ביטוח ישיר לא תחלק לבעלת השליטה את מניות אדגר שבידיה כחלק מהליך מחיקתה מהמסחר

קבוצת צור שמיר של משפחת שנידמן דיווחה כי היא חוזרת בה מכוונתה לבצע חלוקה בעין של מניות חברת הנדל"ן המניב שלה אדגר • מימון מחיקת ביטוח ישיר מהמסחר צפוי להתקיים באמצעות הון עצמי קיים, בתוספת כספי מימושים של חברות מוחזקות

מוקי שנידמן / צילום: יוסי כהן
מוקי שנידמן / צילום: יוסי כהן

בדרך למחיקה המתחייבת של מניות ביטוח ישיר מהמסחר בבורסה בת"א, בעלת השליטה, קבוצת צור שמיר של משפחת שנידמן, מורידה מסדר היום את האפשרות לבצע חלוקה בעין של מניות חברת הנדל"ן המניב שלה אדגר - באופן בו החזקת השליטה בחברת הנדל"ן הציבורית תעלה קומה (מביטוח ישיר לצור שמיר עצמה).

לפיכך, מימון מחיקת ביטוח ישיר מהמסחר צפוי להתקיים באמצעות הון עצמי קיים, בתוספת כספי מימושים של חברות מוחזקות. כלומר, לא מן הנמנע שצור שמיר תמכור בקרוב נתחים מאחת או יותר מ-3 החברות "התפעוליות" בהן היא מחזיקה - איי.די.איי ביטוח, מימון ישיר ואדגר. נכון להיום, הציבור מחזיק ב-20.2% ממניות ביטוח ישיר, ששוויין בבורסה עומד על כ-462 מיליון שקל. 

בתחילת השנה הנוכחית הודיעה צור שמיר על תוכנית למחיקת קומה בפירמידת החברות הציבוריות שלה, דבר שעליה לבצע עד דצמבר הנוכחי במסגרת חוק הריכוזיות. במסגרת התוכנית דיווחה הקבוצה כי היא בוחנת חלוקה בעין של מניות אדגר. היום היא דיווחה כי היא חוזרת בה מכוונה זו, ומניות השליטה באדגר לא תחולקנה "בעין". 

קבוצת הפיננסים והנדל"ן צור שמיר מחויבת לקפל קומה בפירמידה הציבורית שלה עד סוף שנה זו, שכן כיום יש לקבוצה שלוש קומות ציבוריות: צור שמיר, ביטוח ישיר ומתחתיה אדגר ואיי.די.איי ביטוח.

לפני כחודשיים וחצי דיווחה צור שמיר כי היא בוחנת את העלאת החברה הנכדה אדגר, זרוע הנדל"ן של הקבוצה, במעלה הפירמידה - באמצעות חלוקה בעין של מניות השליטה בה, המוחזקות כיום בידי ביטוח ישיר לידי צור שמיר (שבשליטה ובניהול של מוקי ודורון שנידמן). ביטוח ישיר מחזיקה בכ-51.2% ממניות אדגר, שנסחרת בבורסה לפי שווי של כ-734 מיליון שקל. מהלך שכזה, לו היה קורה, היה מקטין משמעותית את שוויה של ביטוח ישיר וכתוצאה מכך את הסכום שתידרש צור שמיר לשלם עבור מניות המיעוט.

ניסיונות עבר של צור שמיר למחוק את ביטוח ישיר כשלו בגלל עליית ערך החברה הבת איי.די.איי ביטוח, שפועלת בתחומי הביטוח בישראל, כשגם פעילות החברה הבת הפרטית מימון ישיר התפתחה בשנים אלה. מציאות זו ייקרה לאורך השנים את המהלך מצד אחד, ומצד שני הפחיתה מהאטרקטיביות של היענות להצעת הרכש מצד המשקיעים שמחזיקים במניות המיעוט בביטוח ישיר. בכל אופן, ביטוח ישיר עדיין עומדת בפני מחיקתה מהבורסה, וההכרח קיים מבחינת בעליה.

ביטוח ישיר היא חברת החזקות, שכפופה לחברת ההחזקות צור שמיר, ושבאמצעותה שולטת המשפחה בשלוש חברות תפעוליות: איי.די.איי ביטוח - חברת הביטוח הישירה שמוכרת בציבור הרחב כ"ביטוח ישיר", חברת מימון ישיר - חברת אשראי צרכני חוץ-בנקאי פרטית, וחברת הנדל"ן המניב אדגר. ההחזקה המרכזית של ביטוח ישיר היא השליטה בחברה-הבת איידיאיי ביטוח , שנסחרת בבורסה לפי שווי של כ-2.83 מיליארד שקל.