות החליטו בשנה החולפת לבחור ולהקים עסקים פרטיים ולעבוד כעצמאיות ועל המדינה להמשיך ולסייע באמצעות חונכות עסקים למען הקמה של עסקים קטנים חדשים".